• Anonym (Så ledsen)

Vär flicka i magen lever inte

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, känner mig så tom. Har inte riktigt fattat än. Var på ultraljud i morse och det visade sig att vår lilla flicka inte levde. Har känt sparkar men inte de senaste två veckorna, trodde det var normalt men nu förstår jag varför.

Det jag tänker på mest just nu är ärligt talat vad jag ska säga till folk? Vad säger man? Idag skulle vi ha skrivit ut på Facebook att vi väntar barn, har velat vänta tills jag visste att allt var okej. Det är bara våra föräldrar som fått veta att vi väntar barn.

Vad ska jag göra? Vet faktiskt inte om jag vill ringa runt till mina vänner och berätta. Har ingen riktigt nära vän som jag velat berätta för innan ultraljudet, tänkte som sagt skriva ut det på facebook.

Jag vill att folk ska veta. Jag vill inte mörka att jag är gravid, att min lilla dotter har dött i min mage. Jag vill inte gå igenom det här i hemlighet.

Men man kan väl inte skriva ut det på fb? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vär flicka i magen lever inte
  • Anonym (Så ledsen)
    Takex skrev 2012-04-22 12:55:13 följande:
    Vill börja med att verkligen beklaga sorgen! Fy sjutton vilken sorg.

När det gäller att berätta så tycker jag det kan vänta. Jag tycker att de människor du redan berättat om graviditeten för är dom som du undermedvetet valt som ditt support nät. Så prata med dom som du kände dig trygg att berätta från början till. Självklart ska du sen inte förneka din dotter men det kan du prata om sen, när du mår bättre och har fått bearbeta din sorg. Det finns inte mycket folk på t ex FB kan säga ändå, det blir för tungt. Så jag tror det är bättre att det är något du kanske tar upp när det kommer upp ett samanhang när du är med vänner t ex.

Beklagar verkligen TS,  ta din tid att bearbeta detta och sörja din fina tjej, det måste du unna dig själv.

Tack, tror jag ska vänta några dagar innan jag ens funderar på vad jag ska skriva även om jag tror att jag ska göra det. Fattar det inte än öht, känns som en film. Känns som om jag skriver till er och hittar på. Där här kan ju inte hända oss, det gör ju bara inte det. Det är inte sant, jag drömmer.

Kan vara en bra ide att landa lite och förstå själv vad som hänt, är ju bara några timmar sen vi fick veta och hon är fortfarande i min mage.
  • Anonym (Jajja)

Du kan väl berätta för vänner och familj när du träffar dem? Eller när du pratar med dem i telefon?

Allt behöver ju inte hamna på fb. Det känns som fel forum i det här fallet men du ska göra som du känner är bäst. Ett råd till dig är att kanske vänta några dagar med att skriva på fb om du bestämmer dig för att göra det. Så att du inte handlar i affekt.

Beklagar förlusten TS{#emotions_dlg.flower}

• Anonym (:/)

Beklagar eran förlust! Det är fruktansvärt när det händer sånna saker! :( Självklart ska du inte mörka det som hänt men känns inte riktigt som fb är rätt ställe för det. Tror att det kan bli ännu jobbigare för mig om du skriver ut det där. Folk är väldigt duktiga på att snacka och tror inte att någon i längden orkar med de där sorgsna tycka synd om blickarna och tisslandet och tasslandet bakom ryggen. Folk vet sällan vad de ska säga i svåra lägen som denna så risken finns att du inte får det stöd som du förmodligen hoppas på att få på fb. Jag skulle om jag vore du...berätta det för mina närmaste. Kanske skriva ut det i en blogg om jag hade någon, viset det kommer ju fram till omvärlden även via den men det känns inte lika olustigt som att skriva ut det på fb där (för de flesta) inte ens hälften kan kallas för ens vänner. Ta hand om er! Styrkekramar i mängder!

• Anonym (:/)

För dig skulle det ju självklart stå! Ursäkta! Telefonen ändrar orden själv.

• Smilla75
    Anonym (Så ledsen) skrev 2012-04-22 12:54:59 följande:
    V. 18+2 är jag i idag, eller skulle vara. De sa inte exakt när hon slutade andas men de tippade på att det var nu den senaste veckan. Känner mig så arg för jag blev kallad till RUL i måndags men de bokade om den till i morse istället. Tänk om de kunde ha sett att något var fel i måndags, tänk om hon levde, tänk om hon kunde ha överlevt.

fy så fruktansvärt för er. men det finns ingenting de kunnat göra även om hon levt när ni varit på RUL. förmodligen finns någon skada som inte var förenlig med liv, hoppas ni får veta det. lycka till i framtiden. själv blev jag fort gravid efter att ha fått avbryta en graviditet i vecka 10 (barnets hjärta slog knappt längre). Men förstås mycket värre senare i graviditeten.
  • sweetbird

Beklagar verkligen!! Vi förlorade vår pojk i magen 27/1 va i vecka 16 . Så jag vet hur det känns, ;( nu är vi gravida igen, går in i vecka 8 i morgon så de tog sig snabbt igen, men man är ju livrädd nu att det ska sluta illa :-/ .. Beklagar igen,

• Minna76

Jag är så ledsen för din skull för att er dotter inte fick stanna hos er! Du är hennes mamma och hon är ditt barn oavsett vad någon annan anser och jag tycker att du ska berätta detta till alla som du vill att ska veta om detta, som kan fungera som stöd åt er i denna svåra situation. Sådant här ska man inte bära ensam. Ni har förlorat ert barn och det är en tragedi för er. Inget som ska döljas eller glömmas bort utan prata och prata.....

Min dotter dog i magen på mig också i samma vecka för snart fem år sedan. Jag tänker ännu på henne och minns henne som min underbara och älskade flicka.

Många kramar till dig 

• Anonym (Ellie)

Beklagar er förlust, det är verkligen sorgligt med sena missfall när man just vant sig vid tanken och tror att riskstadiet är över.

Ta hand om er och försök vara starka, ni får försöka igen när detta väl är över. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym
    Anonym (Så ledsen) skrev 2012-04-22 12:54:59 följande:
    V. 18+2 är jag i idag, eller skulle vara. De sa inte exakt när hon slutade andas men de tippade på att det var nu den senaste veckan. Känner mig så arg för jag blev kallad till RUL i måndags men de bokade om den till i morse istället. Tänk om de kunde ha sett att något var fel i måndags, tänk om hon levde, tänk om hon kunde ha överlevt.
    Beklagar verkligen!

För att ge dig lite perspektiv eftersom du pratar om RUL osv. Om du idag var 18+2 så hade man tyvärr inte kunnat göra nått. Ett barn är inte livsdugligt utanför livmodern i den veckan. Oftast handlar det om PSD, man vet helt enkelt inte varför hjärtat slutar slå.

Ni ska göra det som känns bäst för er, är det att berätta för alla ni känner ska ni göra det. Ta stöd i familjen, det är vid såna här tillfällen  dom är extra bra att ha vid sin sida!

Kramar!
  • Minna76

Nu vet jag inte hur TS känner det men jag blev väldigt sårad när någon benämnde mitt barn som ett missfall. Det är ett älskat barn, en son eller dotter man förlorat, som man bärt i sin mage och som man föder fram och får hålla i sin famn. Älska det och känna glädje och stolthet mitt i sorgen, över det underbara lilla barn man har i sin famn trots att det inte lever. När jag hör ordet missfall känns det som att människor tar bort rätten för mig att sörja det barn jag har förlorat som just mitt barn. Nu tror jag inte du menade något illa men ville ändå kommentera det.

Svar på tråden Vär flicka i magen lever inte