• Försäkringskassan

Vad baseras min SGI på???

Hej!

Den generella regeln som gäller är att om man har en SGI som är  baserad på en deltidstjänst och sedan får en anställning på heltid så har man rätt att få sin SGI baserad på heltidsinkomsten även om arbetet är kortare tid än sex månader. Detta under förutsättning att man har för avsikt att arbeta heltid även i fortsättningen. 
    Ovanstående finns beskrivet i vår vägledning 2004:5 version 5 om sjukpenninggrundande inkomst och årsarbetstid under kapitel 3.2.2

Om din nuvarande SGI är baserad på deltid så borde du kunna få placera dig i SGI på heltid eftersom du nu har en fast heltidstjänst. Detta under förutsättning att din avsikt är att arbeta heltid även efter föräldraledigheten.

Om du fått ett beslut som du tycker är fel kan du begära att få beslutet omprövat.

Den SGI som fastställs ligger till grund för både föräldrapenningen och sjukpenningen.

Hälsningar
    Oscar, handläggare 

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom vi endast svarar på generella i detta foum så ber jag dig kontakta vårt Kundcenter på tel 0771-524 524 och lämna information och synpunkter i ditt enskilda ärende.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Vad baseras min SGI på???