• Anonym (M)

Obduktionstekniker

Hej! Finns det någon här som arbetar som obduktionstekniker? Är det intressant? Är det ensamt, många tunga lyft och sorgset som man läser att det kan vara? Jobbar som uska och funderar lite på att vidareutbilda mig ... Tacksam för svar.

• Svar på tråden Obduktionstekniker
  • MiaJ77

Miot - tack :)
    Ja, det är verkligen antingen eller där, vissa fixar det och andra inte, inte så konstigt egentligen eller hur? Döden ... säger ju det mesta ..
    Samtidigt verkar det vara ett väldigt ensamt jobb, jag ska nog "prova på" det först om jag får tillfälle någonstans :)

• deede

Ja, kanske ska försöka det.
    Är föräldraledig med dottern nu och väntar barn i dec igen, så det dröjer ju ett tag innan man kan komma igång... 

Miranda 080302 Minnéa 110706
  • Bollen
    MiaJ77 skrev 2012-04-21 14:57:18 följande:
    Bollen?
    var tvungen att sätta i favoriter via iphone. Tycker det verkar otroligt spännande. 
    Någon som vet hur enkelt det är att få jobb efteråt? Och hur lätt det är att komma in på skolan? Är det många som söker? 
  • Furstinna

Jag har varit med vid några obuduktioner och det är riktigt intressant. Jag funderar på att plugga till de men kanske kan gå som lärling och sedan läsa på distans. Får se.

• MiaJ77

Bollen - googlat lite och läst att efterfrågan kommer att bli ganska hög nu när många (de flesta?) går i pension .. Tydligen finns bara ca. 100 stycken i hela Sverige.
    Har man vårdutbildning i botten (lägst uska) så tycker jag inte att det borde vara så svårt att komma in? :)

• Anonym
    MiaJ77 skrev 2012-04-20 20:54:22 följande:
    Tycker det är intressant med människokroppen, men samtidigt att "ta hand om" den döde humant och värdigt även fast han/hon inte lever längre .. Och att ta hand om de anhöriga ..
    Har jobbat på hospice tidigare (vård i livets slutskede), känner att man gör något värdigt deras sista tid i livet :)

Som obduktionstekniker tar man inte hand om den döda på ett humant och värdigt sätt eller har med anhöriga att göra...
  • Bollen

Japp, är uska och har jobbat som det några år nu (: så får se om jag söker. Är ju i sluttampen på min grav nu så får bli nästa år tror jag, eller om man kan söka och börja till våren?! Det stod inget ifall man kan börja varje termin eller bara varje år

• MiaJ77

Anonym - .. Nää, kanske är olika beroende på var man hamnar då .. Jobbar du som det?

Svar på tråden Obduktionstekniker