• gbg30plus

Min tvååring ska utredas frånvaroattacker/epilepsi

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja, då hela den här situationen gör mig så innerligt ont i hjärtat. Min yngsta son, tvååriga Gabriel, fick en läskig ”attack” i lördags kväll när vi var hos några bekanta. Han satt i min famn och busade och började plötsligt gnugga sig i bägge ögonen. Strax därefter blev han slapp i kroppen (inte helt så att han rasade ihop, men märkbart slappare) och började blunda/flimra med ögonlocken. Jag upplevde honom inte som helt borta då han småskrattade – antingen som svar på mina upprepade ”hur är det gubben, titta på mamma, öppna ögonen!” eller i sin egen lilla värld. Han skrattade som han gör när man snurrar honom, något han älskar, eller som om han var full. Flamsig, typ. Det hela varade ca 30-40 sekunder, till slut gick jag ut med honom för att se om friskluft hjälpte. Jag vet inte om det var det som gjorde det, eller om det gick över av sig självt, men han öppnade ögonen efter ett tag och var som vanligt. Något mer dämpad och lätt ostadig direkt efteråt, men efter fem minuter var han helt som vanligt. Han har haft en likadan episod för ett par månader sen, och då det nu hände igen sökte vi hjälp på vårdcentralen igår. Vi har fått remiss till Barnneurologen och väntar på kallelse.

Till saken hör att hans storasyster Bianca fick diagnosen ”oförklarliga spädbarnskramper” när hon var fyra månader. Hon hade korta frånvaroattacker (ca 15 s per gång, varje gång hon vaknade från en tupplur) när hon var helt borta och krampade på båda sidorna av kroppen samt ett par grand mal. Hon medicinerades till hon var ett år och har sen fem månaders ålder inte haft något återfall (idag är hon fyra år och helt frisk och normalutvecklad). Självklart drar man paralleller till detta, även om attackerna ter sig helt annorlunda, och undrar om det hänger ihop och om Gabriel också kommer få fler attacker. Det var en hemsk tid när Bianca utreddes och behandlades, ovissheten och maktlösheten var värst. Bävar att behöva gå igenom allt en gång till.

Här söker jag mest stöd och tröst, men även information och synpunkter om ni har liknande erfarenheter. Tack på förhand!

• Svar på tråden Min tvååring ska utredas frånvaroattacker/epilepsi
  • neons

Autism? Mitt barn har det och det startade med liknande frånvaroattacker/feberkramper och oförklariga kramper och slutade med en autismiagnos.

• Liten elak och intelligent
    neons skrev 2012-05-10 14:25:14 följande:
    Autism? Mitt barn har det och det startade med liknande frånvaroattacker/feberkramper och oförklariga kramper och slutade med en autismiagnos.
    Har man gjort EEG?
  • linnéa001

Jag är vuxen med epilepsi och har haft både krampanfall och frånvaroattacker, mestadels det senare. För mig börjar frånvaroattackerna med att omvärlden sakta "försvinner" . Jag hör att människor pratar, men kan inte ta till mig det de säger eller svara på tilltal. Jag vet var jag är, men skulle nog inte kunna ta mig speciellt långt eftersom synen precis som hörseln på något sätt låser sig. Jag ser bara det som är rakt framför mig. Det brukar gå över efter kanske 20 sekunder, men det tar ca en timme innan jag kan prata ordentligt igen och förstå vad andra säger. Jag blir väldigt trött efteråt. Andra har sagt att jag smackar, sväljer och rör händerna. De stora anfallen minns jag inget efter. De känns i början som frånvaroattacker, men sedan försvinner omvärlden totalt och jag faller ihop. En frånvaroattack kan jag ha medan jag sitter upp. Jag får nästan bara anfall på kvällarna/nätterna eller när jag är riktigt trött.

Egentligen borde jag inte skriva hur mina fall känns, utan hur de kändes eftersom jag varit fri i några år, men jag äter fortfarande medicin.

Min historia är kanske ingen tröst för dig, men det hjälper kanske att veta hur en epileptiker kan uppleva sitt anfall. Jag har gjort EEG två ggr och de visade inget har jag för mig (det var ganska länge sedan). Jag vet inte var ni bor, men jag har en jättebra neurolog på S:t Göran i Stockholm. 

linnéa001 skrev 2012-05-10 17:00:22 följande:
    Jag är vuxen med epilepsi och har haft både krampanfall och frånvaroattacker, mestadels det senare. För mig börjar frånvaroattackerna med att omvärlden sakta "försvinner" . Jag hör att människor pratar, men kan inte ta till mig det de säger eller svara på tilltal. Jag vet var jag är, men skulle nog inte kunna ta mig speciellt långt eftersom synen precis som hörseln på något sätt låser sig. Jag ser bara det som är rakt framför mig. Det brukar gå över efter kanske 20 sekunder, men det tar ca en timme innan jag kan prata ordentligt igen och förstå vad andra säger. Jag blir väldigt trött efteråt. Andra har sagt att jag smackar, sväljer och rör händerna. De stora anfallen minns jag inget efter. De känns i början som frånvaroattacker, men sedan försvinner omvärlden totalt och jag faller ihop. En frånvaroattack kan jag ha medan jag sitter upp. Jag får nästan bara anfall på kvällarna/nätterna eller när jag är riktigt trött.

Egentligen borde jag inte skriva hur mina fall känns, utan hur de kändes eftersom jag varit fri i några år, men jag äter fortfarande medicin.

Min historia är kanske ingen tröst för dig, men det hjälper kanske att veta hur en epileptiker kan uppleva sitt anfall. Jag har gjort EEG två ggr och de visade inget har jag för mig (det var ganska länge sedan). Jag vet inte var ni bor, men jag har en jättebra neurolog på S:t Göran i Stockholm. 
    Partiella komplexa anfall?
  • neons
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-10 16:48:09 följande:
    Har man gjort EEG?
    Ja fyra gånger. Det är vanligt att barn inom autismspektrum även har epi. Men kramperna hos mitt barn är pga av de oförklariga kramper som barn med autism kan ha. Dessa kan leda till döden om man får dem vid fel tillfälle.

Jag tror dock att autism orsakas av olika skäl, ibland pga av en kraftig allergi mot något. Som i sin tur påverkar ens hormoner och resten av kroppen. Detta kan då ge kramper. Jag har även kramper utan att ha epi. För jag har gjort EEG sju grr sedan jag var liten utan att se att det skulle vara något fel. Jag har märkt att jag får kramperna när jag inte ätit på länge.
  • Helle68

Hej TS, har en sexåring med ADHD-diagnos med autistiska drag som då och då skärmar av och inte är nårbar om man inte knackar på armen eller på annat sätt gör henne uppmärksam på att man vill säga något. Vi har testat hörseln ett flertal gånger men den är normal. Nu har vi fått remiss för EEG för att utesluta epilepsi eller liknande. Enligt läkarna kan detta dock vara relaterat till hennes diagnos.

Helle68 skrev 2012-05-14 13:53:26 följande:
    Hej TS, har en sexåring med ADHD-diagnos med autistiska drag som då och då skärmar av och inte är nårbar om man inte knackar på armen eller på annat sätt gör henne uppmärksam på att man vill säga något. Vi har testat hörseln ett flertal gånger men den är normal. Nu har vi fått remiss för EEG för att utesluta epilepsi eller liknande. Enligt läkarna kan detta dock vara relaterat till hennes diagnos.
    Spontant låter inte det som EP: Just för att hon reagerar när du knackar henne på armen. Vid anfall så brukar inte barnet reagera på beröring men visst är det ändå jättebra att ni får ett EEG: Sedan ska man komma ihåg att ett EEG inte kan utesluta epilepsi, bara bekräfta.  
    neons skrev 2012-05-11 10:56:33 följande:
    Ja fyra gånger. Det är vanligt att barn inom autismspektrum även har epi. Men kramperna hos mitt barn är pga av de oförklariga kramper som barn med autism kan ha. Dessa kan leda till döden om man får dem vid fel tillfälle.

Jag tror dock att autism orsakas av olika skäl, ibland pga av en kraftig allergi mot något. Som i sin tur påverkar ens hormoner och resten av kroppen. Detta kan då ge kramper. Jag har även kramper utan att ha epi. För jag har gjort EEG sju grr sedan jag var liten utan att se att det skulle vara något fel. Jag har märkt att jag får kramperna när jag inte ätit på länge.
    Hmmmm.....vaddå för kramper hos barn med autism som kan leda till döden? Uppriktigt nyfiken på vad du menar Kan du inte länka till någon information för jag har inte hört talas om sådana. 

När det gäller dig så låter det väl lite som att du har en lite låg kramptröskel  och så när du får lågt blodsocker så händer det. 
  • neons
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-15 07:12:55 följande:
    Hmmmm.....vaddå för kramper hos barn med autism som kan leda till döden? Uppriktigt nyfiken på vad du menar Kan du inte länka till någon information för jag har inte hört talas om sådana. 

När det gäller dig så låter det väl lite som att du har en lite låg kramptröskel  och så när du får lågt blodsocker så händer det. 

En kramp kan leda till döden. Det är inte själva krampen som gör att kroppen stänger av och dör eller hur man säger. Därimot så håller det på att forskas kring ämnet, om de ständeiga kramperna orsakar ett förståndshandikapp hos barn med autism. Då de ständiga kramperna kanske skadar hjärnan. 

Men får individen en kramp när denne simmar kan denne drunkna eller står nära en vass kant och då slår i den så kan denne dö. Mitt barn har slått sig vid flera tillfällen vid sina kramper. Ett tag fick mitt barn ha en slags hjälm på sig för hon hade för få trombocyter och riskerade att förblöda om hon fick en kramp och slog i sig. Min lilla ängel fick även ha hjälm när hon var liten för hon hade mer kramper då och risken för huvudskada var stor.

Visst kan en individ med kramper undvika farliga situationer som att bada mm. Men om individen går på fel ställe och får en kramp så kan man hamla i en vattenpöl, bli påkörd eller något annat hemskt. Om individen har kramper dagligen så ökar risken för sådana olyckor.  
  • neons
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-15 07:12:55 följande:

Jag hade visst diabetes (inte 1 eller 2 som påverkas av socker osv utan en annan) och stor magnesiumbrist samt ett jätte lågt saltvärde sa läkaren i veckan. Så det är därför jag krampar. Får se om min lilla ängel har detta med då det finns en ärftlighets faktor med detta visade ny forskning längre upp i landet... :(
  • Ingiz

Hej!

Vi är under utredning på barnneurologen på BUP för både autism och EP.
    Jag förstår absolut hur ont i hjärtat detta kan göra! Hjärta

Vi var på vårt bedömningsbesök (föräldrar, barn, överläkare och psykolog) nu i slutet av maj och har blivit kallade till föräldraintervju och lekobservation nu i början av juni. De ska också göra EEG på sonen och när han ändå är sövd ta blodprover.

Vår lille underbaring är 1,5 år och det var fsk sm observerade avvikande beteende som överläkaren misstänkte vara EP. Han kan springa och leka och ha jätteroligt för att sedan stanna upp och börja skrika som om någon satt en kniv i ryggen på honom. Han fick vid 4 eller 5 månaders ålder en kramp när jag ammade honom (han hade inte feber varken före, under eller efter krampen) som undersöktes på barnakuten och där man hellre friade än fällde på sådana små. Han har vad vi vet inte krampat sedan dess men han kan skaka som vi uppfattar det "okontrollerat" vid uppvaknande ibland.

Att han dessutom utreds för atism är dels för att hans kusin har autismspektrum samt att han uppfyller kriteriet för bristande förmåga att ta social kontakt. Många utomstående reagerar på hans brist på ögonkontakt även fsk. Vi kan kalla på honom med hans namn och vi får i 90% av fallen ingen respons. Det ska också utredas om han hör och i så fall hur mycket.

Nästa vecka blir det föräldraintervjun.

Det var vår historia. Kanske inte så många bra "svar" i den men ibland kan det vara skönt att någon annan är med om nästan samma. Hur har det gått för dig TS? Har ni fått träffa läkarna ännu?

Lycka till!

Svar på tråden Min tvååring ska utredas frånvaroattacker/epilepsi