• poune

cykel olika stor spricka i över läppen.

min son 5 år gammal råkade för en cykel olycka  igår ramlade och över läppen har djupt sprickade ,han fick 5 stycken vi e oroliga om det bli ärr har någon erfarenhet genom det.

just nu otrolig svullen de har syd men inte på läppkanten

jag e orolig hur det bli sen om det kommer stor ärr   

• Svar på tråden cykel olika stor spricka i över läppen.
  • Stormorsan
    poune skrev 2012-04-30 14:15:48 följande:
    min son 5 år gammal råkade för en cykel olycka  igår ramlade och över läppen har djupt sprickade ,han fick 5 stycken vi e oroliga om det bli ärr har någon erfarenhet genom det.

just nu otrolig svullen de har syd men inte på läppkanten

jag e orolig hur det bli sen om det kommer stor ärr   
    Det är otroligt svårt att förstå det du skriver!

Har han 5 st sprickor i överläppen eller är han sydd med 5 st stygn?

Det är inte så att det är tänderna som gått genom läppen? I så fall bör tänderna kollas av tandläkare. 
  • Themis

Om det blir kvarstående ärr kan man få ersättning om man har en barnförsäkring, då måste ni anmäla händelsen till försäkringsbolaget nu och berätta vad som hänt, och sen görs en läkarbedömning av ärret om något år, tror jag.
    Om det hänt på skoltid har skolan försäkring, fråga om hur det funkar då, om man kan få ersättning.

(Jag har en kollega på jobbet vars barn fått ersättning för ärr i ansiktet, men jag har inte gått igenom det hela själv)

Human body = 60% water, cucumber = 96% water Eating cucumber = 57.6% cannibalism Conclusion: Cannibals are 57.6% cucumnivorous
  • poune
    Stormorsan skrev 2012-04-30 14:22:06 följande:
    Det är otroligt svårt att förstå det du skriver!

Har han 5 st sprickor i överläppen eller är han sydd med 5 st stygn?

Det är inte så att det är tänderna som gått genom läppen? I så fall bör tänderna kollas av tandläkare. 

5 st stygn

kommer bli ärr eller

• Kjellgren

Om det var jämna sårkanter och dessutom sytt av någon med stor vana att sy i läppar (käkkirurg eller plastikkirurg tex) så blir det vanligtvis mycket fint. Små fibrotiska hårda områden kan bildas i läppen med de brukar bara synas när man spänner läppen. Om såret är "på tvären" på läppen blir det oftast ett mer synligt ärr än om såret löper i någon av de små vecken man har naturligt på läppen.

Svullet blir det i några dagar, det försvinner.

Om han har skadat några tänder hoppas jag att läkaren/tandläkaren kände igenom läppen ordentligt så att det inte finns några tandflisor kvar eller annat skräp för då blir det inte lika snygg läkning förståss.

• riboflavin

Jag har råkat ut för en liknande olycka, överläppen sprack men inte helt ut till kanten. Jag hade alltså ett hål från amorbågen upp en bit på kinden, ca 4 cm långt och syddes med 7 stygn. Då var jag ca 7 år gammal.

Idag har jag inget synligt ärr på utsidan men min överläpp är något ojämn, ena sidan är något fylligare än den andra pga ärrvävnad på insidan läppen. Jag har inte gjort någon korrigerande operation utan lever med min snedhet utan besvär.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • poune
    riboflavin skrev 2012-04-30 18:48:16 följande:
    Jag har råkat ut för en liknande olycka, överläppen sprack men inte helt ut till kanten. Jag hade alltså ett hål från amorbågen upp en bit på kinden, ca 4 cm långt och syddes med 7 stygn. Då var jag ca 7 år gammal.

Idag har jag inget synligt ärr på utsidan men min överläpp är något ojämn, ena sidan är något fylligare än den andra pga ärrvävnad på insidan läppen. Jag har inte gjort någon korrigerande operation utan lever med min snedhet utan besvär.

tack för ditt svar det e väldigt svullet i läpperna just nu svaårt att se den hände igår

Svar på tråden cykel olika stor spricka i över läppen.