• sextiotalist

Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?

Jag tog endast ett vuxenansvar och skapade en egen relation som var helt utanför föräldraskap. Nu var de betydligt äldre, jag hade inte satt mig i den sitsen att bo ihop med en som hade förskolebarn.
    Nej, det var inte synd om sambons barn, de hade två mycket kompetenta  föräldrar som skötte föräldrarskapet så fick de mig, som var en extravuxen som de hade kul med.

• sextiotalist
    Zara10 skrev 2012-04-26 19:16:34 följande:
    Lever man ihop lever man väl som familj o delar ansvaret för allt hemma ?
    Att dela på ansvaret hemma innebär inte millimeterrättvisa, utan att man hjälps åt med det som man behöver. Min sambo behövde inte någon hjälp med att vara förälder, jag tror faktiskt att han hade blivit både ledsen och känt sig överkörd om jag traskade in på detta område
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-04-26 19:24:01 följande:
    Menar att du verkar bara tycka att din sambos barn är ett problem som kostar pengar.
    Vad stod det någonstans, vad kul det är med folk som läser in andra ord i meningar.
  • sextiotalist
    Cecese skrev 2012-04-26 19:26:02 följande:
    Vilken tur att mitt ex är en jättebra pappa till våra gemensamma barn OCH till min dotter. Hon har en annan biologisk pappa som inte finns med öht så sen hon var 2 år (är 9 år idag) har han varit hennes pappa och han fortsätter vara det även efter våran separation. Han har henne på precis samma sätt som våra gemensamma och gör ingen skillnad mellan barnen! Alla 4 barn är hans barn i hjärtat och han gör ingen skillnad på att hon har lite andra gener än de andra barnen.

Men i de allra flesta fall så finns det en förälder till som är närvarande, speciellt i de fall där barnen bor vv, då behöver inte barnet en förälder till.

Knepigt det där med barn till skilda föräldrar, de verkar ha ett pådyvlat behov av fler föräldrar (själv tror jag att de flesta barn tycker det räcker med två föräldrar, kommer man bra överens med föräldrarnas partner så brukar det räcka för det flesta)

Låt barnet och den andra vuxna skapa sin egen relation på deras villkor, så brukar det lösa sig till det bästa.   
  • sextiotalist
    Jenny 993 skrev 2012-04-26 19:30:24 följande:
    man hjälps åt med allt när man bor ihop.... ge å ta finns det nåt som heter men tyvärr verkar inte så många förstå det.
    Man kan ge och ta inom många områden, men som jag skrev innan, skulle jag tassa in på min sambos föräldrarområde så skulle det inte bli populärt (och sambons ex hade nog också blivit skogstokig). 
    Nu hade en man med små barn inte ens varit aktuellt, för jag insåg även som barnlös att små barn har ett större behov på ett annat sätt av sina föräldrar än äldre barn och en man i en sådan situation var inte det minsta intressant. 

Jag är säker på att orsaken till att jag och sambons barn alltid har haft en bra relation är för att jag inte var en till förälder, vi plockade russinen ur kakan från båda håll. Perfekt för oss alla.

Sedan har man alltid ett vuxenansvar, jag kunde också bli arg på sambons barn, om det fanns en orsak till detta. Men uppfostran, skola och annat det fixade föräldrarna alldels perfekt utan en tredje part.

Men jag har nu börjat förstå att min sambos barn har haft tur, de hade två föräldrar som ville vara föräldrar och inte skyfflade över det ansvaret på någon annan.      
  • sextiotalist
    Cecese skrev 2012-04-26 19:35:31 följande:
    Jo det är klart att det är lite annan situation. Men om mitt ex inleder en ny seriös relation i framtiden där dom flyttar ihop så kommer inte jag ta illa upp om den nya kvinnan hjälper till och ta hand om barnen på hans tid. Jag kommer inte ta illa upp om hon hämtar/lämnar på dagis, är hemma med barnen om dom är sjuka osv. 
    Fast detta är inget som du kan begära, som förälder har du alltid rätt att vara tjänsteledig från arbetet för vård av sjukt barn, men är du inte vårdnadshavare så kan arbetsgivaren neka detta.
  • sextiotalist
    Cecese skrev 2012-04-26 19:43:11 följande:
    Jo möjligtvis att arbetsgivaren kan neka men det kan ju hända att kvinnan inte jobbar just då och har möjlighet att vara hemma med barnen. Jag skulle alltså inte känna mej hotad som mamma och deras bonusmamma gjorde såna saker och tog hand om barnen som hennes egna. 
    Nu hade jag inte den typen av arbete, hade min sambo och hans ex velat haft en extra barnflicka, då hade han inte valt en kvinna som arbetade mer än heltid och en massa tjänsteresor. Om man som så säger, jag var inte ens i det läget att vara en extraförälder, för jag var en kvinna som arbetade väldigt mycket och arbetade mer än sambon (även som småbarnsmamma)
  • sextiotalist
    DetGodaLivet skrev 2012-04-26 19:58:58 följande:

Nu var det inte till mig frågan var ställd men jag ser inte det konstiga i de situationerna? 

Om min biosons pappa och bonusmamma separerar får han dela med sig hur mycket han vill av umgänget på sin tid (jag vill ju inte ha mindre tid med mitt barn än förr). 

Jag vet inte om han älskar henne lika mycket som mig men det är väl härligt i så fall. Han får kalla henne vad han har lust. 

Hon har nog följt med till vårdcentralen antal gånger och även varit med på föräldramöten och enstaka kvartsamtal om inte pappan kunnat. 

Varför skulle det vara något negativt för mig att mitt barn som jag vill det allra bästa i världen har en extra person som bryr sig om honom och ställer upp för honom? Det som är en tillgång för mitt barn är en tillgång för mig.          
    Men jag hoppas att du inte bestämmer på vilket sätt hon skall vara en tillgång. Jag är bergsäker (snarare jag vet) att min sambos ex ser mig som en tillgång i barnens liv, trots att jag inte tagit ett föräldraransvar (kanske tom just därför).

Jag är en tillgång, för att jag (det dröjde några år, vi skyndade långsamt) jag och sambons barn har fått lära känna varandra i lugn och ro, skapa våra egna band och ingen har känt sig tvungen att ha någon speciell relation. Man kan gilla barnen utan att vara en extraförälder.  
  • sextiotalist
    Jenny 993 skrev 2012-04-27 08:15:34 följande:
    jag menade inte att man skulle leka förälder till ett barn som inte ens egna utan vara en vuxen som barnet ska känna trygghet i... dessutom e det så hos oss att har jag å barnet börjat en diskusion om något så ska inte pappan lägga sig i utan då e det mellan mig å barnet.....

fördelen e ju då om man har lika värderingar om vad som e rätt å fel givetvis....  å mitt bonusbarn har 2 bra föräldrar som gör så gott dom kan
    Och den tryggheten kommer inte över en natt, utan det behövs tid för båda den vuxna och barnet för att känna tryggheten. Sedan finns det vissa indvider, män som kvinnor, som barn dras till, jag har några sådana vänner, de är verkligen barnmänniskor, sedan finns det sådana som jag, som inte är barnmänniska, utan det krävs så mycket mer för att jag skall känna mig bekväm.

Min sambos ex är en riktig barnmänniska, det klickade mellan vårt gemensamma och henne direkt. Jag kunde utan att vara det minsta orolig låta henne ta hand om mitt barn när det krisade (det hände några gånger att jag i samband med handlingen hämtade barnen hos henne och jag kunde ha glömt något, då fick mitt barn vara kvar där, på hennes önskan, under tiden jag kompletterade det hela)

Jodå, jag hämtade barnen ofta, men det var något som jag och sambon kom överens om att det passade bäst vid de tillfällena, handlade han, så hämtade han barnen, handlade jag, så hämtade jag barnen. Men fortfarande så var ansvaret för överlämnandet mellan honom och hans ex. 

Så nog ställde jag upp, men togs aldrig för given.     
  • sextiotalist
    The bad seed skrev 2012-05-02 10:30:57 följande:
    Nu är inte jag anonym som skrev det om hunden, men om jag skulle tänka att min sambo hade en hund...
    Alltså jag kunde nog luftat den då och då OM jag själv kände för en morgonrunda. Ville gett den mat om min sambo någon dag hade glömt det osv.
    Men det hade ju inte varit för att min sambo hade hund jag hade blivit ihop med honom! Mer på trots av att det. 
    Var inte hunden jag ville varit ute efter liksom.
    Men även om jag inte är så glad i hundar, ville jag inte låtit han gå för att han hade hund så länge han hade tagit hand om den. 

Jag hade katt när vi blev sambos, dessutom brukade jag ta mammas hund, ja, det var helt och hållet mitt ansvar. Visst kunde sambo hoppa in, men inget som jag tog för givet.
Svar på tråden Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?