• Sanningsdan

    Får jag fråga er - om dödfött barn?

    En bekant till mej ska föda sitt barn i morgon som dött i magen, i vecka 33. Jag vet inte hur jag ska bete mej riktigt.  Finns det någon som varit med om det som kan berätta hur ni hade velat bli bemötta? Hon bor långt härifrån, vi kommer inte att träffas men jag funderar på att skicka blommor. Blir det fel? Jag skulle också på något vis i sorgen ändå uppmärksamma att hon faktiskt fått ett barn, inte bara beklaga. Vad för sorts blommor ska jag skicka om jag gör det? Kan det bli fel om man skickar en mor-barn-bukett?

    Vi känner inte varandra så väl så jag vet inte riktigt hur hon kan komma att reagera men jag vill inte riskera att kränka henne eller "göra fel". 

  • Svar på tråden Får jag fråga er - om dödfött barn?
  • moii

    Min vän var med om detta och mådde bra av våra frågor och av att få visa bilder och berätta och av att vi sa grattis för de hade ju fått ett barn även om det inte blev som det var tänkt. Vi undvek blommor och gav dem snuttefilten som vi köpt, vet inte om det var bra eller dåligt.. Så lagade jag mat och gav dem rätt ofta, de orkade inte med praktiska saker riktigt

  • kibefej

    Hej!
    Jag fick själv en dödfödd flicka i juli förra året. Hon dog i min mage dagen före bf.
     Alla som hörde av sig, på vilket sätt det än var, kändes väldigt skönt tycker jag. Man är i det läget så chockad och förvirrad, att be om hjälp själv kan vara svårt, mycket bättre när omgivningen tar initiativ och de som gjorde det för oss när det var som allra värst, de glömmer vi aldrig!!
    Sen om man skickar ett kort, blommor, lagar mat eller vad som helst har mindre betydelse. Det som jag tyckte var skönt, var att känna att folk tänkte på oss, att de sörjde med oss och särskilt betydelsefullt var och är det fortfarande med dem som inte slutar höra av sig för att det gått ett tag. Behovet av att prata är jättestort och att få visa bilder på sitt lilla barn. Var inte rädd för att fråga, dina frågor kan inte göra förlusten värre för din vän, tvärtom så blir man glad när någon nämner ens barn vid namn och ställer frågor om allt som rör barnet och sorgen.

    Det enda som kan bli fel egentligen är när man inte pratar alls, som om det hemska skulle försvinna för att man inte nämner det med ord. Tänk också på att inte försöka släta över eller förminska deras sorg och förlust, om man inte vet vad man ska säga så räcker det väldigt bra med att man bara lyssnar och/eller ger en kram. (Via brev eller kort då om ni inte träffas...)
    Säg inget i stil med: Vilken tur att du redan har barn (om de har barn sedan innan) eller att du förstår hur det känns (om du inte själv har mist ett barn). Låt sorgen få ta plats, och vill du trösta så säg hellre bara att "Jag tänker på er" eller något liknande.
    Eftersom ni inte känner varandra så väl så kan jag tänka mig att ett kort eller en blomma kan vara nog så fint att få, bara en liten vink om att du tänker på henne, det betyder mer än man tror!!

    Önskar att ingen mer någonsin skulle behöva gå igenom detta, du är fin som tänker på din vän i detta läge!

  • Tuvalina

    Ja fantastiskt av dig att fråga så här och höra efter vad du kan göra i detta läge!

    Håller med Kibefej att tystnad är det värsta. Alla våra vänner har frågat och velat se bilder utom två, som inte kom på begravningen heller. Det gjorde så ont. När vi nu träffas efteråt så har jag inget att säga dem då det sitter som en tagg emellan oss. Ett tomrum liksom, som behöver fyllas med ord, frågor, funderingar och känslor.

    Att få blommor och kort värmer så! Någon som gratulerar och beklagar i samma, för det är ju ett barn vi fått, som vi fött fram och det är så sorgligt att barnet inte fick stanna!

    Din vän på håll, kommer bli jätteglad att du bryr dig!


  • Sanningsdan

    Tack för era svar. Kan jag köpa en mor-barn bukett tycker ni? Hur ska man formulera sig? Det är en ung tjej och jag är lite äldre, jag tror att jag skulle uppskatta en sådan bukett som uppmärksammar att jag faktiskt blivit mamma men vad vet jag egentligen som inte varit i samma situation?

  • Tuvalina

    Jag vet inte vad en mor-barn bukett är.. men det låter fint. Allt som handlar om att uppmärksamma att det är ett barn, hennes efterlängtade lilla barn och sedan beklaga att det inte fick stanna, är ju bra...

    Formulera dig typ:: Jag vill gratulera dig till ditt barn, ditt efterlängtade barn (kanske du vet könet så kan du ju skriva det,) och beklaga så att hon/han inte fick stanna hos er! Jag tänker på er!


  • Sanningsdan
    Tuvalina skrev 2012-04-20 21:20:40 följande:
    Jag vet inte vad en mor-barn bukett är.. men det låter fint. Allt som handlar om att uppmärksamma att det är ett barn, hennes efterlängtade lilla barn och sedan beklaga att det inte fick stanna, är ju bra...

    Formulera dig typ:: Jag vill gratulera dig till ditt barn, ditt efterlängtade barn (kanske du vet könet så kan du ju skriva det,) och beklaga så att hon/han inte fick stanna hos er! Jag tänker på er!
    Det är en sån här:
     

  • Sanningsdan
    Tuvalina skrev 2012-04-20 21:20:40 följande:
    Jag vet inte vad en mor-barn bukett är.. men det låter fint. Allt som handlar om att uppmärksamma att det är ett barn, hennes efterlängtade lilla barn och sedan beklaga att det inte fick stanna, är ju bra...

    Formulera dig typ:: Jag vill gratulera dig till ditt barn, ditt efterlängtade barn (kanske du vet könet så kan du ju skriva det,) och beklaga så att hon/han inte fick stanna hos er! Jag tänker på er!
    Tack för den fina formuleringen, den ska jag definitivt använda.
  • thisismylife0

    Så oerhört sorgligt att höra. Håller med om att bara visa ditt stöd, att du finns och bryr dig säkert räcker väldigt långt. Den buketten var jättefin. Skicka en sån....


    *Lev varje dag som om den vore den sista*
  • kibefej

    Jättefin bukett verkligen. Jag hade sett det som ett jättevackert minne av min lilla dotter om jag hade fått en sån.

Svar på tråden Får jag fråga er - om dödfött barn?