• atool

Ni med två hundar hur har det fungerat?

Ni som har en hund som redan är 2 år och tänker skaffa en till. Hur har det fungerat?

Blev det avundsjuka eller några andra problem med det.
    Både positiva och negativa svar önskas?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni med två hundar hur har det fungerat?
  • atool

Någon som har erfarenhet av detta?

• micromat

Ska du köpa en valp eller en vuxen hund?

Att tänka på: Tid!!! Valpen ska ha egen tid, både till träning/ rastning/ lek och bus. Den stora hunden ska ha egen tid både til lrastning/träning/lek &bus  

Visst kan dom bli avundsjuka men i många fall går det över.. Men du måste ge hundarna lika mycket vilket är svårt för hur mysigt är det inte med små valpar?     
    Men det finns ju vissa hundar som absolut inte tål varandra, ska du sälja av den ena då eller ska du avgränsa huset? 

• atool
    micromat skrev 2012-04-27 10:00:20 följande:
    Ska du köpa en valp eller en vuxen hund?

Att tänka på: Tid!!! Valpen ska ha egen tid, både till träning/ rastning/ lek och bus. Den stora hunden ska ha egen tid både til lrastning/träning/lek &bus  

Visst kan dom bli avundsjuka men i många fall går det över.. Men du måste ge hundarna lika mycket vilket är svårt för hur mysigt är det inte med små valpar?     
    Men det finns ju vissa hundar som absolut inte tål varandra, ska du sälja av den ena då eller ska du avgränsa huset? 
    En valp i så fall och av samma ras.

Ja, detta tåls att tänkas på.
    Tack för ditt svar!

Någon mer som vill svara?
  • Smulan 89

Vi hade en rottweilertik på ca 1,5 år när vi skaffade en tikvalp av rasen chihuahua/papillon. Dessa två fungerar prefekt ihop. Leker och busar hela tiden. Klart man måste ha tid, men det är väldigt roligt med två hundar. De har roligt av varandra om de tex ska vara ensamma kortare stunder. Märkte ingen jätteskillnad på en och två hundar, men det kan ju bero på att vi har en liten ras som nr 2. Två stora hade nog märkts mer.

• tattines

Jag har en amstaff/staffe blandis som fyller 2 i början av juni. För ca 2-3 veckor sedan kom en liten chihuahuavalp hem till oss. 

I början var stora hunden väldigt nyfiken och ville gärna busa och leka men vi lät de hälsa lite och sen fick stora hunden lägga sig. Var rädd att stora kunde bli lite för klumpig då hon lätt blir uppspelt. Såhär höll det på de första dagarna, nu är hon inte alls lika nyfiken och det är snarare den lilla som ska fram nu. Den stora brukar ligga på soffan och så kommer lilla tjejen och busar med stora hundens ansikte. Hon bryr sig inte.

Angående tid så visst ska de båda ha ensamtid men en valp sover ganska mycket. Jag passar på att träna min stora hund och ge henne ensamtid medan valpen sover om dagarna :) Det funkar utmärkt.

Dock är det olika från hund till hund. Tänk på att risken för att det inte ska funka finns. Vad gör ni då? Jobbigt behöva sälja någon av dem för att de inte "klickar". 

• Fanny b

Jag har haft 2 års ålderskillnad mellan mina hundar, och det har fungerat bra. Det man bör tänka på är ur ens unghund är till sättet och hur bra vardagslydnad den har.  Känns det som ens unghund skulle klara av en valp? Om man har en unghund som man fortfarande aktivt måste träna vardagslydnad med kan det bli jobbigt i längden att behöva fostra både en valp och en unghund. För att få kontroll över båda hundarna kan det också krävas att man kan få unghunden att lyssna på den. För i början kan man inte ställa så stora krav på lydnad hos en valp.

Om man har en unghund som gillar att leka med andra hundar så skulle jag låta den bli lite äldre innan man skaffar valp. För mycket lek kan vara stressande för en valp. Om man har en lite äldre hund, som inte finner mycket hundlek så roligt längre, blir sällan leken stressande, för den tröttnar innan valpen hinner bli stressad.
     Men en unghund som gillar leka lika mycket som sin ens valp, där kan man behöva gå in och avbryta leken.     

• eulalian

Min tik var 1 när jag skaffade en hanne. Gick jättebra! Dom var syskon men inte kullsyskon. Dom hade sån nytta av varandra! :) hon blev lite svartsjuk och trotsig, men det gick över. Hon gick bort när hon var 5, hannen var då 4, skaffade en valp, gick hur bra som helst :)

• chivasregal

kul fråga de har jag  både tik å hane de går bra men man får skilja den å löpetiden  annars gå de bra nu är mina gamla men de har funkat

• riboflavin

Vi tog över en äldre hane när vår tik var 2 år, de kände varandra sen tidigare och allt har fungerat jättebra, ingen svartsjuka där inte. Snarare har tiken tytt sig oerhört mycket till hanen och mindre till oss :)
    Nu är vi i processen att ta över ytterligare en hund, den här gången en tik på 7 år (vår egen tik är idag 4) och hittills så går allt bra, vi har haft några mindre gnabb om vem som ska bestämma och lite konkurrens vid utfodring som vi löst genom att ha en grind emellan när de äter. Den här gången är de dock bägge två lite svartsjuka och kommer alltid bägge två om man kelar med den ena, inget som verkar leda till några konflikter dock.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Texasthecat

Det gick jätte bra. Amstaffen som var 2 år då var lite revirbenägen i början, men när han förstod att rottweiler-valpen inte tänkte bestrida hans rank så blev de kompisar... nu har grabbarna bott tillsammans i snart 6 år utan bråk.

Go suck on a lemon or something...
  • JessicaDeluxe79

Jag kan väl säga så att vi har till 95% alltid haft två hundar, och jag upplever att det funkar mycket bättre med två än med en ensam, mycket för att de roar varandra lite, vår nuvarande valp och vår 2,5-åriga hund är varandras bästa kompisar, även om vi dagligen träffar mellan 5 och 10 andra hundar (vi har otroligt många hundar i vårt område) och leker och promenerar med dem också. Men det är liksom något särskilt med en kompis.
    Våra hundar har aldrig betett sig som att där fanns svartsjuka, men så har vi också varit noga med att varje hund ska få egen tid med människorna. Varje dag får varje hund minst en "egen" promenad och en "egen" lekstund där den andra hunden inte deltar. T ex när den ena går ut så passar någon på att köra lite lek och klicker med den andra. Eller så tar man helt enkelt in en hund i ett rum och stänger dörren och har lite kvalitetstid. Men givetvis är det ju mycket gemensam tid också.

jessicadeluxe.blogg.se -Du måste inte gilla mig men det underlättar
Svar på tråden Ni med två hundar hur har det fungerat?