• saxa

Vad tycker du är skillnaden mellan att bo i hus och lägenhet med en familj?

Vi bor i en 2,5:a med två barn under fyra år. Vi trivs jättebra men börjar tänka på att flytta till nåt större. Ni som har flyttat till hus, vad är skillnaden -är det så bra som jag tror? Är man ute mer för att det är lättare att komma ut? Blir det mindre stökigt för att skräpet "brer ut sig"? Leker barnen mer för sig sj'lva när de har egna rum?  Hur mycket måste man göra med huset? Vad tycker du är den största skillnaden? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Vad tycker du är skillnaden mellan att bo i hus och lägenhet med en familj?
  • Lena

Att man lätt kan gå ut och har en trädgård att vara i.

• La Lola

Ingen skillnad alls tycker jag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi

Att man har entrén i markplan, barnen kan gå från bilen in i huset själva, man ställer bilen precis utanför dörren och bär in sovande barn, väskor, kassar allt. Och när man har små barn i barnvagn är det ovärderligt, bara ställer sovande barnet i vagnen på altanen efter promenaden. 

• saxa

Tack för svaren! Undrar lite över det där med att hålla rent - tänker mig att det antingen blir mycket mer att städa eller att det istället inte märks så fort när det blir rörigt och att man inte behöver plocka så mycket. Jag och min man är nämligen usla på just det området Glad

• Lena
    saxa skrev 2012-04-20 22:35:57 följande:
    Tack för svaren! Undrar lite över det där med att hålla rent - tänker mig att det antingen blir mycket mer att städa eller att det istället inte märks så fort när det blir rörigt och att man inte behöver plocka så mycket. Jag och min man är nämligen usla på just det området Glad
    Vi bor ungefär dubbelt så stort nu och förutom att det är mer att damma och fler fönster att putsa så är inte mer att städa utan ganska lika.
  • Ripper500

Det absolut bästa med att bo i hus är att slippa alla grannar som man har i lägenhet! Slippa trappuppgång! Slippa hyra parkering etc!

När man bor i hus kan man göra vad man vill! Man har egen tomt att vara på etc!
    Barnen kan leka och gå ut själva!

Städning har väll inget att göra med om man bor i hus el lägenhet! Är väll ytan som har betydelse!

• PrincessDalia

Min kompis köpte hus för ett år sedan men längtar tillbaka till lägenheten. Hon har två små barn och tycker att hon har mycket mindre tid för dem nu när hon har hus. Mycket tid går åt renovering, snöskottning m.m.

Vi bor i lägenhet på bottenplan med stor uteplats och har två barn. Tycker det är helt perfekt! Massor med andra barn och kompisar som alltid är ute och leker på innergården så de har alltid någon att leka med.

• Pallas

Hyreslägenhet: nytt kylskåp hemkört på julafton utan prut, alltid skottat/plogat på morgonen

Hus: skotta snö, renovera, klippa gräs, rensa rabatthelveten, underhålla uppfartsvägen, myror, möss, laga vattenläckor, strömavbrott

Kort sagt: mycket mindre tid till familjen nu när vi bor i hus, samt större utgifter för saker som går sönder.

• Längtande83

EFter att ha läst ovanstående inlägg känner jag mig än mer nöjd med valet av vårt framtida boende;

Lägenhet på markplan
    HELT nybyggd med alla maskinella bekvämligheter och väldigt hög standard
    Uteplats med både trädäck och gräs
    Garage precis utanför dörren

HYRES  

Svar på tråden Vad tycker du är skillnaden mellan att bo i hus och lägenhet med en familj?