Inlägg från: Silverdraken |Visa alla inlägg
  • Silverdraken

Katten låter oss inte sova på nätterna!!

Hej!

Vi har ett problem med katten.
    Hon är ju som alla andra katter aktiva på natten. Eftersom att hon är innekatt roar hon sig på nätterna.

Om vi låser in till sovrummet ägnar hon hela natten till att krafsa på dörren och jama högljutt.

Om vi lämnar dörren öppen kommer hon in, trampar på en, jamar, kuttrar, klöser i håret, spinner högjutt och gör allt för att man ska vakna och kela med henne.
    Om jag chasar iväg henne har hon minne som en guldfisk och är där igen ett par min senare. Så fortsätter det hela nätterna och jag kan inte sova!!

Jag delar lägenhet med syrran och hon undviker att sova hemma pga detta.

Har ni några förslag på hur jag kan:

1. Få henne att sluta krafsa på dörrarna

2. Sluta väcka oss på nätterna för att kela.

Öronproppar och stängd dörr funkar inte i längden, tänk om det blir inbrott!

• Svar på tråden Katten låter oss inte sova på nätterna!!
  • Silverdraken

Det går tyvärr inte. jag tar ut henne i sele men jag kan inte ha henne lös pga trafiken och andra faror.

• Silverdraken

Röd Drake

Vi aktiverar misse mycket. Hon har en massa leksaker och jag brukar leka med henne varje kväll. Hon har en klätterställning och jag brukar ta ut henne i sele eftersom att vi inte har balkong utan egen ingång via en veranda.

Hon kanske behöver sällskap? Men då får jag väl två katter som krafsar på dörrarna istället?

Jag började det att spruta på henne med blomspruta md vatten på nätterna när hon kommer och väcker mig för att kela. Jag vet inte om det fungerar än dock.

• Silverdraken

Jag vet inte... 2 katter i en trea på 45 kvm... det känns som för trångt!

• Silverdraken

Pink Rose

Katten vill sova i sängen. Problemet är att hon inte kan ligga still. Hon kommer in på natten. Buffar på en och vill ligga under täcket. Spinner HÖGLJUTT springer iväg, kommer tillbaka, sover lite, väcker mig, trampar runt på huvet på mig... fortsätter så hela natten

• Silverdraken

Pink Rose

Hm..det kan vara möjligt. Hon är Maine Coon..och får Maine Coonfoder. Det innehåller mycket enegrgi, men hon är rätt smal så hon behöver näringsrikt foder...

• Silverdraken

Vad har ni för ideér på aktivering?

Vi brukar kasta boll mellan oss två personer högt, lågt, snabbt etc. så får hon fånga den tills hon är trött.

Det vore bra att träna någon form av mental aktivitet oxå.

Jag försökte faktiskt en dag när jag hade tråkigt att lära misse sitta och ligga. Jag mutade henne med skinka, hennes favoritgodis..och jag tror faktist att det skulle funka om man la ner lite tid på det!

• Silverdraken

Jag har köpt två kattböcker och lärt mig lite nya saker! wow..jag som trodde att jag visste allt!

*Katter är vanedjur och gillar rutiner. Vänjer man dem vid att leka vid en viss tid så förväntar de sig det efter ett tag. med andra ord borde det vara möjligt att vända på hennes dygnsrytm.

*Innekatter behöver stimuleras med lek 3 gånger 20 minuter/dag för att må bra!! Så mycket har jag absolut inte lekt med henne innan. Vi har lekt varje dag men inte så mycket.

*Katter behöver få utlopp för sitt klätterbehov och observera behöver BALANSERA för att må bra. Med andra ord räcker det inte med en klösmöbel till min misse. Hon måste få klättra lite oxå..så jag ska bygga lite kattgrejer längs väggarna.

*Katter behöver variation i lekarna och olika leksaker.

micke06

Jag vill ha hund, men jag vill klara av att ta hand om katten först. Annars har jag väl en katt som jamar hela nätterna och en hund som ylar! Haha

• Silverdraken

Micke06

Det kan vara så att katterna inte vill gå på samma låda. Det är ganska vanligt. Annars kan det vara så att den ena katten tycker att lådan inte är tillräckligt ren. Då kan de protestera genom att sätta sig brevid istället för i lådan.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga.

• Silverdraken

micke06

haha, när jag växte upp hade vi två hästar, tre hundar, två katter och 14(!) marsvin under en period innan marsvinsungarna flyttade till egna hem.

Svar på tråden Katten låter oss inte sova på nätterna!!