• sär skriven

Cheesecake for dummies.

Nu fyller karln år snart, och vi har alltså bjudit hem släktingar. Tårta är i och för sig gott, men karln vill hellre ha cheesecake, och jag har köpt springformar och känner mig i varje fall materiellt förberedd.

DOCK har jag aldrig bakat cheesecake tidigare. Jag vill ha två stycken olika, färgglada och lite lyxiga. Gärna med fräsch smak. Har någon av er ett superenkelt recept med passande beskrivning (tänk; förklara som för ett barn)? Gärna med bild också! 

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Svar på tråden Cheesecake for dummies.
  • Din mamma

Jag har ett supergott recept på cheesecake som ska vara i frysen. Intresserad?

• sär skriven
    Din mamma skrev 2012-04-26 00:02:06 följande:
    Jag har ett supergott recept på cheesecake som ska vara i frysen. Intresserad?

Absolut!
  • grodan 82

kolla på arla .se har för mig att de har ett gott recept där
    lycka till

• sär skriven
    grodan 82 skrev 2012-04-26 10:23:06 följande:
    kolla på arla .se har för mig att de har ett gott recept där
    lycka till

Tack
  • Pyttismamman

Om du vill ha en som ska vara i ugnen så tycker jag Leilas är jättegod. Recept hittar du på recept.nu om du söker på New York cheesecake.

• sär skriven

Tack för alla tips!

• cloudberry79

Frozen eller vanlig? Jag gillar inte alls vanlig cheesecake men älskar frozen. Här kommer vettiga recept på båda sorterna:

Fryst;

Vispa 3 dl vispgrädde och ett par tsk vaniljsocker i en bunke. Ställ åt sidan så länge.

Dela  3 ägg, gulorna i  en bunke, vitorna i en annan.

Vispa vitorna till maräng och ställ undan.

I skålen med äggulorna; lägg ner 150 gram philadelphiaost och 2 dl strösocker. Vispa till en helt jämn smet.

Vänd nu ner (inte vispa mer, bara röra med slev, försiktigt!) den gula smeten i vispgrädden. Sist vänder du försiktigt ner marängen. Den kan behöva vispas upp igen om du tagit lång tid på dig.

Ta ett gäng digestivekex (6-7 stycken) eller några andra goda kakor. Lägg i dubbla plastpåsar och banka hårt tills det bara är smulor kvar. Lägg hälften av smulorna i botten av en springform. Häll i smeten. Strö över resten av smulorna och frys över natten. Servera med värmda bär, gärna hjortron, hallon eller björnbär.

Black and white chocolate cheesecake;

Sätt ugnen på 175 grader och ställ gallret i mitten. Börja med att göra bottnen. Den ska bestå av smulade kakor, kakao och smält smör. Mixa 300 gram kakor, hälften digestive och hälften chokladkakor tills det bara är småsmulor kvar. Lägg ner 2 msk kakao. Smält 125 gram smör och blanda ner i kexen. Det ska vara en hyfsat fast röra. Tryck ut röran i botten av en av formarna. Grädda 7-8 minuter, ta ut formen och sänk ugnsvärmen till 130 grader. Ställ botten att svalna.

Grundsmet:
    Vispa 400g  philadelphiaost, 2,5 dl kesella 1 dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker, alternativt fröna ur en urskrapad vaniljstång till en jämntjock kräm i en skål. Rör ner 3 stycken ägg, ett i taget (inte vispa mer, bara röra!). Dela sedan upp smeten i två ungefär lika stora delar, i varsin skål.

Smält choklad i vattenbad. Ett vattenbad med 100g vit choklad (rör om hela tiden!) och 100 g riktigt mörk choklad, 70%+ i det andra. Blanda den vita chokladen i en smet och den mörka i den andra. Häll den vita smeten över den svalnade kexbotten, sen liksom ringlar du ner den mörka smeten i nåt snyggt mönster. Grädda i ugnen (130 grader!!) i 45 minuter eller så tills den stannat helt. Det kan ta längre tid i vanlig ugn, oftast snabbt i varmluft. Kyl ner minst ett par timmar innan servering, servera gärna med jordgubbar eller andra sötsyrliga bär.

Sur, grinig och på smällen.
  • sär skriven
    cloudberry79 skrev 2012-04-26 10:41:30 följande:
    Frozen eller vanlig? Jag gillar inte alls vanlig cheesecake men älskar frozen. Här kommer vettiga recept på båda sorterna:

Fryst;

Vispa 3 dl vispgrädde och ett par tsk vaniljsocker i en bunke. Ställ åt sidan så länge.

I skålen med äggulorna; lägg ner 150 gram philadelphiaost och 2 dl strösocker. Vispa till en helt jämn smet.

Vänd nu ner (inte vispa mer, bara röra med slev, försiktigt!) den gula smeten i vispgrädden. Sist vänder du försiktigt ner marängen. Den kan behöva vispas upp igen om du tagit lång tid på dig.

Ta ett gäng digestivekex (6-7 stycken) eller några andra goda kakor. Lägg i dubbla plastpåsar och banka hårt tills det bara är smulor kvar. Lägg hälften av smulorna i botten av en springform. Häll i smeten. Strö över resten av smulorna och frys över natten. Servera med värmda bär, gärna hjortron, hallon eller björnbär.

Sätt ugnen på 175 grader och ställ gallret i mitten. Börja med att göra bottnen. Den ska bestå av smulade kakor, kakao och smält smör. Mixa 300 gram kakor, hälften digestive och hälften chokladkakor tills det bara är småsmulor kvar. Lägg ner 2 msk kakao. Smält 125 gram smör och blanda ner i kexen. Det ska vara en hyfsat fast röra. Tryck ut röran i botten av en av formarna. Grädda 7-8 minuter, ta ut formen och sänk ugnsvärmen till 130 grader. Ställ botten att svalna.

Grundsmet:
    Vispa 400g  philadelphiaost, 2,5 dl kesella 1 dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker, alternativt fröna ur en urskrapad vaniljstång till en jämntjock kräm i en skål. Rör ner 3 stycken ägg, ett i taget (inte vispa mer, bara röra!). Dela sedan upp smeten i två ungefär lika stora delar, i varsin skål.

Smält choklad i vattenbad. Ett vattenbad med 100g vit choklad (rör om hela tiden!) och 100 g riktigt mörk choklad, 70%+ i det andra. Blanda den vita chokladen i en smet och den mörka i den andra. Häll den vita smeten över den svalnade kexbotten, sen liksom ringlar du ner den mörka smeten i nåt snyggt mönster. Grädda i ugnen (130 grader!!) i 45 minuter eller så tills den stannat helt. Det kan ta längre tid i vanlig ugn, oftast snabbt i varmluft. Kyl ner minst ett par timmar innan servering, servera gärna med jordgubbar eller andra sötsyrliga bär.

Tack snälla! Båda lät goda och jag ska ju göra två . Tack för utförlig beskrivning också!
  • tinis77

Brukar göra en jättegod (och enkel) med passionsfrukt. Har inte receptet nu men kan leta på det om du vill? Vi brukar ha den till efterrätt på jul, fräsch efter all fet julmat.

• sär skriven
    tinis77 skrev 2012-04-26 11:23:36 följande:
    Brukar göra en jättegod (och enkel) med passionsfrukt. Har inte receptet nu men kan leta på det om du vill? Vi brukar ha den till efterrätt på jul, fräsch efter all fet julmat.

Passionsfrukt är jättegott, absolut intresserad!
  • tinis77

200 g digestivekex
    100 g mjukt smör eller margarin

Fyllning
    4 dl crème fraiche
    2 ägg
    1⁄2 dl strösocker
    1⁄2 msk äkta vaniljsocker
    5 passionsfrukter

Garnering
    1 dl vispgrädde
    1 passionsfrukt

1 Smula kexen och blanda dem med matfettet. Pressa ner massan i bottnen på en form med löstagbar kant (23 cm i diameter). Ställ in i kylskåpet ca 30 min.

2 Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop fyllningen: vispa ihop crème fraiche, ägg, strösocker och vaniljsocker i en skål.

3 Dela passionsfrukterna och ta ut fruktköttet. Blanda ner fruktköttet i fyllningen. Häll smeten i pajformen och grädda i ca 30 min.

4 Placera cheesecaken på ett galler och låt den svalna. Låt den sedan stå i kylen i ca 2 tim. Vispa grädden och spritsa ut den på tårtan. Garnera med fruktköttet från en passionsfrukt.

Jag bytte ut äkta vaniljsocker mot 1 vaniljstång + 1½ msk vaniljsocker. Ökade dessutom på sockret med någon matsked.

• sär skriven
    cloudberry79 skrev 2012-04-26 10:41:30 följande:

Fryst;

Grundsmet:

Tack! Använde ditt recept på frozen cheesecake och det gick jättebra (när jag kommit på att man absolut måste diska visparna mellan grädden och äggvitan!) och den blev väldigt uppskattad. =0)
  • oOOo  oOOo

Först  smular jag ner lite grovt bröd blandat med smör  i en springform. Sedan tar greveost som jag mosar ihop med mjöl och kycklingbuljong och ägg. Sedan lägger jag ostgröten ovanpå brödsmulorna och gräddar i 20min. Servera med grädde , glass eller vaniljsås, mums. Den är väldigt dryg, kakan brukar räcka till väldigt många.

• sär skriven
    oOOo oOOo skrev 2012-05-06 18:24:34 följande:
    Först  smular jag ner lite grovt bröd blandat med smör  i en springform. Sedan tar greveost som jag mosar ihop med mjöl och kycklingbuljong och ägg. Sedan lägger jag ostgröten ovanpå brödsmulorna och gräddar i 20min. Servera med grädde , glass eller vaniljsås, mums. Den är väldigt dryg, kakan brukar räcka till väldigt många.
    Hahahahahahahhahaha! Tack!
  • amanda h

Inte för att göra reklam för min blogg, men kolla in under mat o bak" o sen under frozen cheesecake recept. Där har du receptet till en himmelskt god, men enkel cheesecake! Sen kan du ju alltid lägga hallon/jordgubbar ovanpå, eller fick ett tips att ha krossad daim i, ska tydligen också vara riktigt smarrigt :)

Svar på tråden Cheesecake for dummies.