• Längtan1986

Vilka här dricker alkoholfritt 0.5 % under graviditeten?

Jag är riktigt sugen på både öl och vin, men skulle givetvis aldrig göra något för att skada mitt barn
    är i v16.
    Har hört att många säger att Carlsberg non alcoholic 0.5 % är helt ok att dricka som gravid och vissa säger att dom inte skulle göra det.

vad tycker ni ??? 

• Svar på tråden Vilka här dricker alkoholfritt 0.5 % under graviditeten?
  • sasso78
    La Lola skrev 2012-04-30 19:37:07 följande:
    Den innehåller MAX 0,5%.
    Ok, så den kan innehålla allt från 0.0-0.5 % alkohol då?
  • Längtan1986
    Rockan skrev 2012-04-30 19:13:48 följande:
    Ja jag drack 0,5%. Anledningen till att det klassas som alkoholfritt är för att 0,5% (och därunder) hinner förbrännas innan det går ut i blodet, alltså finns det ingen möjlighet att varken du eller fostret blir påverkat.
    Jasså hinner det förbrännas ? har också läst att det är max 0.5 alltså kanske inte ens det.
    Anledningen till att som vissa tycker "ego" jag frågar är för att det är DET ENDA alkoholfria ölen som säljs här på puben. och jag undrade vad andra i samma situation har gjort innan.

verkar som det är många som tycker det är ok. 
  • La Lola
    sasso78 skrev 2012-04-30 19:38:42 följande:
    Ok, så den kan innehålla allt från 0.0-0.5 % alkohol då?
    Exakt.

Och upp till 0,5% räknas den som alkoholfri.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Rockan
    Längtan1986 skrev 2012-04-30 19:39:51 följande:
    Jasså hinner det förbrännas ? har också läst att det är max 0.5 alltså kanske inte ens det.
    Anledningen till att som vissa tycker "ego" jag frågar är för att det är DET ENDA alkoholfria ölen som säljs här på puben. och jag undrade vad andra i samma situation har gjort innan.

Ja det förbränns innan det går ut i blodet, alkoholpåverkan är alltså noll. Det finns ingen som helst risk med att dricka alkoholfri öl eller cider (max 0,5%) när man är gravid. Vill du göra det så gör det.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • listo

Man behöver inte fråga ett ofött foster om hur en vuxen människas anatomi och förbränning fungerar. Det är liksom känt sedan innan, och tydligen är det så att så låga halter alkohol som 0,5% hinner förbrännas redan i magsäcken, alkoholen i "alkoholfri" öl hinner alltså aldrig nå blodomloppet och kan därför inte påverka fostret.

• Emmis
    Längtan1986 skrev 2012-04-30 19:39:51 följande:

Jag frågade faktiskt barnmorskan då jag väntade min dotter för några år sedan och hon sa att det var helt ok att dricka upp till just 0,5% och menade att de knappast skulle kalla det "alkoholfritt" om det inte var ok att dricka när man inte ville få i sig någon skadlig mängd alkohol. Och det känns ju faktiskt ganska logiskt när man tänker efter.
    Så jag har druckit det ibland både den graviditeten och den här utan dåligt samvete.
  • La Lola
    Emmis skrev 2012-04-30 19:47:00 följande:
    och menade att de knappast skulle kalla det "alkoholfritt" om det inte var ok att dricka när man inte ville få i sig någon skadlig mängd alkohol. Och det känns ju faktiskt ganska logiskt när man tänker efter.
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Längtan1986
    listoplisto skrev 2012-04-30 19:45:01 följande:
    Man behöver inte fråga ett ofött foster om hur en vuxen människas anatomi och förbränning fungerar. Det är liksom känt sedan innan, och tydligen är det så att så låga halter alkohol som 0,5% hinner förbrännas redan i magsäcken, alkoholen i "alkoholfri" öl hinner alltså aldrig nå blodomloppet och kan därför inte påverka fostret.
    det här hade jag faktiskt ingen aning om, men tack för informationen!
  • Ineedanick

Jag dricker den väl kyld. Jag älskar öl och tycker den funkar när den är riktigt kall. Dricker nån till maten eller till fotboll. Men mer än 2 pallar jag inte.. Så jäkla god är den inte

Svar på tråden Vilka här dricker alkoholfritt 0.5 % under graviditeten?