Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Stegrande ponny

Joico skrev 2012-04-25 07:15:04 följande:
    Jag kan ingenting om hästar och vet inte varför jag klickade på tråden men jag måste kommentera ditt råd. Jag hoppas att det du skriver är mycket ovanligt, i mina öron låter det som ren misshandel! Jag skiter i om det handlar om inte så hårda slag, man sätter väl för fan inte en knytnäve i huvudet på ett djur!?
    Jag anmälde ditt inlägg till FL och jag är fruktansvärt förvånad och BESVIKEN på FL för att de inte ansåg att inlägget skulle tas bort. Fy så vidrigt! Skrikandes
    Har du sett hur hästar behandlar varandra i en ranguppgörelse? Min donna sparkade av båda griffelbenen på sin hagkamrat, det är ingenting mot en tillrättavisning i en situation som kan ta kål på både ryttare och häst. Inte för att jag förespråkar metoden, men jag vänder mig emot att man skulle misshandla en häst för att man korrigerar den fysiskt i en akut situation.
  • Pallas

Vid vilka tillfällen är det den stegrar?

Ja, jag röstar för röntgen utredning i första hand. Kissing spines är tex mycket smärtsamt vi vissa rörelser och går inte att hitta vid en vanlig undersökning. Det är ju dock ganska kostsamma utredningar, så jag är helt med på att det inte är det första man börjar med.

Som fler andra skrivit ligger det oftast något fysiologiskt bakom ett sådant här beteende. En häst jag träffat på gjorde det för att han hade tänder liggandes under tandköttet. Varje gång man tog i bettet måste det ha gjort jätteont i munnen, men det var bara ibland han stegrade. 

Svar på tråden Stegrande ponny