• Anonym (Knäck­t)
    Äldre 3 May 13:13
    1121 visningar
    10 svar
    10
    1121

    3 månader av skrik sätter sina spår...

    Jag vet att det finns tusentals trådar om detta. Men jag måste bara få lite mer konkreta svar.

    Vi har en son som är 3 månader gammal. Hans 3 levnadsmånader har i princip bestått av skrik och gråt. De timmar han varit nöjd och lugn sen han föddes kan jag räkna på två händer.

    Han var väldigt stor när han föddes - 5 kg. Amning var aldrig att fundera på, för efterfrågan var större än produktionen. Och med två barn till, där den äldsta är 2½ år så fanns inte tiden att sitta och "amma upp".

    Vi misstänkte att han hade problem med magen - kolik, mjölkallergi, magmun eller dyl.
    Fick Althera utskrivet vilket han ratade totalt. Spottade och fräste när han fick flaskan. Och detta resulterade i att han inte sov något, för att han troligtvis var hungrig. Så vi gick tillbaka till Semper Lemolac.

    Det går inte att lägga ner honom på rygg överdrivet länge, han blir som en fjäder och skriker rätt ut. Att lägga honom i en vagn är bara att glömma, för att det ska fungera måste man gunga vagnen relativt hårt alt. att han skriker tills han somnar. När jag skriver det så hör jag hur osunt och sjukt det låter. Men det är ingenting annat som fungerar. Kraftiga gungningar i vaggor, vagnar och sovkorg får honom att komma till ro. Inte mycket annat. Vi får inte bära honom, varken i famnen eller med bärsele eller sjal.

    Det har nu gått så långt att både jag och pappan (som jobbar 8h/dag) har börjat känna oss totalt apatiska inför detta lilla barn. Vi vet inte vad vi ska göra längre. Vissa stunder får vi bara låta honom skrika, hur grymt det än må vara så finns det inget annat sätt. Man märker på de andra barnen hur jobbigt de tycker att det är att lillebror skriker jämt.

    Jag känner att jag har börjat nå min gräns, 3 månader med detta skrik och stressen att han ska börja skrika närsomhelst när han vaknar eller varit nöjd en viss stund, det tär på mig så fruktansvärt.

    Vi behöver hjälp, men jag vet inte vilken hjälp jag ska be om då jag inte vet vad som är fel. Och BVC rycker på axlarna och säger att det går över. Men har mitt barn ont eller vad handlar det  om? Någon som haft det liknande? Just detta med att inte kunna lägga honom i vagnen och gå ut tillsammans med de andra barnen har ju skapat en väldigt isolerad miljö i vårt hem. Som i längden inte känns sund.

    Jag kommer på mig själv med att önska att tiden ska gå FORT och att han ska bli större så att vi slipper detta och kan börja leva. Men oj, vad jag kommer att ångra denna önskan när han blivit större.

    Kan det vara något med magen-magmunnen? Att han har uppstötningar? Eftersom att han blir så spänd när han skriker... Jag upplever också att han sover väldigt korta stunder när han väl sover. Han har max sovit 2 h i sträck sedan han föddes, och om jag ska jämföra med de andra två som kunde sova upp mot 4 h i sträck på dagen. Normala sovstunder varar max 45 minuter/gång. Ofta kortare än så.

    Tacksam för alla svar med ideèr och tankar.

  • Svar på tråden 3 månader av skrik sätter sina spår...
  • Anonym
    Äldre 3 May 13:20
    #1

    Ni har säkert provat allt men Semperdroppar och Minifom, magmassage typ vid varje blöjbyte? Magläge all vaken tid?

    Låter väldigt jobbigt för er, hoppas ni kommer fram till en lösning.... 

  • Anonym (gapig­!)
    Äldre 3 May 13:53
    #2

    Kunde varit jag som skrev detta!

    Min son var likadan skrek konstant i 4 månader inget hjälpte och läkarna gjorde kollar på magen men inget fel hittades. Både jag och maken var helt förtvivlade för vi kände oss värdelösa och ibland önskade man att man aldrig ens fått barn för det blev för mycket.

    Men sen blev gossen en dag helt plötsligt nöjd och han slutade skrika. Vet inte än idag vad som gjorde denna storaakillnad men en anledning kan vara att han började äta lite smak portioner och han började bli mera själv ständig kunde röra sig lite mera.

    Men märker än idag att han är fruktansvärt envis och han skriker direkt han inte får som han vill. Men tror det kan ha o göra med en naturlig utveckling också.

    Men ja tycker ni ska försöka och få litw hjälp med avlastning för man hamnar tillslut i en ond cirkel där man går runt och mår dåligt och känner sig hopplös. Vi hade hjälp av min mamma o utan hennes hjälp hade man nog inte fixat det.

    Sen hoppas ja att även eran son lugnar ner sig bara han blir lite äldre och kan börja röra sig själv

  • Äldre 3 May 13:59
    #3

    Har ni ingen som kan passa honom några timmar så att ni och de andra barnen kan få lite andhämtning?
    Någon granne/vän som kan gå med honom runt kvarteret några varv eller så?
    Jag bor i Motalatrakten om du eller någon annan bor i närheten och behöver få lugn och ro en liten stund.
    Har ett potatispackeri med en sorteringsanläggning med rytmiskt ljud som brukar få de flesta barn att somna

    Här sov äldsta sonen enbart om man gungade honom kraftigt i babysitter. Smidigt värre...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 3 May 15:18
    #4

    hur är han i avföring? vad använder ni för flaska? Maten kanske inte kommer fort nog. vi fick byta till napp storlek 2 på flaskan till ena killen väldigt tidigt då han sög löst och inte fick i sig så lätt.
    andra killen hade problem med magen. och hade ont av gaser.
    Har han problem med gaser? rapar han bra? om det är avföring eller gaser kan windi ventil hjälpa. du sätter den i rumpan och liksom "tömmer"
    annars finns även magdroppar och sådant. den andra ersättningen ni försökte med, försökte ni gå över till den via att blanda semper och den? kanske kan gå lättare om man har en övergångsperiod

  • Äldre 3 May 20:24
    #5

    Hej.
    Känner verkligen igen mig eftersom sonen var likadan. 5kg vid förlossningen och åt som en häst.
    Började skrika efter 2 veckor och blev bättre runt 5 mån. Koliken försvann vid 3,5 mån då vi haft uppehåll från mjölkprotein i 4 veckor. Han är idag (21 mån) fortfarande allergisk.
    När vi pratar skrika så var det 5 timmar varje kväll (minst) och vägrade bli buren, ammad etc. Vi var ofta tvungen att söva i vagnen. Fick bytas av varje kvart eftersom det blev för psykiskt jobbigt.
    Sov ryckigt på dagen och natten gjorde han också och HATADE vagnen om man gick på promenad.
    Så jag förstår att ni är möra. Jag la smörpaketet i skafferiet och nycklarna i frysen.

    Althera innehåller mjölk och är inte nått bra förstahandsval. Varför fick ni den? Googla lite. Många bebisar klarar inte den.

  • Äldre 4 May 13:39
    #6

    Hur går det?

    Tänkte bara tillägga att när jag tyckte att det var som jobbigast så tittade jag i almanackan och bestämde att ex 3 veckor till klarar jag. Sen pallar jag inte mer.
    Drog hem till mina föräldrar en helg eller en vecka och sen orkade jag 2-3 veckor till.
    Det finns ju andra saker än långa bilresor man kan unna sig och ha som delmål.

    Du har ju syskon så det är ju extra tufft. Kan du få extra timmar på fsk? Tror inte de är omöjliga faktiskt.

    Får själv en liten till i sommar och räknar kallt med samma resa.
    Här i kommunen får vi ha 20h men kommer inte tveka att be om utökat om det blir samma visa igen.
    Maken pendlar och är borta 12h per dag, tyckte vanliga (8h) arbetstider var tillräckligt jobbiga när storebror var liten. Blä!

    Kämpa på! Det går över! Men det är en jävla uppförsbacke.

  • Anonym
    Äldre 9 May 15:40
    #7

    Det skulle kunna vara reflux. Det finns medicin för det. Kolla med barnläkaren. Jag skulle pröva alvedon med min bebis i samråd med barnläkaren när jag var helt slutkörd. Hann dock aldrig utvärdera effekten eftersom han hann bli bättre när jag slutade med mjölk.

  • Äldre 9 May 19:57
    #8

    Hej!

    Förstår hur du känner. Av mina tre barn har två varit väldigt skrikiga. Den äldsta hade en typisk kvällskolik/tremånaders kolik för hon skrek varje kväll i 3 - 6 timmar tills hon var lite på tre månader. Inget hjälpte förutom raska vagnpromenader som ibland kunde ge ett par minuters paus i skrikandet. Annars bar vi och bar vi eftersom det trots allt kändes som det enda rätta. Uteslöt alla mjölkprodukter men det gjorde ingen skillnad.

    Vår andra dotter var väldigt missnöjd och ledsen hela dagarna tills hon var runt 5 månader. Funderade åter på att utesluta mjölkprodukter men läkarna misstänkte reflux eftersom hon var som mest ledsen precis efter matstunderna. Hon fick medicin och fick börja äta fast föda tidigare än rekommenderat och det hjälpte. Hon mådde också mycket bättre om hon fick vara mer upprätt eftersom maten inte åkte upp så lätt då.

    Men tyvärr kan ju allergi också ge sådana "symptom" som du beskriver.

  • Äldre 9 May 20:07
    #9

    Jag skulle sökt till nån utanför den traditionella medicinen, kanske akupunktur eller nån annan form av behandling. Det är ju värt att prova om det finns en chans att det blir bättre..

  • Äldre 9 May 20:17
    #10

    Min son var likadan. Han sov MAX 8 timmar per dygn som liten bebis, ca 3 gånger på dagen i 30-50min pass enbart i SELE och ovanpå mig resterande timmar på natten och aldrig sammanhängande. Jag vagntränade honom mycket  och från han var ca 4-5mån kunde han sova kortare stunder i vagnen. Jag valde hans bästa tid på dygnet för detta, fm i hans fall. Sedan har allt gått långsamt framåt för honom. Nu är han snart 2 år, och har sovit ca 19-5.40 som längst i sträck, andra plats kommer ca 19.30-5.10. De bra nätterna är nästintill obefintliga. Han vaknade minst 10ggr per natt lääääänge, händer fortfarande ibland. Helt sjukt nog valde vi att skaffa en till bebis tätt (jag ville få det överstökat) och vår lilla dotter är ca 3,5 månader nu. Hon är också orolig i sin sömn, men tack o lov inte fullt lika orolig så som sonen var när han var mindre.

    Enda trösten jag har, det blir bättre. Även om det går heeeemskt lååååångsamt samt att det kommer måååånga o låååånga svackor däremellan.

    Med båda barnen har jag provat minifom, sempers magdroppar, kolikmassage, mjölkfritt, lökfritt m.m. Hade jag haft råd hade jag gått regelbunden på akupunktur. Är DET kolik er son har "botas" 99% av regelbundna besök hos någon som utför spädbarnsakupunktur (Man ska gå typ 6ggr o kostar väl typ flera hundra kronor per besök).

    När jag läst som reflux tycker jag dock det stämmer på båda barnen, att de skulle kunna ha det...


Svar på tråden 3 månader av skrik sätter sina spår...