• Minelli

Kattpanik

Jag och min sambo har två katter (innekatter), som verkligen börjar gå oss på nerverna.. På nätterna skriker den ena konstant, dom klöser överallt - förstör möbler, mattor, väggar.. dom rotar i soptunnor, drar ner gardiner, äter upp alla blommor, river ut saker från bokhyllorna, kissar på golvet, förstör kläder som råkat ligga framme.
    Plus allt jäkla katthår som är precis överallt och som verkligen inte går att få bort till 100%.
    Vi har bara haft dom i ett år, men jag är så trött på dom. Missförstå inte, jag älskar mina katter men jag pallar snart inte mer. Situationen är ohållbar.
    Någon som har tips?
    Känns hemskt ego att sälja dom.. skulel dessutom sakna dom, trots beteendet.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Kattpanik
  • turia

de låter uttråkade-
    har ni klösträd?
    Klipper ni toppen av klorna. i så fall gör det..
    Köp medlet feliway- hindrar dem att pinka på oönskade platser
    leksaker?
    Är de mkt ensamma?
    Plantera kattgräs- de älskar sånt
    Man får försöka göra hemmet kattvänligt o ta bort sånt man är rädd om..
    sätt häftmassa under saker i bokhyllan- så tippar de då inte..

• Pink Rose

Finns det möjlighet för dem att vara utekatter?

Och hur gamla är de? Om det är hankatter, så kastrera!

• Honey1982

är dom kastrerade?
    kika in på svenska katters forum på www.katter.nu så är det garanterat många som vill hjälpa dej .
    är katterna bara ett år gamla dessutom? i såna fall brukar de lugna sej snart

• Minelli

Dom är kastrerade, snart två år gamla.. Tyvärr kan dom inte gå ute, då hyresvärden förbjudit detta. (dessutom ska vi flytta in till stan om två veckor.. är jätterädd att dom ska förstöra nya lägenheten.. )

Kan man klippa av klospetsarna för att förhindra klös?
    Har hört att dom klöser mer då, för att vässa dom igen..?

• Silverdraken

Jag förstår dig!!

Mina tips, räcker inte hela vägen men en bit....

*Ha en ordentlig klätterställning
    *Ställ klösbrädor framför möbler som ni är rädda om
    *Lek och aktivera katterna
    *Håll rent i lådan och ha ev. två lådor om katterna inte är rumsrena(de kanske inte vill kissa på samma ställe)

*Använd blomspruta och spraya på katterna när de gör saker och är på ställen som ni inte tycker om

*Ägna mycket tid till djuren och lämna dem inte ensamma för länge
    *Håll ordning hemma

*Köp aldrig en katt som är yngre än 12 veckor(då slipper ni problem med rumsrenhet och förkylningar)

Katter på ett år är fortfarande ungkatter och är vilda. Håll ut ett tag till. Min katt blev lugn när hon blev två år.

• Minelli

Tack för tipsen!

Vi har tänkt bygga ett stort träd till dom och sätta klätterhyllor på väggarna och så sen när vi flyttat..
    Dom är aldrig ensamma, jag pluggar hemifrån..

Det är sant att dom fortfarande är unga och kanske kommer dom lugna sig med tiden. Får hoppas på det! Tack igen!

• turia

man brukar klippa toppen av klorna på innekatter, skadorna blir mindre. jag har märkt stor skillnad på vår skinnsoffa
    men katter busar, det kan du aldrig ta ifrån dem.
    När man skaffar katt så skaffar man för livet inte för inredningen(för det finns risker med katter o klös)

• Silverdraken

Skaffa bra borstar för att få bort håren. Det finns borstar som man får bort de västa håren även på korthåriga katter.

På djuraffären sa de till mig att innekatter fäller mest på vintern när man slår på elementen för att luften blir så torr då. Det kan nog stämma.

• Minelli

Självklart går katterna före inredningen! Absolut! Som sagt älskar jag mina katter! Men när dom totalförstör precis allt i lägenheten så.. folk drar sig från att ens komma och hälsa på pga allt katthår tex.. och det är svårt att få det att se städat ut när allt är trasigt. Vore kul att nångång kunna köpa något nytt, utan att vara rädd för att det ska vara totalförstört en timme senare..

Men jag ska klippa lite klor på dom då alltså, kanske hjälper.. -tack-

• Madeleonten

Jag vill inte vara elak men det är dags att folk tänker sig för innan de skaffar en katt eller annat djur. Man måste inse att det är en levande varelse med instinkter & behov & inget kramdjur (även om de är söta som såna). De har dessutom päls = katthår.

Det är jättebra att de är kastrerade.
    Nu vet inte jag hur gamla dina katter är men det låter som de är ganska unga. Då kan jag trösta dig med att det går över!

Nu när ni ska flytta kan du passa på att försöka "börja om från början" när det gäller uppfostran. Kissar båda på golvet? Låter som en protest, annars är det ju vanligt med urinvägsbesvär som orsak men hos båda två låter ju lite oturligt isåfall. Ha gärna minst två lådor & om möjligt på två olika ställen i lägenheten.
    Försök att begränsa deras framfart med bestämdhet & lugn. Blir du stressad & arg får du två stressade katter som härjar ännu mera. Lyft lugnt ner dem när de är på "farliga" ställen & beröm sen. Du kan få göra det 100 ggr men fortsätt att vara (spela i värsta fall ;)) lugn. Försök tänka att det trots allt bara är materiella ting. Jag förstår att det inte är roligt när de förstör allt men försök.
    När det gäller klösandet så måste de ha klösmöjligheter! Har de inte en BRA klösmöbel så kan man inte lära dem att inte klösa eftersom de MÅSTE få klösa både av sociala & fysiska skäl. Skaffa ett klös som går från golv till tak så ska du se att det kommer att avlasta lägenheten BIG TIME.
    Ett bra sätt att aktivera katterna ordentligt är en laserpekare. De springer som galningar medan matte kan sitta i soffan & vifta lite med handen - perfekt.

Lycka till & tänk på att katter är oerhört känsliga för ilska & irritation.

Svar på tråden Kattpanik