• RäkanOjag

Hur kan jag träna?

Hej,

Jag fick veta att jag äntligen blivit gravid men känner att kroppen inte är i den form jag önskade att den skulle vara (enligt planen,det gick snabbare än förväntat Skrattande)

Jag tränar box 1 grr/v
    cross training, 1 ggr
    spinning ibland

promenerar 50 min på morgonen 3-4 grr i veckan. 

Jag önskar att jag skulle vara ca 5 kg lättare så jag inte behöver ha så mycket att ta igen efter graviditeten,hur ska jag göra? 

Jag äter ganska bra i veckorna:

Frukost:
    1 dl havregrynsgröt-lite sylt
    2 kokta ägg
    1 kopp kaffe med mjölk

Mellis- Banan

Lunch- Matlåda oftast thaimat/indiskgryta med ris/bulgus(lagar alltid mina matlådor så jag vet vad jag får i mig 0.5 liter stora)

Mellis- Keso / Kesella Hallon

Middag- Scrambled eggs m kalkon och keso till.

På helgerna blir det fusk,med tacos,godis... ja du vet!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur kan jag träna?
  • Träningsexpert Elmina

Först och främst vill jag säga grattis!

Jag avråder dig från att banta nu, se till att inte gå upp för mycket genom att äta mycket grönsaker, baljväxter och fisk (som är säker ur giftsynpunkt) välj gärna fullkornsprodukter.

Fortsätt träna så gott som det går (box kan ju vara lite riskabelt) så kommer du inte gå upp lika mycket och du har lättare att gå ned i vikt sedan när barnet är fött.      

• RäkanOjag

Tack och Tack för ditt svar!

Hur ser ett optimalt tränings upplägg ut för gravida?

Med vänlig hälsning, Anna

• Träningsexpert Elmina

Svårt att säga eftersom alla gravditeter är olika och man vet ju aldrig hur man mår längre fram.

Men styrketräna gärna 1-2 ggr/vecka. fokusera på baksidan av kroppen och undvik magträning samt övningar på rygg längre fram då det kan kännas obehagligt.

Träna gärna i vatten om du har möjlighet.

Promenader är utmärkt, i slutet blir det riktigt jobbigt.     

Svar på tråden Hur kan jag träna?