• Anonym (Kontaktfamilj)

    Hur berätta för barn

    Vi har skickat våra papper till landet och hoppas snart få adoptera. Vi har varit kontaktfamilj i två år till en underbar pojke som nu är fyra år gammal. Våra vänner har alla barn i den åldern också. Vi funderar på hur vi på ett bra sätt kan berätta om adoption.

    Vi har en väldigt nära relation till pojken och tänker att vi kommer att fortsätta hålla kontakt på ett eller annat sätt. Pojkens mamma är ensamstående och pojken har vissa medicinska problem som gör att hon behöver hjälp. Att säga att vi ska adoptera ett barn för att de biologiska föräldrarna inte kan ta hand om barnet känns därför fel, att föräldrarna inte finns eller är döda blir också galet eftersom det kanske inte alls kommer att stämma. Eller? Snälla, jag behöver lite hjälp här för att göra det begripligt för pojken och våra vänners barn!

  • Svar på tråden Hur berätta för barn
  • Anonym (adoptivmamma)

    Kan ni inte bara berätta att ni vill ha (fler) barn i er familj, att man kan få barn via adoption? Barn nöjer sig oftast med ett enkelt svar, de krånglar inte till det som vi vuxna gärna gör. Jag tror knappast att det blir så många följd frågor, ja om det inte är någon riktigt vetgirig kille ni är kontaktfamilj åt förstås.

    Låna någon barnbok om adoption på biblioteket, om ni inte har det hemma. Hämta Joel (kan ju utelämna sidorna där det handlar om biofamiljerna), Pyret-böckerna, Maria hämtar lillebror, Hjärtat mitt mm.

    Lycka till! 

  • fabbemam

    Håller helt med det förra svaret. Om något barn undrar varför ert barn inte kan bo hos sina biologiska föräldrar så är ni ju mest ärliga om ni svarar att ni inte vet det, ni vet bara att barnet behöver en familj och att ni behöver ett barn så då har några vänliga människor hjälpt er att hitta varandra trots att ni bor långt ifrån varandra.

    När ni väl adopterat ert barn är det ju lättare att välja vilken av den sanna informationen ni vill dela med er av, om ni får någon.

  • Anonym (adoptivbarn29)

    säg precis som det är
    din familj kan inte ge dig allt du behöver för att en dag stå på egen ben

    kommer det frågor på det
    så svar på dom ärligt
    låt barnet känna att det är helt okej prata/fråga om bio familjen 

     

  • Anonym (Kontaktfamilj)

    Jag känner att jag nog var lite otydlig. Anledningen till att pojken kommer till oss är för att mamman behö

  • Anonym

    Är inte frågeställningen:

    Hur ska jag berätta för barnet vi är kontaktfamilj för att vi inte kan vara kontaktfamilj längre för vi ska adoptera ett barn och kommer behöva ägna oss helhjärtat åt det?

    ?

  • Anonym (Kontaktfamilj)

    .. ver hjälp och klarar inte av att ta hand om sin son själv. Därför bär det emot att säga att barn adopteras bort eftersom deras föräldrar inte kan ta hand dom.

    Jag vill försäkra pojken om att han aldrig kommer adopteras bort (om man nu kan lova något alls här i livet) bara för att hans mamma bett oss om hjälp varannan helg. Kan man säga att i länder långt långt bort gör man så men det skulle aldrig kunna hända i Sverige, eller är det att ljuga?!

    Förstår ni min/vår problematik bättre nu?

  • Anonym
    Anonym (Kontaktfamilj) skrev 2012-05-07 00:03:39 följande:
    .. ver hjälp och klarar inte av att ta hand om sin son själv. Därför bär det emot att säga att barn adopteras bort eftersom deras föräldrar inte kan ta hand dom.

    Jag vill försäkra pojken om att han aldrig kommer adopteras bort (om man nu kan lova något alls här i livet) bara för att hans mamma bett oss om hjälp varannan helg. Kan man säga att i länder långt långt bort gör man så men det skulle aldrig kunna hända i Sverige, eller är det att ljuga?!

    Förstår ni min/vår problematik bättre nu?
    Eller säga att det är för sådana som inte kan få annan, bättre hjälp av samhället, ex kontaktfamiljer?
  • Anonym (Kontaktfamilj)

    Anonym: Det kan absolut bli så att vi inte längre kan ha honom i samma utsträckning som tidigare. Men vi vet ingenting än så länge! Det kan bli så att adoptionen dröjer två år och då kanske inte hans/mammans behov är lika stora länge. Vi kanske kan fortsätta hålla kontakt men inte vara någon avlastning. Det är svårt att spekulera!

    Säger vi att de föräldrar som adopterar bort sina barn är fattiga så vet jag att han tänker att hans mamma inte heller har pengar- allt är relativt men det är svårt att förklara.

    Frågeställningen lyder- hur ska berätta om adoption utan att han känner att det skulle kunna hända honom?

  • Anonym
    Anonym (Kontaktfamilj) skrev 2012-05-07 00:12:27 följande:
    Anonym: Det kan absolut bli så att vi inte längre kan ha honom i samma utsträckning som tidigare. Men vi vet ingenting än så länge! Det kan bli så att adoptionen dröjer två år och då kanske inte hans/mammans behov är lika stora länge. Vi kanske kan fortsätta hålla kontakt men inte vara någon avlastning. Det är svårt att spekulera!

    Säger vi att de föräldrar som adopterar bort sina barn är fattiga så vet jag att han tänker att hans mamma inte heller har pengar- allt är relativt men det är svårt att förklara.

    Frågeställningen lyder- hur ska berätta om adoption utan att han känner att det skulle kunna hända honom?
    Eller brukar inte hända i Sverige (är väldigt sällsynt så det är knappt en lögn) eller yngre barn som bor på barnhem?
  • Anonym (Kontaktfamilj)

    Tack för ditt engagemang så här mitt i natten ;). Du har gett mig nya bra idéer! Kram

Svar på tråden Hur berätta för barn