• Anonym (Emma)

Ni som hade svårt att bli gravida, hur lång tid tog det?

Jag och min man har nu försökt bli gravida i ett års tid. Slutade äta p-piller i maj förra året och mensen kom igång ganska snart därefter. Men ingenting har hänt. Mensen fortsätter att dyka upp varje månad. Och ju längre tid det tar desto mer kört känns det. Som att vi MÅSTE söka hjälp för att lyckas bli gravida.

Jag skulle gärna höra att det inte alls är kört. Lite historier från er som försökte i över ett år och blev gravida helt naturligt senare ändå. Och hur lång tid tog det?

• Svar på tråden Ni som hade svårt att bli gravida, hur lång tid tog det?
  • Anonym (Emma)
    ettplustack skrev 2012-04-29 21:22:41 följande:
    Jag fick ju i och för sig hjälp av ägglossningsstimmulerande tabletter pergotime och för mig tog det nästan 20 månader att bli gravid MEN mitt tips är :::: SÖK HJÄLP ju fortare desto bättre! Att bli undersökt och kunna få hjälp om det nu är något eller bara för att bli lugnad och kunna gå hem och ha orken att försöka ett tag till :)

Många lycka till =) 
    Enligt ägglossningstesterna så har jag ägglossning i alla fall, men visst skulle det vara skönt att få veta att allt är normalt. Än så länge har vi inte tappat orken och just nu känns det bara som att jag vill höra lite solskenshistorier. Att det inte är kört bara för att det gått ett år. Tack så mycket
  • Anonym (Emma)
    ettplustack skrev 2012-04-29 21:32:48 följande:
    Ja men det är bra att du har äl =) Något jag inte riktigt visste när vi försökte var att svårigheterna när man försöker få barn beror på en tredjedel på kvinnan en tredjedel på mannen och en tredjedel på sådant man inte kan förklara. Nu tror jag säkert att det kommer gå bra för er men vänta inte för länge, efter 1 år kan man få hjälp =)

Är du normalviktig ? För mig var det enligt mig då ;) att jag blev gravid berodde enligt mig på att jag ändrade min kost, gav upp tankarna på att det skulle gå och till sist på att jag åt pergotime.

Har du kollat upp rosenrot och nattljusolja ? Det är många som blivit gravida av det. Jag åt även nattljusolja när jag blev gravid =)      
    Jag är normalviktig, kanske lite för underviktig.. Jag äter ganska dåligt faktiskt så det kanske vore något att ändra på kosten.

Jag känner mig egentligen ganska avslappnad när det gäller bebismakandet, vi tänker mer att går det så går det, har provat ägglossningstester ett par gånger bara för att. Det är ju först nu när det börjat tagit lite tid som man börjar fundera mer kring det.

Har inte kollat upp rosenrot och nattljusolja, vad är det för något? På vilket sätt ska det hjälpa?
  • Anonym (Emma)
    moii skrev 2012-04-29 21:38:22 följande:
    Att äl-testen visar positivt behöver inte betyda att du har äl egentligen, bara att hormonet ökar. Det visste inte jag innan vi genomgick utredning. Inte heller att äggledare kan vara ihopklibbade osv
    Aj då, ihopklibbade äggledare.. Men det är lätt fixat hoppas jag?
  • Anonym (Emma)
    ettplustack skrev 2012-04-29 21:47:07 följande:
    Du kan köpa båda på hälsokosten och kortfattat: rosenrot ger kraftigare ägglossning och nattljusoljan gör äl mer mottaglig för ägg typ genom att slemmet blir mer flytande typ. En viktig sak att tänka på är att man äter det från mensen första dag fram till äl och absolut inte längre. Jag har fått mer äl flytningar av nattljusolja. Rosenrot är ungefär som pergotime och jag har inte kunnat kombinera de då de slår ut varandra men testa =)
    Ja det är ju värt ett försök Har nyligen haft mens så får vänta på nästa då. Läste att rosenrot även fungerar på män så maken ska nog få äta också
  • Anonym (Emma)
    Anonym skrev 2012-04-29 21:47:12 följande:
    Kan ju lika gärna bero på mannens spermier. Tycker ni ska söka hjälp nu när det gått ett år, behöver inte vara något men lika bra att kolla upp ändå. Det mesta går ju att åtgärda.
    Varför ska man söka hjälp efter exakt ett år? Det heter att "upp till ett år är helt normalt" men så fort man kommer till ett år och en månad så är det något fel? Nej vi vill vänta ett tag. Det har gått ett år men jag är bara försök nr 9 i och med att jag har långa menscykler så vi kommer åtminstone vänta till försök nr 12 passerat utan bebis i magen.
  • Anonym (Emma)
    Elejla skrev 2012-04-29 21:58:44 följande:
    Problemet kan ligga i att du äter dåligt, var iallafall så för min syster. Hon blev inte gravid och åt dåligt (har haft ätstörningar) men började äta riktigt och då blev hon gravid direkt nästan :) så prova med det!
    Det låter lovande! Ätstörningar har jag inte, och har inte haft, men lite mer näringsriktig kost skulle nog inte skada för min del Och kanske gå upp något kg eller två. Ska försöka skärpa till mig!
  • Anonym (Emma)
    Anonym skrev 2012-04-29 21:47:47 följande:
    lite mer än 3 år andra barnet 
    Kom det av sig själv då eller fick ni söka hjälp?
  • Anonym (Emma)
    ettplustack skrev 2012-04-29 21:59:42 följande:
    Ett hett tips för mannens del som jag glömde skriva! =) Köp zink till mannen. Han får bättre kvalitet på sperman och kommer mer =) Och folsyra kan även båda äta och ska vara bra. Så köp på dig lite och testa några månader till sen får ni söka hjälp =)
    Jasså?? Ska genast köpa zink till honom! Folsyra äter jag, men inte han. Men okej då får han allt börja knapra också! Tack så mycket
  • Anonym (Emma)
    moii skrev 2012-04-29 22:04:09 följande:
    Man säger nog så att efter ett år så får man söka hjälp och eftersom utredningar kan ta tid så vill många på leka dem parallellt med att de fortsätter försöka.

Ja att spola igenom äggledare brukar inte vara svårt.

Du skriver att du har långa cykler... Det kan spela in på hur lätt det är att bli gravid. Behöver heller inte spela roll men det kan spela in, har något med lutealfasen att göra eller vad det heter.

Folsyra är bra att äta, övriga naturmedel vet jag inger om och tror jag kanske inte på heller men jag ska inte säga så mycket för jag vet ju inte.
    Ja alltså så långa är de inte. De är ca 35 dagar, vilket ändå anses normalt. Men det tog lite längre tid innan mensen kom igång där i början, nästan två månader. Jag tycker ändå det är ganska snart med tanke på tidigare en gång när jag slutade med p-piller, då tog det ett halvår
Svar på tråden Ni som hade svårt att bli gravida, hur lång tid tog det?