• Anonym (snart pank igen)

underhållsstöd

Hej!

Har två frågor:

1.I sommar har vi gjort ett schema så att barnen bor 2/3 hos mig. Har jag rätt till underhållsstöd då?

2. Varje gång mitt ex frågar om våra döttrar får komma hem till mig för att de vill trots att de inte är mig de ska vara hos (de ska egentligen bo växelvis men har hittils inte varit så) och jag säger ja tvingar mitt ex mig att skriva att jag inte ska begära underhåll för den månaden. Förstår han inte att det medför merkostnader. Har någon annan råkat ut för detta?      

• Svar på tråden underhållsstöd
  • Barbabok

Begär att det går via FK. Han får göra avdrag enl. gällande regler för sitt umgänge. Det är 1/40 av bidraget/dag om umgänget överstiger ett visst antal dgr/mån, per barn.

Men han har tvingat mig att skriva sms med text att jag lovar att inte begära underhåll för den månaden. hm... Ingen annan som råkat ut för detta?

• Anonym
    Anonym (snart pank igen) skrev 2012-04-26 21:49:44 följande:
    Men han har tvingat mig att skriva sms med text att jag lovar att inte begära underhåll för den månaden. hm... Ingen annan som råkat ut för detta?

Det har ingen juridisk giltighet. Du kan dessutom söka om uh-stöd för en månad bakåt.

För att du ska kunna få uh-stöd så krävs det att barnen är skrivna hos dig. 

Tack! Då ska jag höra av mig till min handläggare igen.

• Anonym (mm)
    Anonym (snart pank igen) skrev 2012-04-26 23:41:03 följande:
    Tack! Då ska jag höra av mig till min handläggare igen.
    Och sen begär man inte underhållsstöd månadsvis heller. Man lämnar in en ansöka om underhållsstöd som gäller löpande. Därefter får ju den som är umgängesförälder göra avdrag utifrån hur mycket umgänge denne har. Vilket ju kan variera från månad till månad. För att göra avdrag ska man ha umgänge antingen 5 dagar i följd eller 6 dagar totalt under en månad.

Om ni inte har VV utan barnen bor huvudsakligen hos dig har du rätt till underhållsstöd. 

Sen om ni faktiskt kommer överens om att det ska vara växelvist boende så kan du ansöka om "underhållsstöd vid växelvist boende" ifall du har låg inkomst. Det är max 636 kr/barn och det är FK som betalar det utan att den andre föräldern behöver betala. men det är som sagt om ni faktiskt HAR växelvist boende  

Vi har kommit överens om växelvist boende men i slutändan blir det inte så. :(
    Ska se med min kontakt på fk vad han säger. Har fått underhållsstöd några månader förra året då det var minimalt med umgänge men sen var det meningen att det skulle bli växelvist enligt schema. Men det har det inte blivit. 
    Vi har även kommit överens om att han ska hålla med kläder till barnen från årsskiftet men hävdar fortfarande att eftersom jag har barnbidragen så skall jag betala allt. Han lovar att betala hälften av större utgifter av kläder men än så länge har jag inte sett några pengar.Barn kostar.

Men känns skönt att ett sms inte är juridiskt bindande. Tänk om jag vetat detta tidigare. Tack!     

• Anonym
    Anonym (snart pank igen) skrev 2012-04-27 00:05:09 följande:

Ska se med min kontakt på fk vad han säger. Har fått underhållsstöd några månader förra året då det var minimalt med umgänge men sen var det meningen att det skulle bli växelvist enligt schema. Men det har det inte blivit. 
    Vi har även kommit överens om att han ska hålla med kläder till barnen från årsskiftet men hävdar fortfarande att eftersom jag har barnbidragen så skall jag betala allt. Han lovar att betala hälften av större utgifter av kläder men än så länge har jag inte sett några pengar.Barn kostar.

Men känns skönt att ett sms inte är juridiskt bindande. Tänk om jag vetat detta tidigare. Tack!     

Det är inte sms:et i sig som inte är juridiskt bindande. Det som är ogiltigt är själva avtalandet om att inte kräva underhåll. Även om du signerar ett papper där det står att du inte kommer begära underhåll så är det skit samma, för du kan inte på egen hand avtala bort barnens rätt att försörjas av sin pappa.

Däremot är det ju jättebra om du har sms från pappan som säger att han faktiskt har barnen mindre än hälften av tiden. 
  • Vinterankan

Angående barnbidraget så håller jag med ditt ex om att du ska stå för alla klädinköpen om de går helt till dig. Underhållet å andra sidan ska ju baseras på hur mycket ni har barnen.

• Anonym
    Vinterankan skrev 2012-04-27 06:55:17 följande:
    Angående barnbidraget så håller jag med ditt ex om att du ska stå för alla klädinköpen om de går helt till dig. Underhållet å andra sidan ska ju baseras på hur mycket ni har barnen.

Vilken tur att det bara är en åsikt i mängden då. Vissa anser att det ska gå till barnomsorgsavgiften. Vissa anser att det ska sparas på banken till barnen flyttar hemifrån. Vissa anser att det ska gå till mat.

Barnbidraget är ett allmänt bidrag och är inte öronmärkt för något alls.
  • frågande66

Men vänd på det så. Säg att barnen kan komma hem om du får underhåll av honom. Barn kostar.

• Anonym
    Anonym (snart pank igen) skrev 2012-04-27 00:05:09 följande:

Skynda dig att få in ansökan till Fk så den blir stämplad senast på måndag och ansök för mars också! Det får du.
  • Barbabok
    Anonym skrev 2012-04-27 07:02:32 följande:

Vilken tur att det bara är en åsikt i mängden då. Vissa anser att det ska gå till barnomsorgsavgiften. Vissa anser att det ska sparas på banken till barnen flyttar hemifrån. Vissa anser att det ska gå till mat.

Barnbidraget är ett allmänt bidrag och är inte öronmärkt för något alls.

Exakt!
Svar på tråden underhållsstöd