• Minelli

Kattpanik

Jag och min sambo har två katter (innekatter), som verkligen börjar gå oss på nerverna.. På nätterna skriker den ena konstant, dom klöser överallt - förstör möbler, mattor, väggar.. dom rotar i soptunnor, drar ner gardiner, äter upp alla blommor, river ut saker från bokhyllorna, kissar på golvet, förstör kläder som råkat ligga framme.
    Plus allt jäkla katthår som är precis överallt och som verkligen inte går att få bort till 100%.
    Vi har bara haft dom i ett år, men jag är så trött på dom. Missförstå inte, jag älskar mina katter men jag pallar snart inte mer. Situationen är ohållbar.
    Någon som har tips?
    Känns hemskt ego att sälja dom.. skulel dessutom sakna dom, trots beteendet.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Kattpanik
  • Toadette

Jag känner verkligen igen mig. Hade en älskling som under sina första tre år var så vild som du beskriver. Sedan lugnade han ner sig men var ganska busig under alla sina 16 år! de kommer helt klart att lugna ner sig så småningom det är bara att hoppas att du står ut tills dess!

• Silverdraken

Minelli

Det där med katthåren är ett pyssel. Det gäller att bo i en lättstädad lägenhet/hus. Vi hade en mörkblå velour soffa ett tag men den blev vi tvugna att sälja för katthåren fastnade alltför väl på den. Nu har jag köpt en "ny" skinnsoffa som redan har lite märken från katter och barn. Då är det ingen katastrof om katten klöser lite på den. Jag kan inte ha tygsoffor och katt, det går inte att hålla rent!

Jag har köpt en klädborste i textil från Åhlens som är ganska bra. Kostar 50 kr och spar många klädrollers.

Det är jobbigt att behöva tänka på hur mycket katthåren kommer att fastna och synas när man köper kläder och inredning men..vill man ha misse så..:) jag som har förkärlek för svarta kläder har fått ändra om lite..:P

• Minelli

Jag måste än en gång göra klart för alla er som tycker jag borde fatta att de e jobb med djur.. jag har hållit på med djur hela mitt liv.. både som jobb och privat.. jag vet att de e mkt jobb och att alla djur kräver saker av ägarna.. självklart!
    Våra katter har klösmöbler, korgar, lådor, leksaker.. dom håller igång hela dagarna!
    Det som stör mest är katthåren, då jag nu börjat utveckla en allergi mot dom..
    Därför jag bad om råd och tips.

Tack, har iaf fått en hel del bra saker att tänka på! ;)

• mamma legolina

Vi köpte klösbräda med pressad kartong, den ligger på golvet + att vi köpte kattmynta för att få kattorna att gå dit och det fungerade alldeles utmärkt med den ena katten. Den andra katten är inte "som alla andra" (tar lite längre tid att förstå saker och ting) men henne klipper vi klorna på och det fungerar (hon är en sån som går/gick på tapeterna för att vässa sina klor)

• turia

jaha fast du skrev inte om allergi till en början...
    men klart då borde du ju försöka få dem omplacerade för din hälsa..

• LabLover

Minelli: Bada katterna ibland, då ramlar mycket hår av. Likaså om du borstar dem regelbundet när de fäller. Klipper klorna gör jag också på min innekatt, upplever inte att han vässa mer på sin klösmöbel för det.

Fodret kan även spela roll när det gäller pälsen. Nu vet jag inte om du har lång- eller korthårskatt men vår brittiska korthår fungerar allra bäst på Royal Canins Fit & Beauty (eller var det Beauty & Fit?). Har pratat med flera kattuppfödare som intygar att det är mycket bra mat för just korthårskatter.

Lycka till!

• Minelli

Tack för alla tips än en gång! Känner att jag har en del att pröva nu! :)
    (Jag har en långhår och en korthår)
    och ja egentligen borde jag placera om dom för min hälsas skull, men jag har aldrig kännt av pälsallergi förut då jag jobbat med djur.. riktigt konstigt.

• Zenobia

Om du har balkong ditt du nu flyttar. Så köp selen och såna här dragkoppel eller lina så dom inte kan hoppa ut då. Så sätter du ut katterna på balkongen ett tag per dag.

Sen finns det kattmynta och fy sprej också. Kattmyntan är bra att på klöspelare. Och fysprej där dom inte ska riva. Har hört ätika ska funka också.

• Felicia6

Minelli, uppfostrar ni katterna ordentligt?
    Låter lite hårt, men inte menat så, så ta inte illa upp

Många tycker att djur är som dom är o det går inte göra nåt åt..

Men jag är av den åsikter att katter som är vilda o klöser överallt i ett hem kanske inte riktigt blivit uppfostrade ordentligt..

Jag tog mina två katter, ända sen dom var små o sa vad som var rätt o fel till dom.. Klöste dom nånstans där dom inte fick klösa, sa jag till på skarpen och sen lyfte jag dom till klösbrädan o tog tassarna på katten o började klösa i klösbrädan åt dom, så dom fattade att det var där dom skulle va.

Jag sa till dom så fort dom gick över mig i sängen med klorna utfällda, så numera använder dom klorna enbart då det verkligen behövs.. och då dom busar..

För då dom busar, så tillåter jag dom att låta ALLT komma.. då är det fritt att göra som dom vill.. (brukar ha rätt mkt klösmärken på händerna efter, men det är nåt jag tar, för att kunna låta huset va i bra skick och folk vågar va utmed mina katter utan rädsla att bli klösta)

Samma sak då dom var små o alltid skulle va på tårna o klösa o bita o leka.. (ni vet då man rör sig under täcket, så flyger en katt på tårna)
    Det visade jag direkt att det var absolut inte okej, för jag HATAR verkligen sånt.. Och det har dom aldrig gjort sen dom blev lite äldre heller..

• Zenobia

På Jysk finns de en trasa som är gul, som är fusk sävskinn eller hur det stavas. Den funkar på möbler med hår och ja får bort håret på klöspelaren också. Man drar den över håret och så samlas den där.

• Minelli

Japp, vi har lagt ner mkt tid på att försöka uppfostra dom.. jag pluggar nu tom hemifrån hela dagarna, just för att katterna ska slippa vara själva.. och när dom var riktigt små var alltid jag eller min sambo hemma.

• lagom

katter är "vilda " djur och deras psyke klarar inte riktigt att vara innekatter, så därför blir de överaktiva. Det finns katter som blir deprimerade och bara ligger eller så bir de totalt galna. Det bästa är om ni har möjlighet att släppa ut dem eller i alla fall ha dem i koppel.

• Minelli

lagom - tyvärr får vi inte ha katterna ute längre.. hyresvärden har förbjudit det pga att de är för många katter i området.. och ingen av dom klarar att gå i sele, eftersom dom e vana att ströva fritt.. har verkligen försökt.

• Silverdraken

Zenobia...Den där trasan verkar ju jättebra!!!! Vad kostar den?

• Minelli

Jo, vi gjorde de.. men den ena katten började göra sina behov från våran balkong.. grannen undre var ganska förbannad sen.. så tyvärr funkade inte de heller.. jag tror dom skulle må bäst av att få vara utomhus..

• Zenobia

Silverdraken, runt 50 kr eller mindre iallafall iallafall, den är suverän. Såg ett engelsk program där två städtanter städade lgh som såg katastrofala ut. Där rekomenderade dom sån trasa. Det är som riktigt skinn fast i nåt annat matriall. Funkar iallafall och man får bort hår på klöspelare, soffor osv. Samlas som en dammtuss.
    Så gå på jysk och leta efter en gul orange trasa med lite hål i, selskinn heter nåt sånt.

Minell nu vet ja inte hur du hade de på balkongen, då katterna börja göra sina behov där. Hade du en kattlåda ut, kan juh funka det med.

• BillaBong

Vi har lite samma problem och det är SÅ frustrerande. Har en Birmatjej som blir ett år den 3 mars 2006. Hon har (speciellt på senare tid) blivit grymt jobbig. Särskilt på nätterna och man vaknar flera gånger per natt av att saker ramlar ner eller att hon "bara" studsar runt i våran säng. Hon har ner saker från fönsterbrädorna, från bokhyllan, tuggar på allt ifrån sladdar till blommor och det mesta gjort av papper. Börjar ledsna då hon redan bitit sönder en mobilladdadre, ena X-boxdosans sladd, ett gäng nätverkskablar, ADSL-sladden, x antal kablar till tangentbord o.s.v. och sladden till TV-dosan till datorn. Hon envisas även med att hoppa ner i spjälsängen som ännu stor tom eftersom vi inte har BF förrän om tre veckor. Vad vi än gör så är det precis som om INGENTING går in i hennes lilla huvud. Vi har alltid varit stenhårda med uppfostringen och aldrig rubbat på någon regel. När vi säger åt henne fy:ar vi, lyfter bort henne bestämt och nämner inte hennes namn eftersom det kan förvirra dem. Men det är liksom som om man "pratar" med en vägg. Sekunden efter är hon där igen och biter, hoppar upp i sängen eller vad det nu var hon höll på med...

Orkar inte hur mycket som helst när man har en mage som tar all energi. Orkar speciellt inte med alla uppspringningar på nätterna när man sover dåligt redan som det är. Vad ska man göra?! Tappar tålamodet snart!

• 201201232

Vissa katter är mer allergena än andra och det är högst personligt vad en allergiker faktiskt reagerar på. Men ett tips som är lite sent kommet nu är ju att skaffa en ras som fäller mindre och har en annan typ av päls.

Vi har aldrig problem med katthår hemma trots tygsoffa, men vi har Ocicats och de fäller inte så mycket....

Svar på tråden Kattpanik