• Anonym (hur?)

    Adoptera mina barn? Tips tack?

    Jag har 3 barn sen tidigare.Jag är nu omgift och har ensam vårdnad på alla barnen. Biologiska fadern har vi inte sett till på många år. Barnen säger pappa till maken och han är som en pappa för dom.

    Vi har nu börjat prata om att han ska adoptera barnen.

    Någon som har gjort detta som vill berätta lite om proceduren.

    Min stora undrar är hur får biologiska pappan veta att vi vill adoptera? Vi har inte hört av varandra på många år och jag vill helst inte ha någon kontakt med honom alls. Detta ågr av många olika orsaker.

  • Svar på tråden Adoptera mina barn? Tips tack?
  • Anonym

    "Om din nuvarande man vill adoptera din son får ni ansöka om detta hos tingsrätten. (Detta brukar man få hjälp med på socialkontoret eller hos advokat.) Socialnämnden ska sedan göra en utredning, och om möjligt höra barnet om dess synpunkter. Om barnet fyllt 12 år måste han/ hon ge sitt samtycke till adoptionen. Även barnets biologiska pappa ska få lämna sina synpunkter. Rätten får bara tillåta adoption om det är till fördel för barnet. I praktiken betyder det att om barnet har en relation till sin biologiska pappa, och den kan komma att skadas av adoptionen, brukar man inte tillåta adoption."

    Källa: http://www.viforaldrar.se/fraga-oss/juridik/far_man_adoptera_sitt_sty 

  • Anonym (insatt)

    Biopappa måste bli inblandad om ni ansöker om styvbarnsadoption ... så försök att nå honom och fråga om hans inställning. Det är mycket svårt att genomföra en adoption om han inte tycker att det är ok!

  • Anonym (hur?)

    Har inte pratat med bio-pappan på snart 5 år. Har inte ens hans nr. Vet inte ens vart han befinner sig. Har inte någon kontakt med hans sida av släkten.

  • SupersurasunkSara

    Har du pappans namn kan du ta reda på hans födeslenr och annat via skattemyndigheten. Du behöver ju inte ha personlig kontakt utan kan skriva ett brev med anmodan att svara inom tex 10 dagar. Skriver du rekomenderat och han hämtar ut det så vet du garanterat att han har fått det. Kruxet är OM han hämtar ut det..

    Du kan säkert få hjälp annars via soc att ta kontakt, men kontakt måste ske vare sig du vill eller inte.

  • Iri

    Jag som gått igenom detta kan bara svara hur det går till: ni måste ansöka hos er tingsrätt, gå dit och be om adoptionspapper. Kort sagt ska din nuvarande fylla i varför han ska få adoptera och berätta om er relation osv, detta lämnas in hos tingsrätten som i sin tur lämnar det hos soc. Soc kontaktar er och ni kommer då ha samtal med dem och är barnen tillräckligt gamla får även dem prata, ni förklarar varför osv samt pratar om er relation, hur ni planerat inför framtiden. Biologiska pappan kommer också kontaktas, så det bästa vore om du fick tag på honom och kan få med han på det. Efter samtal och samtycke från biologiska pappan så skriver socialen sitt utlåtande till tingsrätten, antingen att godkänna eller neka er förfrågan, detta utlåtande får ni hem så ni kan skriva och berätta om något blivit fel. Hoppas detta iaf besvarar lite. Lycka till

  • Iri

    Om du har ensam vårdnad så kan det vara så att biologiska pappan redan sagt upp sin rätt att uttrycka sig men detta är inte jag helt säker på. Ansök och få hjälp/svar från socialen som faktiskt kan alla dessa regler.

  • Anonym (hur?)

    Jag har ensam vårdnad på alla 3 barnen.

    Jag har hört någonstans, men kan ej svara på att det stämmer. Att man MÅSTE berätta för barnen vem som är sin biologiska fader när man ska ansöka om detta. Ett krav från soc. Undra om detta stämmer...

    Dom två stora vet vem som är sina biologiska pappa, men de vill inte veta av honom. De älskar den de kallar som pappa och vill verkligen ha honom i sitt liv.

    Den lille på 5 år har ingen aning om hur situationen är, utan h*n var 1 år när vi blev tillsammans och kallar honom för pappa och folk som inte vet om situationen tror verkligen att han är pappa till alla tre.

    Deras samspel, kärlek och tillit är underbart och jag är så glad att han har valt att ta sånt ansvar för "mina" tre barn.

    han vill inget hellre än att adoptera dom och han älskar dom av hela sitt hjärta.

    Iri : Hur lång tid kan en sådan här process ta?

  • Anonym (insatt)
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-04 08:39:58 följande:
    Har du pappans namn kan du ta reda på hans födeslenr och annat via skattemyndigheten. Du behöver ju inte ha personlig kontakt utan kan skriva ett brev med anmodan att svara inom tex 10 dagar. Skriver du rekomenderat och han hämtar ut det så vet du garanterat att han har fått det. Kruxet är OM han hämtar ut det..

    Du kan säkert få hjälp annars via soc att ta kontakt, men kontakt måste ske vare sig du vill eller inte.
    Ett bra sätt är också att söka via www.birthday.se!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (hur?) skrev 2012-05-04 19:10:25 följande:
    Jag har ensam vårdnad på alla 3 barnen.

    Jag har hört någonstans, men kan ej svara på att det stämmer. Att man MÅSTE berätta för barnen vem som är sin biologiska fader när man ska ansöka om detta. Ett krav från soc. Undra om detta stämmer...

    Dom två stora vet vem som är sina biologiska pappa, men de vill inte veta av honom. De älskar den de kallar som pappa och vill verkligen ha honom i sitt liv.

    Den lille på 5 år har ingen aning om hur situationen är, utan h*n var 1 år när vi blev tillsammans och kallar honom för pappa och folk som inte vet om situationen tror verkligen att han är pappa till alla tre.

    Deras samspel, kärlek och tillit är underbart och jag är så glad att han har valt att ta sånt ansvar för "mina" tre barn.

    han vill inget hellre än att adoptera dom och han älskar dom av hela sitt hjärta.

    Iri : Hur lång tid kan en sådan här process ta?
    Eftersom barnsamtal med soc ingår i ett adoptionsyttrande så är ju utgångspunkten att barnen är informerade om sin bakgrund - av er!
  • Anonym (insatt)

    Det är svårt att säga hur lång tid det tar! Det går fortare om biopappa är informerad av er och med på noterna men så har det också med handläggningstiden (Läs: arbetsbelastningen) på soc att göra.

  • Anonym (hur?)

    Men hur långt ned i åldern kan man prata med barn om detta? Den lille på 5 år har ju ingen koll på detta. H*n är rätt omogen för sin ålder och enda h*n bryr sig om är leka o äta typ. Skulle jag säga nått till h*n om att pappa inte är h*ns riktigt pappa skulle h*n inte fatta nått utan säga bra jaja och sen leka vidare...

    Dom två stora vet ju hur det ligger till så dom förstår ju....

  • Anonym (insatt)
    Anonym (hur?) skrev 2012-05-05 11:28:05 följande:
    Men hur långt ned i åldern kan man prata med barn om detta? Den lille på 5 år har ju ingen koll på detta. H*n är rätt omogen för sin ålder och enda h*n bryr sig om är leka o äta typ. Skulle jag säga nått till h*n om att pappa inte är h*ns riktigt pappa skulle h*n inte fatta nått utan säga bra jaja och sen leka vidare...

    Dom två stora vet ju hur det ligger till så dom förstår ju....

    Det finns ingen fastställd nedre åldersgräns det beror på utredningsmetodiken i er kommun. Regeln är att barns ursprung skall vara tillgängligt för dem och inte en välbevarad familjehemlighet!
Svar på tråden Adoptera mina barn? Tips tack?