• jenjen

Får man ha svart klänning på bröllop?

Det är HELvitt och HELsvart som man ska undvika (pga av att bruden ska få vara ensam om sin färg (vitt) och helsvart är att betrakta som sorgeklädsel). Om du däremot lättar upp det svarta med någon färg, eller vitt, så är det helt klart ok att ha på bröllop! Likaså om klänningen är mönstrad med svart botten tex. Du behöver alltså inte höra med bruden om det är ok, för det är det.

• jenjen

Julie, det funkar absolut!

Ha det så roligt på bröllopet!!

• jenjen

Jag tycker att just eftersom det fortfarande finns folk som tycker att man inte får ha det ena eller det andra så ska man gärna ha just det, allt för att vattna ur dumma skrönor så mycket som möjligt! Jag har mkt gärna rött på bröllop, även svart, tycker att det är de finast festfärgerna, och jag tycker nog att jag vet skillnaden mellan sorgklädsel och svart festkläning med tillbehör!

Annhan, varför skulle du bli irriterad om nån hade svart kläning med färgad sjal på ditt bröllop (för det är ju det vi pratar om här)?
    Etiketten finns ju till av en anledning, inte bara för att nån kommit på att de inte "tycker att det passar sig".

• jenjen

Annhan,
    ok, jag tror jag förstår vad du menar.
    Jag tycker personligen att det är lite fräckt att begära att gästerna ska ha nån viss färg på sig, det är som att skriva att alla ska ha blommigt tex. Vad gör man då om man inte gillar blommigt?? Klädkoden är ju till för gästerna, inte för den som bjuder in.

Såhär skriver etikettsgurun Magdalena Ribbing:
    "En klädselangivelse är till för att ge gästerna möjlighet att klä sig på rätt NIVÅ, inte att gå in i deras garderober och plocka ut det ena eller andra plagget i si eller så kulör.
    Nu tror många värdpersoner att det är kul och trevligt att kräva av gästerna "vita kläder" eller "färggrant" eller "cowboy" eller annat. Men det är inte en klädselangivelse, utan ett krav på maskeradkläder."

Och i och för sig är det ju inget fel på maskerad, jag tycker det är jättekul, men det är ju inte riktigt samma sak som en viss klädnivå på en fest.

Nåja, det är ju inget att tjafsa om egentligen, vi tycker olika helt enkelt! Och det får man ju faktiskt..!

Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?