• Johannars

Boende i Uppsala

Min sambo har tänkt börja plugga till hösten (om han kommer in men det tror vi)! Vi har då tänkt flytta till Uppsala men vart ska vi börja? Har ni tips på bra sidor, hur vi ska göra eller andra bra råd? Vi har hört att det är svårt att hitta boende där tyvärr!

• Svar på tråden Boende i Uppsala
  • sirisdotter

Studentbostad?   Även det kan vara svårt om man inte stått i kö en längre tid,  periodvis.   Titta på Studentstadens hemsida.   Andrahandsboende kan man hitta på Kvalster.se.

• Icnivad

Det är ju tyvärr ganska långa köer överallt.
    MEn jag kan ge dig några sidor du kan ställa dig i boendekö på.
    Vissa är det snabbinflyttning på, och då är det ju lättare att få.

www.knivstabostader.se (10 minuter med tåget till uppsala)
    www.uppsalahem.se
    www.studentboet.se
    www.dombron.se

Oh, det var bara de jag kom på nu på rak arm.
    Men jag har för mig att jag hittade någon sida på uppsala kommuns hemsida där det stod många flera hyresställen på. :) 

• Vinterankan

Det går väldigt upp och ner i tillgången på bostäder. Sista året jag pluggade så hade alla blivit så kräsna med boende att man kunde få ett studentrum direkt via många av nationerna.

• sirisdotter
    Icnivad skrev 2012-04-22 15:17:18 följande:
    Det är ju tyvärr ganska långa köer överallt.
    MEn jag kan ge dig några sidor du kan ställa dig i boendekö på.
    Vissa är det snabbinflyttning på, och då är det ju lättare att få.

www.knivstabostader.se (10 minuter med tåget till uppsala)
    www.uppsalahem.se
    www.studentboet.se
    www.dombron.se

Oh, det var bara de jag kom på nu på rak arm.
    Men jag har för mig att jag hittade någon sida på uppsala kommuns hemsida där det stod många flera hyresställen på. :) 
    Jist nu heter Dombron Rikshem....
  • Callan

Jag bor och pluggar i U-a och det varierar väldigt med hur mina kursare fått lgh.

En del har haft tur med lotteri via nationer och fått studentlägenhet, dock dublett eller triplett.
    Den som har eget har pluggat i 3år innan det gick...

En del hyr i andra hand, lgh eller källare i hus.
    En del har köpt lgh, mha föräldrar.
    En del bor en bit utanför stan och pendlar (Ca 10-15min med tåg)

Privata hyreslägenheter är nog kört, då ska man ha stått i kö i många år.
    Undersök vilka nationer som har bäst chans till studentbostäder och gå med där, i en eller flera kanske tom.
    Börja leta redan i början av sommaren, eller iaf när ni vet säkert, för i aug/sep ska alla hitta boende!
    Sätt in en egen annons i lokaltidningen. 

• sirisdotter

Din sambo ska plugga -  du ska hänga med.   Ska du ta tjänstledigt från ditt jobb då -  och vad ska du göra i Uppsala?   Ofta brukar man har kvar bostaden på hemorten om den ena i ett par ska studera.   Rum i korridor skrev någon  att man kanske kan få via någon nation.   Köket i korridorboende brukar bli trångt nog när det bor en person i varje rum där....

• Stjärnstoft

Mellan Uppsala och Gävle går upptåget. Är det alldeles hopplöst m boende i Uppsala så kan det finnas på småorterna norrut som tåget stannar vid t ex örbyhus. Även om det kanske inte är det ni vill i första hand.

• Johannars
    sirisdotter skrev 2012-04-22 19:27:36 följande:
    Din sambo ska plugga -  du ska hänga med.   Ska du ta tjänstledigt från ditt jobb då -  och vad ska du göra i Uppsala?   Ofta brukar man har kvar bostaden på hemorten om den ena i ett par ska studera.   Rum i korridor skrev någon  att man kanske kan få via någon nation.   Köket i korridorboende brukar bli trångt nog när det bor en person i varje rum där....
    Jag har tänkt att söka jobb och kunna flytta efter så helst vill vi ha boende där vi båda kan bo men vi har tänkt att i första hand bara få ett litet boende/studentrum som han kan bo och sen därifrån söka annat. Men det är en djungel och vi hör bara att det är såå svårt. 

Tack för alla tips!! 
Svar på tråden Boende i Uppsala