Hur mycket är 1/4 eller 1/2 vårdnadsbidrag?
Som rubriken lyder: Hur mycket kan ett fjärde dels eller halv vårdnadsbidrag vara?
Som rubriken lyder: Hur mycket kan ett fjärde dels eller halv vårdnadsbidrag vara?
Jag har fullt vårdbidrag och får 6400 kr/mån EFTER skatt.....
Dom på habiliteringen sa att vi får inte fullt bidrag..men jag hoppas på halvt iallafall..ska skicka in pappren i morron..Han har just nu inte fått diagnosen utan har autismliknade tillstånd.Ska träffa läkaren den 2 maj och efter det får vi diagnosen på papper
Från försäkringskassans hemsida.
Helt vårdbidrag är 250 procent av prisbasbeloppet. Du kan få helt, tre fjärdedels, halvt eller en fjärdedels vårdbidrag.
Prisbasbeloppet 2012 är 44 000
2,5* 44 000 /12 = ca 9 166 kr
Förutsatt att det är den enda inkomsten man har så får man 7010 kr i plånbokem )skatteavdrag beräknat enligt tabell 33 för att få fram ett genomsnittligt skatteavdrag.)
Jag undrar lite vad som "krävs" eller vad man ska säga för att man ska få det högre beloppet av vårdbidraget? Berätta gärna lite mer om vårdbidraget i allmänhet också ni som har koll, på ett enkelt sätt gärna. Är helt ny på allt detta och ska till och söka för min dotter med ADHD nu.
Har så mkt merkostnader för borttappade kläder och kläder som förstörs och inte blir rena och slits sönder fort som tusan osv... har förstått att man kan söka för merkostnader också.. men innebär det att jag ska vara hemma och vårda henne mer för o få ut mer av vårdbidraget så att säga? Dvs om hon går på skola/fritids hela dagen för jag måste jobba för att vi ska klara oss då jag är ensamstående, får man lågt bidrag då?
Som sagt vet inte nåt om detta så berätta gärna.
Du kan fortfarande jobba heltid och få ut ett fullt VB. det är mertiden det beräknas på alltså hur mycket extra tid du lägger på ditt barn jämfört med ett "normalt" barn. för att få 1/4 VB ska mertiden överstiga 7 timmar i veckan för ett helt VB minst 40 timmar i veckan. Du kan bara räkna den tid ditt barn är hemma alltså inte på dagis eler skola. Min dotter med HFA behöver ständig tillsyn så jag har räknat all ledig tid hemma och då kommer man snabbt över 40 timmar i veckan
Vad betyder HFA?
Men vad räknas som "normal" tid att lägga på sitt barn per vecka då så man vet hur mkt man lägger utöver det?
På vilket sätt ska man räkna att man spenderar tid på barnet? Jag har ju alltid varit med henne och vet inget annat än det här livet liksom så det är svårt att jämföra. För mig är detta "normalt" men kanske det eg inte är det, kanske är mkt mkt mer. När man inte haft det på något annat sätt nånsin så är det svårt. Jag är ju även ensamstående så det är bara JAG som gör allting med och för henne.
Skulle jag ha skrivit antal min/tim per dag jag lägger ner på min son när jag lämnade in vårdbidragsansökan? Kuratorn på habiliteringen sa att jag skulle ta ett papper och beskriva en dag med min son,allt som jag gör extra med honom,som matning,besvär med att duscha honom,utbrott m.m. Men jag har inte skrivit ner tiden det tar...
Det är alltid bra att skriva hur lång tid alla moment tar. Annars schabloniserar fk o då vet man inte vad det hamnar på.
Ni som ska ansöka för första gången - det finns en ganska ny bok som heter typ "söka vårdbidrag" som ges ut på vulkan.se.
Skriven av 2 mammor med barn med diagnoser typ autism. Massa bra tips och saker att tänka på. Så att man liksom "kommer in i tänket". För det verkar vara superviktigt hur bra man är på att formulera sin ansökan.
vi har halvt vårdbidrag för yngsta sonen (2år) och får ut 3207kr varje månad.
vet inte om det påverkas av att det är mannen som har det, han jobbar och jag
gör, ehh, ingenting ;0) men satte det ändå på honom
trodde inte att vi skulle bli beviljade halvt, knappt ens 1/4 men det blev vi utan
problem. sonen är muskelsvag och har varit sen med allting, vi tränar rätt mycket
hemma men han går på förskolan och har resurs.
han började äntligen gå för knappt 2,5månad sen (22månader gammal)
och det var nog oväntat för alla.
vi skrev inte hur en vanlig dag kan se ut i våran ansökan utan vi skrev vad han
har problem med och vad han klarar och hur vi tränar och alla besök kors och tvärs
Jag skrev inget om alla hab-besök,sen har vi nyss börjat på habben och dom har ännu inte börjat jobba med Silas (pedagog och logoped)så vi har inte brjat träna ngt hemma själva än...jag är helt slut på,dels pga graviditeten som snart är över,samt min 2 åring som kräver massa lek och skoj och sen Silas och alla hans utbrott.
Vi träffade läkaren idag som ska skriva ett intyg,det skulle ta uppåt 3 veckor.Jag har bett f-kassan ringa mig för ytterligare upplysningar om Silas.
vi skrev ju som jag skrev tidigare om alla olika besök, neurolog, sjukgymnast, specialpedagog
etc samt besök på akuten eftersom han är sjuk hela tiden (krupp, nu har vi fått medicin
av hans neurolog eftersom alla andra läkare vägrat skriva ut.. onödigt att åka till akuten
när det går att häva hemma tyckte vi)
men vi får faktiskt ändå ta ut tfp för alla besök, det står i beslutet. nu har vi aldrig
behövt göra det eftersom jag är hemma ändå, men det är ändå konstigt att dom
bedömer olika. fast jag har ju hört att dom flesta inte får ta ut tfp om man tar med
alla vårdbesök
Vi fick 3/4 vårdbidrag för mannens dotter på 5 år som har lätt autism. Vi skrev ner exakt allt, hur lång tid allt tag. Vi trodde inte heller att vi skulle bli beviljade nått alls egentligen. Men, även FK kan överraska.
Dock delar vi det med mamman, så vi får hälften. Men det betalar vår städhjälp så att vi har mer tid att lägga på henne de veckor hon är här!