Får man ha svart klänning på bröllop?
HELvitt (brudens färg, förr kunde kungligheter klä sig i vitt på andras bröllop eftersom de pga börd ansågs finare än brudparet, det ser man dock aldrig längre)
HELsvart (sorklädsel och därför olämpligt. "Bröllop bryter sorg" Rent etikettsmässigt så genomför man ett bröllop även om någon närstående dött. Även den som av någon anledning bär sorg bär på ett bröllop INTE sorgklädsel utan klär sig då för fest)
Det är alltså etikettsmässigt fel att klä sig helt i vitt eller helt i svart. En svart klänning med acessoarer i färg är inte helsvart och kan inte missuppfattas som sorgklädsel, det är alltså fullständigt korrekt enligt etiketten. Så ta din svarta klänning och komplettera den med sjal/blus/kofta i färg och gärna även skor och väska i färg. Det är också helt rätt med vit/svart nederdel och topp i färg alternativt tvärtom.
Klädsel sätter NIVÅN för gästerna och är till för att hjälpa dem att klä sig så att de är på samma nivå som övriga gäster. Det är lika jobbigt att komma i jeans när alla andra har mörk kostym som det är att komma i tjusig klänning när resten av gästerna har chinos. Därför tycker jag (speciellt på bröllop där många av gästerna inte känner varandra) att hemgjorda klädkoder och ideer som "valfritt" bara gör det svårt för mig som gäst. JAg vet inte riktigt hur jag skulle reagera om jag blev bjuden (och det inte var en temafest) och inbjudan definierade VAD jag skulle ha på mig, blir lite besvärligt när värdinna försöker bestämma VAD jag ska ha på mig och inte bara nivån... Risk finns att jag skulle tacka nej, alternativt klä mig utifrån tillställning och ignorera påpekandet om färg/form.
Färgerna svart/vitt gäller naturligtvis bara kvinnan. Mannen är "aldrig" klädd i vitt och han markerar sorg via slipsen, varför man bör undvika vit slips till mörk kostym (sorg för närmsta släkten) och svart slips till vit skjorta (begravningsklädsel)