• Anonym (vabb mamman)

Hur mycket "får" man vabba?

Jag ska snart ge mig ut i arbetslivet efter 4 år hemma med barn. Jag är nyutexaminerad med allt vad det innebär. Får ta riktiga hundjobb för att kunna arbeta mig uppåt i karriären. Mina barn går dock före ALLT och efetr att ha ett mina studiekompisar få jobb och sedan bli åthusade av sina arbetsgivare för att de varit magsjuka ect och borta från jobbet blir jag livrädd.

Eftersom jag har små barn är det ju mycket förkyldningar ect hela tiden. Eftersom mitt yrke är väldigt "karriärsinriktat" och inte så barnvänligt är jag så orolig över hur jag ska kunna ta ett sådant jobb med små barn av den anledning att det kommer bli sjukt mycket vabbande. Blir inte arbetsgivaren irriterade av allt vabbande? Hade inte jag varit föräldraledig nu skulle ju vi fått vabba typ varannan vecka någon dag känns det som...

Inte för att mina barn är särskilt sjuka så, men man kan ju inte skicka dem till dagis med feber osv och det har ju någon i familjen minst två-tre ggr i månaden känns det som!

Fattar inte hur jag ska kunna ha ett "vanligt" jobb med så barn som får dagisbaciller hela tiden? Låter kanske som världens I-landsproblem, men man vill ju inte börja ett nytt jobb med att först kräva att jobba 75 % och sedan börja vabba...  ?

Får man lön när man vabbar? Hur går det till? Ska man dra barnen till vårdcentralen för intyg varje gång? Hur mycket vabbar folk i allmänhet? Kan inget om detta - snälla hjälp mig! =)

• Svar på tråden Hur mycket "får" man vabba?
  • Vinterankan

Är du ensamstående? Annars så får helt enkelt pappan till barnen ta vabbandet åtminstone det första året. Satsa ordentligt i början så är det lättare att det accepteras med deltid och vabbande senare utan att det påverkar dina möjligheter på arbetsplatsen. 

• jessamy

Vet inte. Men finns en pappa med i bilden får ni väl turas om. Finns anhöriga som kan ställa upp som barnvakt ibland så får man utnyttja dom. 

Du anmäler till FK att du är hemma med vård av barn och får sen ersättning därifrån. Jag tror att 8e dagen behöver du läkarintyg.

I år har vi VABAT mycket. Två barn. Och totalt 5 dagar.  

• Pickeli

Att vabba är ju ett nödvändigt ont. Arbetsgivaren är ju medveten om att det förekommer eftersom de anställer någon med barn.

Det är ju bra om man kan vara flexibel och dela upp vabbningen efter den som har det mest körigt på jobbet helt enkelt (om man är 2 föräldrar)

När lillen började på dagis hade jag första året 22 st vab-dagar, sambon hade lika många om inte fler och farmor hade också lika många. Det var mycket men det är inte så mycket att göra åt tyvärr!

Google it!
  • Anonym (mamma till 2)

Du får ingen lön när du vabbar, utan ersättning från fk. Är barnen sjuka så måste ju nån förälder stanna hemma med dem. Kanske du o barnens pappa kan komma överens om nåt som funkar någorlunda för båda? En arbetsgivare som anställer en småbarnsmamma måste ju förstå att det kommer bli en del vab. Sen är ju vissa barn sjukare än andra. Vi har inte behövt nåt intyg från vårdcentral, men fk vill ha intyg från dagis att barnet har sjukfrånvaro. Sen vet jag inte hur det är om det skulle va fråga om längre sjukdom... Barnet ska orka med "verksamheten" på dagis oavsett om de är inne eller ute, alltså kan dagis skicka hem ett barn som verkar piggt hemma, men som sagt inte orkar med tempot på dagis. O så ska man stanna hemma en feberfri dag och två dagar (iaf på "vårt" dagis) efter magsjuka.

• Hannah76

60 dagar per år. Men det verkar ju inet vara några problem med att "få" fler.

Ta inte ut det i förväg, inte alls säkert att de kommer att vara mycker sjuka. Ni kan ju dela på vabbdagarna? Eller så kanske ni har någon i er närhet som kan ställa upp om det kör ihop sig?

• Anonym (vabb mamman)

Oj - så man "får" vara hemma 60 dagar per år? Det är ju mycket! Är det per familj då eller vad händer om jag också blir sjuk? Vet bara nu under mina studier att folk tittade snett när man var hemma o sjuk "hela tiden". Först ena barnet, sedan jag... så gick det liksom runt så! Därför jag är orolig över vad en arbetsgivare skulle säga!

• j 3 n N y

60 dagar per barn och år är väl vad man har i grunden från fk.

Om du blir sjuk så får du sjukskriva dig från jobbet, då vabbar du ju inte.

Jag har ett nytt jobb med två småbarn och nu har min man tagit nästan all vab detta år just för att jag ska slippa vara borta från mitt nya jobb i början.

• Vinterankan

60 dagar per år är ju som sagt vad man får ersättning för från fk. Men om du är borta så många dagar från ett nytt arbete så lär du ju inte ligga speciellt bra till för vidareutbildning, lönesamtal, viktiga uppdrag mm. Det bästa är ju om barnens pappa kan ta i princip allt vabbande under första året. Då får du tid på dig att komma in ordentligt på arbetsplatsen och ses som en person man kan lita på.

• Kjell2
    Anonym (vabb mamman) skrev 2012-05-02 14:59:25 följande:
    Oj - så man "får" vara hemma 60 dagar per år? Det är ju mycket! Är det per familj då eller vad händer om jag också blir sjuk? Vet bara nu under mina studier att folk tittade snett när man var hemma o sjuk "hela tiden". Först ena barnet, sedan jag... så gick det liksom runt så! Därför jag är orolig över vad en arbetsgivare skulle säga!
    Lite hårt nu: är det ett kvalificerat karriärsjobb som kommer arbetgivaren inte bry sig som mycket om VAB, bara att du löser dina arbetsuppggifter, håller dina dealines, gå på de möten, utbildningar, seminarier du skall gå mm. Blir det mycket VAB för dig kommer det alltså bli mycket kvälls och helg jobb om du vill hänga med i karriärssvängen.

Du bör alltså försöka minimera effekten av VAB genom att låta pappan ta mycket VAB så det inte stör i alla fall de viktigaste sakerna.
  • 2små2stora

Man har 60 dagar som man kan ta ut om barnet eller den ordinarievårdaren är sjuk och 60 som enbart är om barnet är sjukt så 120 dagar totalt/ barn och år. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • pandyb

Vi har försökt att dela VAB:en.
    Ibland tagit halva dagar var, ibland har den som haft "minst" att göra fått vara hemma. Jag är förskollärare och i slutet på våren har jag mycket med alla samtal mm...mannen har som mest att göra månaderna innan jul

Tyvärr har ingen av oss jobb där man kan arbeta hemmifrån som många av vännerna har... Endel kan jobba ikapp på kvälls tid och på dagen när barnen sover. Alla fmailjer är olika och man får lösa det så det passar ens familj. Farmor och mormor har fått rycka in ibland när de har varit lediga, de har dock aldrig vabbat när de egentligen skulle jobba   

Nils 090419 *mammas prins* Mini BF 120508
  • Anonym (Blåklockan)

För oss har det varit så att vabbandet var som mest intensivt när barnen var små och började dagis. När de sedan växte så minskade vabbandet (de hade väl haft alla virus och baciller man kunde ha). Så det kan vara en tuff tid i början men det blir oftast bättre. Nu går mina barn i skolan och jag har väl en vabbdag per barn och termin, i genomsnitt. 

Frågan du kan ställa dig när du söker jobb är hur du ställer dig till att arbeta hos en arbetsgivare som inte accepterar att du har ett privatliv också? Barnen går alltid före jobbet i min värld, och om en arbetsgivare inte accepterar det så vill jag inte jobba där.

Du kan dock poängtera att du och din man kommer att dela lika på eventuella vabbdagar. Så funkar det i min familj och det går utmärkt. Min man brukar ta första vabbdagen eftersom han har lättare att vara oplanerat frånvarande, medan jag kan ta andra och tredje vabbdagen då jag helst behöver planera min frånvaro lite mera.

Tänk som så att de flesta arbetande vuxna har, har haft eller kommer att få sjuka barn. Du är inte unik.

Svar på tråden Hur mycket "får" man vabba?