• Rusty

Får man ha svart klänning på bröllop?

Det beror på...

Enligt "etiketten" får man inte komma sorgklädd till ett bröllop, d v s du kan inte ha helsvart. Däremot går det utmärkt att ha delvis svart klädsel. Om du t ex har en färgglad sjal eller kavaj till så är du "rätt" även i svart klänning.

Tyvärr finns en massa människor som har fattat fel och är alldeles säkra på att min inte "får" ha nånting svart (eller nånting vitt eller nånting rött?!) alls på sig på bröllop. De är ute och cyklar, men om det finns såna på bröllopet och du bryr dig om vad de tycker så kan det ju vara värt att tänka på.

Å andra sidan så vet folk att man inte har obegränsat med kläder när man är gravid, så de flesta är mer förlåtande när man har mage.

Kan tillägga att min gravida kompis kom i svart på vårt bröllop, och jag var bara själaglad för att hon orkade vara med trots att hon var långt gången. Jag märkte inte ens att hon hade svart på sig förrän efteråt när jag kollade på bilderna...

• Rusty

He he, jag har också hört det där och jag undrar var i allsindar den där skrönan kommer ifrån. Jag menar, etikett är ju till för att underlätta umgänget (även om det inte alltid verkar så...) och på vilket sätt skulle det underlätta för någon att det finns ett enkelt sätt att på ett bröllop skrika ut att man haft ihop det med brudgummen? Det kan väl liksom aldrig ha varit aktuellt? Det är fint med rött, jag har det ofta på bröllop. (oj, undrar om det finns många i min bekantskapskrets som tror på det där? Jag kanske har rykte som värsta brudgumsförförerskan vid det här laget... )

• Rusty

Julie,

Hoppas du får jättekul på bröllopet!

• Rusty

ha ha, japp Julie, så måste det vara.

Röda örhängen=hångel inkl. flås i örat
    Röd topp=han har tallat på brösten
    Röda skor=erotisk fotmassage

• Rusty

Zedlis: Tja du, det är ju bara att gissa... Jag skulle klätt mig som till "Kavaj" d v s klänning eller kjol/topp eller byxor/topp i nåt "festfint" material (som siden eller åt det hållet, nåt "lätt och fint" som inte är jeans eller gabardin). Om du tar kjol/klänning så ta nåt som inte är längre än vadlångt.

Mitt tips är att det kommer dyka upp allt från glansiga långklänningar till jeanskjolar (det blir gärna så om klädkoden är otydlig), och om du klär dig som till Kavaj så hamnar du ju nånstans lite lagom mittemellan...

Svar på tråden Får man ha svart klänning på bröllop?