Liten elak och intelligent skrev 2012-05-15 07:12:55 följande:
Hmmmm.....vaddå för kramper hos barn med autism som kan leda till döden? Uppriktigt nyfiken på vad du menar

Kan du inte länka till någon information för jag har inte hört talas om sådana.
När det gäller dig så låter det väl lite som att du har en lite låg kramptröskel och så när du får lågt blodsocker så händer det.
En kramp kan leda till döden. Det är inte själva krampen som gör att kroppen stänger av och dör eller hur man säger. Därimot så håller det på att forskas kring ämnet, om de ständeiga kramperna orsakar ett förståndshandikapp hos barn med autism. Då de ständiga kramperna kanske skadar hjärnan.
Men får individen en kramp när denne simmar kan denne drunkna eller står nära en vass kant och då slår i den så kan denne dö. Mitt barn har slått sig vid flera tillfällen vid sina kramper. Ett tag fick mitt barn ha en slags hjälm på sig för hon hade för få trombocyter och riskerade att förblöda om hon fick en kramp och slog i sig. Min lilla ängel fick även ha hjälm när hon var liten för hon hade mer kramper då och risken för huvudskada var stor.
Visst kan en individ med kramper undvika farliga situationer som att bada mm. Men om individen går på fel ställe och får en kramp så kan man hamla i en vattenpöl, bli påkörd eller något annat hemskt. Om individen har kramper dagligen så ökar risken för sådana olyckor.