• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om vatten?

Vatten dricker vi varje dag, det är den substans som är viktigast för det liv som vi känner till men hur mycket vet FLs medlemmar om vatten egentligen?

De första fem är allmänna frågor kring vattnets egenskaper, de andra fem handlar om myter, sanningar och halvsanningar.

Några bör vara självklara, andra är klurigare. Så lycka till och skriv gärna vilka frågor ni svarade fel/rätt på!

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om vatten?
  • J  a  d  e  d

Har en fråga till trådstartaren. Ska jag ange vad jag kan om vatten eller vad jag kan gissa mig till? Drömmer

Jeddan
  • J  a  d  e  d
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-01 13:17:45 följande:

Vilket som går bra.
    Skrikandes
    Jeddan
  • J  a  d  e  d

Jag minns att det var runt 10% på sista frågan för ett antal år sedan. Har det verkligen ändrats så pass?
    Och så angående vattens färg har jag alltid trott att det är en myt att det skulle vara blått. Det är ju för fan inte blått.

Resten var snillefrågor och kuggfrågor.  Död  

Jeddan
  • Persemona

Vatten är inte blått. Det reflekterar himlen. I atmosfären finns partiklar som reflekterar det blåa i ljuset och himlen ser blå ut. Vattnet speglar sig och får olika nyanser av blått beroende på botten. Vattnet i handen är t.ex. inte blått. Det är genomskinligt. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    J a d e d skrev 2012-05-01 13:28:17 följande:
    Jag minns att det var runt 10% på sista frågan för ett antal år sedan. Har det verkligen ändrats så pass?
    Och så angående vattens färg har jag alltid trott att det är en myt att det skulle vara blått. Det är ju för fan inte blått.

Resten var snillefrågor och kuggfrågor.  Död  
    Det stämmer inte, det ligger på omkring 2,5 % och har gjort så länge. Det mesta i glaciärer och polerna.

Blått är det ja, det är en vida spridd uppfattning att det skulle vara en myt att vatten är blått, men det är alltså en myt i sig för vatten är svagt blått. Men det syns inte i små mängder, det röda ljuset "hinner" inte filtreras ut när det passerar genom så lite vatten.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Persemona skrev 2012-05-01 13:33:46 följande:
    Vatten är inte blått. Det reflekterar himlen. I atmosfären finns partiklar som reflekterar det blåa i ljuset och himlen ser blå ut. Vattnet speglar sig och får olika nyanser av blått beroende på botten. Vattnet i handen är t.ex. inte blått. Det är genomskinligt. 
    Det stämmer alltså inte, vatten är blått. Eller rättare sagt har vatten ett blått utseende eftersom det filtrerar bort rött ljus mer effektivt än blått.

www.dartmouth.edu/~etrnsfer/water.htm
  • ComicBookGuy

7 rätt! Woopwoop!

Hade dock fått 6 rätt om jag inte hade tittat på QI häromdan o lärt mig att vatten är blått. Minsann!

Rock crushes lizard. Lizard poisons Spock. Spock smashes scissors. Scissors decapitate lizard. Lizard eats paper.
  • J  a  d  e  d
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-01 13:33:57 följande:
    Det stämmer inte, det ligger på omkring 2,5 % och har gjort så länge. Det mesta i glaciärer och polerna.

Blått är det ja, det är en vida spridd uppfattning att det skulle vara en myt att vatten är blått, men det är alltså en myt i sig för vatten är svagt blått. Men det syns inte i små mängder, det röda ljuset "hinner" inte filtreras ut när det passerar genom så lite vatten.
    Okej då.
    Jeddan
Svar på tråden Vad vet du om vatten?