Inlägg från: Liten elak och intelligent |Visa alla inlägg
  • Liten elak och intelligent
    neons skrev 2012-05-10 14:25:14 följande:
    Autism? Mitt barn har det och det startade med liknande frånvaroattacker/feberkramper och oförklariga kramper och slutade med en autismiagnos.
    Har man gjort EEG?
    linnéa001 skrev 2012-05-10 17:00:22 följande:
    Jag är vuxen med epilepsi och har haft både krampanfall och frånvaroattacker, mestadels det senare. För mig börjar frånvaroattackerna med att omvärlden sakta "försvinner" . Jag hör att människor pratar, men kan inte ta till mig det de säger eller svara på tilltal. Jag vet var jag är, men skulle nog inte kunna ta mig speciellt långt eftersom synen precis som hörseln på något sätt låser sig. Jag ser bara det som är rakt framför mig. Det brukar gå över efter kanske 20 sekunder, men det tar ca en timme innan jag kan prata ordentligt igen och förstå vad andra säger. Jag blir väldigt trött efteråt. Andra har sagt att jag smackar, sväljer och rör händerna. De stora anfallen minns jag inget efter. De känns i början som frånvaroattacker, men sedan försvinner omvärlden totalt och jag faller ihop. En frånvaroattack kan jag ha medan jag sitter upp. Jag får nästan bara anfall på kvällarna/nätterna eller när jag är riktigt trött.

Egentligen borde jag inte skriva hur mina fall känns, utan hur de kändes eftersom jag varit fri i några år, men jag äter fortfarande medicin.

Min historia är kanske ingen tröst för dig, men det hjälper kanske att veta hur en epileptiker kan uppleva sitt anfall. Jag har gjort EEG två ggr och de visade inget har jag för mig (det var ganska länge sedan). Jag vet inte var ni bor, men jag har en jättebra neurolog på S:t Göran i Stockholm. 
    Partiella komplexa anfall?
    Helle68 skrev 2012-05-14 13:53:26 följande:
    Hej TS, har en sexåring med ADHD-diagnos med autistiska drag som då och då skärmar av och inte är nårbar om man inte knackar på armen eller på annat sätt gör henne uppmärksam på att man vill säga något. Vi har testat hörseln ett flertal gånger men den är normal. Nu har vi fått remiss för EEG för att utesluta epilepsi eller liknande. Enligt läkarna kan detta dock vara relaterat till hennes diagnos.
    Spontant låter inte det som EP: Just för att hon reagerar när du knackar henne på armen. Vid anfall så brukar inte barnet reagera på beröring men visst är det ändå jättebra att ni får ett EEG: Sedan ska man komma ihåg att ett EEG inte kan utesluta epilepsi, bara bekräfta.  
    neons skrev 2012-05-11 10:56:33 följande:
    Ja fyra gånger. Det är vanligt att barn inom autismspektrum även har epi. Men kramperna hos mitt barn är pga av de oförklariga kramper som barn med autism kan ha. Dessa kan leda till döden om man får dem vid fel tillfälle.

Jag tror dock att autism orsakas av olika skäl, ibland pga av en kraftig allergi mot något. Som i sin tur påverkar ens hormoner och resten av kroppen. Detta kan då ge kramper. Jag har även kramper utan att ha epi. För jag har gjort EEG sju grr sedan jag var liten utan att se att det skulle vara något fel. Jag har märkt att jag får kramperna när jag inte ätit på länge.
    Hmmmm.....vaddå för kramper hos barn med autism som kan leda till döden? Uppriktigt nyfiken på vad du menar Kan du inte länka till någon information för jag har inte hört talas om sådana. 

När det gäller dig så låter det väl lite som att du har en lite låg kramptröskel  och så när du får lågt blodsocker så händer det. 
Svar på tråden Min tvååring ska utredas frånvaroattacker/epilepsi