• Anonym (hur?)

Köpa ut sambo - Bostadsrätt

Hur funkar de här med att köpa ut den ena ur en bostadsrätt?

Jag och sambon ska separera men han vill behålla lägenheten så jag har sagt att då kan han köpa ut mig men han tror inte de går (Han segar med och ringa banken)

Lånet står på honom,kommer han få höja lånet då för att köpa ut mig el åste han låna nya pengar för att köpa ut mig?

Jag ska höra om han ringt banken idag senare när han kommer hem men vill fråga här så länge ifall någon vet :)

• Svar på tråden Köpa ut sambo - Bostadsrätt
  • katalysator

Han ska ju betala dig för så stor andel av lägenheten som du äger. Antingen genom att hosta upp pengarna ur egen ficka, eller genom att låna mer pengar för att kunna betala dig.  

• katalysator

Beroende på hur mycket ni har betalat av på lånet så kan han ju kanske höja det lite, men inte högre än vad banken värderar lägenheten till.

• Anonym

Vad är det du vill ha svar på? Självkart så måste han låna mer/höja lånet (blir ju samma sak) om han ska lösa ut dig, men om han får det beror ju på hans inkomst och betalningsförmåga.

• Anonym (hur?)

Ok då va det lite som jag trodde. Tack för svar

• isadora81

Hur mycket är lägenheten värd, hur mycket köpte ni lägenheten för och hur mycket lån har ni? Det är saker som avgör hur mycket han ska betala för att lösa ut dig. Hur han får fram pengarna är hans problem, antingen genom sparade pengar eller genom lån från banken eller någon annan stans.

• Kjell2

Om vi förutsätter att han tar hela lånet och ni äger lägenheten lika mycket så är en metod att ni gör en fiktiv försäljning på ett uppskattat värde. Drar bort mäklararvode och ev skatt. Skillnaden mellan det som är kvar och lånet skall han ge hälften av till dig.

Så om lägenheten är värd 1 000 000 kr. Ni har lån på 800 000 kr, ingen vinstskatt, 50 000 kr i mäklararvode så Blir det ni skulle få ut vid en försäljning 950 000 kr. Därfter skall lånet lösas (tas över av din sambo), kvar blir 150 00 kr. Det ska ni dela på , dvs han ska ge dig 75 000 kr. Hur han gör det, sparpengar, nytt lån är upp till honom.

Om däremot bostaden har ett värde på 800 000 kr så är den fullbelånad och det blir inga pengar till dig.

Nu förutsätter jag att ni inte har några ammorteringskostnader eller insatts från början som någon av er skall kompenseras för.

Svar på tråden Köpa ut sambo - Bostadsrätt