• Anonym (.)

Hembränd sprit !

Jag chockeras just nu av lady dahmer inlägg som nästan förespråkar hemkokt sprit !

Vad tycker ni om detta?
    Vad kan det ge för tankar och signaler hos unga människor som kanske läser inlägget ?

Jag tycker att hembränt är något man ska akta sig för om fel tillverkare bränner, men i kommentarsfältet menar lady dahmer att det inte är skadligt och att man behöver en kemilektion om man tror det.

Vad har ni för erfarenheter av hb ?
    Själv blev jag förgiftad, och det var inte av mängden , utan av själva drickat. 

• Svar på tråden Hembränd sprit !
  • Mamma SL

Det farliga med hembränt är att man inte säkert kan veta vad man får, men får man det man tror att man köper så är det inte farligt.

• Anonym (.)
    Mamma SL skrev 2012-04-22 18:10:16 följande:
    Det farliga med hembränt är att man inte säkert kan veta vad man får, men får man det man tror att man köper så är det inte farligt.
    sant
  • Anonym (.)

köper  man systemsprit så vet man iallafall att det bara är sprit.
    någon som bränner själv kan häva i vadsomhelst ! 

• Anonym (?x?)
    Anonym (.) skrev 2012-04-22 18:12:41 följande:
    köper  man systemsprit så vet man iallafall att det bara är sprit.
    någon som bränner själv kan häva i vadsomhelst ! 
    Varför skulle hen göra det? Det vore ju inte bra för framtida affärer, eller hur?
  • Kjellgren

Vi har bränt hemma en gång i tiden och renade det genom ett flera meter långt rör med aktivt kol där spriten droppades i mha en droppslang (en sådan som används inom sjukvården och skickade iväg en droppe i sekunden eller så). Enligt uppgift var det ingen finkelsmak alls utan funkade utmärkt att snapsa.

Jag dricker inte sprit själv utan såg det mer som ett roligt experiment - och ett sätt att försörja svärfar med sprit till sin 50-årsfest.

Dock skulle jag aldrig i livet chansa att dricka hemkört som någon för mig okänd har bränt själv - så desperat efter en fylla är jag inte.

• ElectroDiva
    Anonym (?x?) skrev 2012-04-22 18:13:50 följande:
    Varför skulle hen göra det? Det vore ju inte bra för framtida affärer, eller hur?
    men så är det faktiskt.

Och alla som säljer hembränt vet ju inte heller vad som är i, dom har ibland köpt det av någon annan och säljer det vidare,tex om det bor någon i en norrländsk by som i TS exempel,, byarna ligger några mil från det centrala och därifrån kanske det inte är så lätt att sälja, så då säljer man till någon i stan som sen kan sälja det vidare.

och även om man kan tycka att det inte bådar så gott för affärerna, så finns det ibland människor som inte vill gott.

Men tror ju inte detta är så vanligt 
  • Anonym (.)
    Kjellgren skrev 2012-04-22 18:18:10 följande:
    Vi har bränt hemma en gång i tiden och renade det genom ett flera meter långt rör med aktivt kol där spriten droppades i mha en droppslang (en sådan som används inom sjukvården och skickade iväg en droppe i sekunden eller så). Enligt uppgift var det ingen finkelsmak alls utan funkade utmärkt att snapsa.

Jag dricker inte sprit själv utan såg det mer som ett roligt experiment - och ett sätt att försörja svärfar med sprit till sin 50-årsfest.

Dock skulle jag aldrig i livet chansa att dricka hemkört som någon för mig okänd har bränt själv - så desperat efter en fylla är jag inte.
    Sant men det var ungdomens dumheter, jag visste faktiskt inte alls vem säljaren var
  • raider

Nån har lyssnat för mycket på 80/90 tals myter, att man kan bli blind av hb, att man vet inte vad man får och så vidare.
    Köper man hembränt så får man sprit, varken mer eller mindre.

• ElectroDiva
    raider skrev 2012-04-22 18:22:59 följande:
    Nån har lyssnat för mycket på 80/90 tals myter, att man kan bli blind av hb, att man vet inte vad man får och så vidare.
    Köper man hembränt så får man sprit, varken mer eller mindre.
    man vet inte vad man får, därför ska man se upp med att köpa av främlingar.
    om det bara är hemkokt gjort som man ska så är det inte mer fara än någon annan alkohol.
    Men man kan aldrig veta om det finns något annat i 
  • Anonym (?x?)
    ElectroDiva skrev 2012-04-22 18:20:28 följande:
    men så är det faktiskt.

Och alla som säljer hembränt vet ju inte heller vad som är i, dom har ibland köpt det av någon annan och säljer det vidare,tex om det bor någon i en norrländsk by som i TS exempel,, byarna ligger några mil från det centrala och därifrån kanske det inte är så lätt att sälja, så då säljer man till någon i stan som sen kan sälja det vidare.

och även om man kan tycka att det inte bådar så gott för affärerna, så finns det ibland människor som inte vill gott.

Men tror ju inte detta är så vanligt 
    Visst kan det hända men precis som du säger, särskilt vanligt är det inte.
Svar på tråden Hembränd sprit !