• Cecese

Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?

Vilken tur att mitt ex är en jättebra pappa till våra gemensamma barn OCH till min dotter. Hon har en annan biologisk pappa som inte finns med öht så sen hon var 2 år (är 9 år idag) har han varit hennes pappa och han fortsätter vara det även efter våran separation. Han har henne på precis samma sätt som våra gemensamma och gör ingen skillnad mellan barnen! Alla 4 barn är hans barn i hjärtat och han gör ingen skillnad på att hon har lite andra gener än de andra barnen.

• Cecese
    Anonym skrev 2012-04-26 19:28:44 följande:
    Det är en annan sak om det inte finns en annan förälder. Då kan man ju ta över föräldraansvaret. Min bonusdotters mamma skulle döda mig om jag försökte bli en mamma till hennes dotter!!
    Jo det är klart att det är lite annan situation. Men om mitt ex inleder en ny seriös relation i framtiden där dom flyttar ihop så kommer inte jag ta illa upp om den nya kvinnan hjälper till och ta hand om barnen på hans tid. Jag kommer inte ta illa upp om hon hämtar/lämnar på dagis, är hemma med barnen om dom är sjuka osv. 
  • Cecese
    sextiotalist skrev 2012-04-26 19:37:38 följande:
    Fast detta är inget som du kan begära, som förälder har du alltid rätt att vara tjänsteledig från arbetet för vård av sjukt barn, men är du inte vårdnadshavare så kan arbetsgivaren neka detta.
    Jo möjligtvis att arbetsgivaren kan neka men det kan ju hända att kvinnan inte jobbar just då och har möjlighet att vara hemma med barnen. Jag skulle alltså inte känna mej hotad som mamma och deras bonusmamma gjorde såna saker och tog hand om barnen som hennes egna. 
    slutatsnusa skrev 2012-04-26 19:36:14 följande:
    härligt!
    känner också en sån man
    han är underbar
     Ja det finns såna män, dom är kanske inte så många men dom finns :)
  • Cecese
    Anonym skrev 2012-04-26 19:44:58 följande:
    Men kommer du erbjuda henne gemensam vårdnad om era barn ifall de sedan skiljer sig?

Kommer du gilla om barnen älskar henne lika mycket som dig och kallar henne mamma

Kommer du låta henne vara med på kvartsamtal och ta barnet till vårdcentralen?
    Gemensamvårdnad får hon såklart inte men har hon varit med i barnens liv under flera år och det tar slut mellan pappan och henne så hoppas jag att hon kommer att finnas kvar i barnens liv i någon form iaf.

Jag kommer inte att ha något emot om barnen kommer att älska henne. Tar väl emot om dom kallar henne bara mamma men då kan man kanske få dom att kalla hennen mamma xxxxx dvs lägga till hennes namn.

Ja hon kommer att få vara med på samtal i skola och på dagis samt om barnen är sjuka på pappans tid så är det väl självklart att hon kan föra dom till läkare.

Alltså det här handlar ju inte om när förhållandet är nytt utan om det verkligen är seriöst, dom lever ihop och delar en vardag. 
  • Cecese
    Anonym skrev 2012-04-27 07:23:41 följande:
    Det var generöst! Biomamman till min bonusdotter vill att jag ska lämna lägenheten när hennes pappa (min sambo) ordnar barnkalas för henne (hon vill låtsas att jag inte finns).

Min styvdotter vill kalla mig "mamma" och hennes mamma blev så arg så jorden skälvde

Jag får inte komma på något dagisfirande trots att dottern vill etc etc.

Så här har vi det, många styvmammor. fy fan
    Nej vad tråkigt och synd att barnen hamnar i kläm :( 
    Generöst och generöst, vet inte om det är det. För barnens skull så vill jag gärna ha en bra relation till bonusmamman. Blir så mycket lättare om alla vuxna kan komma överens. Kan ju även tillägga att det här gäller om det är en seriös relation och inte om det är någon pappan bara dejtat någon månad. 
Svar på tråden Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?