Anonym (Jag vet) skrev 2012-04-29 00:15:11 följande:
Ja vad vill ni veta om att jobba på bårhus?
Är kvinna och har dels haft praktik som ung på patologen(där man obducerar dom som dött av sjukdom) och även jobbat, dock har jag ej fått obducera.
Men jag har närvarat vid så många obduktioner att jag inte ens minns hur många, jag har närvarat vid visningar och hjälpt begravningsentreprenörer.
Vad kan jag säga om jobbet? Det är väl egentligen inget mer annorlunda än att jobba i vården i övrigt.
Du har dock ett plus med detta, och det är att du kan lättare hjälpa anhöriga om du ser att dom är i chock.
Det är dock ett arbete där du är mycket ensam, du förflyttar kroppar mellan bårar helt själv, du gör obduktionen själv också.
Det är ett yrke där du skall visa vördnad och respekt.
Har även fått hantera foster. Och barn som dött. Ibland kommer även självmord in, dom obduceras ju dock inte på patologen, men oftast så möter man anhöriga då i denna speciella situation.
Det viktigaste är att man försöker hantera allt på ett värdigt sätt, i den mån det går. Med det syftar jag på att en obduktion ser ju oftast brutal ut, men att man försöker återställa kroppen i så gott skick som möjligt efter obduktionen.
Dock för att klara av yrket måste man ha förmågan att kunna lämna jobbet på jobbet och inte ta med det hem, för då blir det himla påfrestande för psyket.
Men nu vet jag inte hur ni har tänkt att kunna söka till obduktionstekniker när ansökningarna gick ut den 22 april, och verifiering av betyg skall ske senast den 29.
Så ni som tänkt söka men inte gjort det så är ni sent ute.