• Julie

Får man ha svart klänning på bröllop?

Hej!

Jag ska på bröllop den 24 juli och är då i slutet på vecka 30. Har gått i miljontals med affärer (känns det som) och letat färgglada klänningar men hittar inget som passar min gravida mage
    Frågan är om det är ok att ha svart klänning som gäst på ett bröllop????

//Julie som börjar få panik

• Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?
  • flippertjejen

Svart och vitt ska man enligt tradition undvika på bröllop.

Men du kan ju alltid höra med bruden om det skulle funka med svart klänning med en färgglad scarf/kofta, väska, örhängen etc. Om du är gravid och har svårt att hitta kläder som passar så kanske det är helt ok att köra på svart.

• Nevy

Det kanske beror på hur formellt bröllpoet är. Enligt traditionen har jag för mig att man inte ska ha det. De bröllop jag har varit på har det varit de med svarta kläder. Man kan ju tillsätta lite färg med en scarf, eller en blus ovanpå.

• Girlfriend in a coma

Det beror nog mkt på bröllopet. Jag har varit på ett där det var fri klädsel, en del kom i vanliga kläder (livsstilsmänniskor....med sin stil som det inte ville överge :) iaf så hade en del fina klänningar o kostym men andra inte. Nu är vi bjudna på bröllop och där står klädsel kavaj, då tror jag det gäller ej vitt, ej svart, ej bara axlar utan nåt ovanpå? Men jag är inte säker.

• jenjen

Det är HELvitt och HELsvart som man ska undvika (pga av att bruden ska få vara ensam om sin färg (vitt) och helsvart är att betrakta som sorgeklädsel). Om du däremot lättar upp det svarta med någon färg, eller vitt, så är det helt klart ok att ha på bröllop! Likaså om klänningen är mönstrad med svart botten tex. Du behöver alltså inte höra med bruden om det är ok, för det är det.

• Julie

jenjen, så en svart klänning med en ursnygg vit schal skulle rent teoretiskt funka utan att man går emot allt vad vett och etikett säger???

//Julie

• jenjen

Julie, det funkar absolut!

Ha det så roligt på bröllopet!!

• stanna

Jag skulle inte ta illa upp om nån kom i svart på mitt bröllop!

• Julie

Tack för alla svar!
    Nu får det vara slutsprunget i butikerna!

//Julie

• Rusty

Det beror på...

Enligt "etiketten" får man inte komma sorgklädd till ett bröllop, d v s du kan inte ha helsvart. Däremot går det utmärkt att ha delvis svart klädsel. Om du t ex har en färgglad sjal eller kavaj till så är du "rätt" även i svart klänning.

Tyvärr finns en massa människor som har fattat fel och är alldeles säkra på att min inte "får" ha nånting svart (eller nånting vitt eller nånting rött?!) alls på sig på bröllop. De är ute och cyklar, men om det finns såna på bröllopet och du bryr dig om vad de tycker så kan det ju vara värt att tänka på.

Å andra sidan så vet folk att man inte har obegränsat med kläder när man är gravid, så de flesta är mer förlåtande när man har mage.

Kan tillägga att min gravida kompis kom i svart på vårt bröllop, och jag var bara själaglad för att hon orkade vara med trots att hon var långt gången. Jag märkte inte ens att hon hade svart på sig förrän efteråt när jag kollade på bilderna...

• Julie

Rusty, läste om det där med röd klädsel och det visade sig vara en skröna. Alltså vad jag hade hört var att om man dök upp i röd klädsel på ett bröllop så betyder det att man har haft sex med brudgummen (det visste jag inte när jag hade röd klänning som tärna på min bästa väns bröllop ).

//Julie

Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?