Inlägg från: Anonym (avdrag?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (avdrag?)

Avdrag för umgänge??

Hej!

Jag har mitt barn varannan helg fredag 13.00 till söndag 16.00. Så har det varit i 5 år. Nu i veckan utöka vi umgänget lite med en övernattning i veckan också. Från Onsdag 16.40 till torsdag 06.20. Hur fungerar avdraget då? Jag betalar direkt så det går inte via f-kassan. Samt vem skall köra? Jag flyttade 2.1 mil bort vid vår separation och har inte råd att köra hela tiden.

Några som vet?      

• Svar på tråden Avdrag för umgänge??
  • Anonym (avdrag?)

20 som läst och ingen som vet?

• Anonym (avdrag?)

Räknas dom nätterna på vardagarna som ett dygn då? Eller har jag fattat det helt fel? Har jag alltså barnet 8 dygn i månaden totalt?

• Anonym (avdrag?)

Tack då vet jag!

Nu är det bara den där helvetesresorna jag vill bli av med.... 

• Anonym (avdrag?)

En frågaa till. Måste jag stå för barnets barnomsorgsavgift? Barnet har inte haft något fritids förrän nu när vi kör övernattning på veckorna. Vem skall betala det och på vems inkomst skall det baseras på? Om nu jag gör avdrag också... Hur är det? Ang körningen har jag hört om något praxis att de delas lika om de överstiger tio mil. Det gör ju inte vårat? Ingen som varit i liknande situation och vet?

• Anonym (avdrag?)
    Anonym skrev 2012-05-04 11:38:48 följande:
    Boendeföräldern betalar barnomsorgen så länge du inte får ha barnet växelvis. Du kör alltså i genomsnitt 6.3 mil/vecka för umgänge om jag inte missuppfattat det du skriver. Hur dyrt kan det bli? 6 dygns umgänge ger avdrag på ca 190 kr/månad. Räcker inte det? Låna en bensinsnål bil. Varför flyttade du för långt för att ha råd med umgänge? Sök bidrag från soc för umgängesresor om du har för låg inkomst. Har du hyfsad inkomst men för stora utgifter så minska utgifterna.

Jag kör 2,1 mil på onsdag em och 2,1 mil torsdag morgon varje vecka samt 2,1 mil varannan vecka fredag och söndag. Samt jobbar 2,5 mil från min bostad fast åt andra hållet. Ang fritids så har barnet inget fritids annars. Bara om jag skall ha barnet en natt veckan. Så bf skall stå för det samt att jag får göra avdrag?
  • Anonym (avdrag?)

Jag måste väl kunna göra avdrag även om de inte går via fk?? De är ju bara för mig att föra över mindre pengsr till bf dom månaderna. Får man inte det? Ang. barnomsorg. Skall den avgiften baseras på min ekonomi då eller bf?

• Anonym (avdrag?)

Kan bf neka mig att ha fritids isf? För isf går barnomsorgsavgiften upp från noll kronor till 840 kr då de överstiger fem timmar.

• Anonym (avdrag?)
    zest skrev 2012-05-04 12:50:16 följande:
    Förstår jag dig rätt att barnet endast kommer att ha barnomsorg (fritis) när h*n vistas hos dig?

Ja.
  • Anonym (avdrag?)

Inlägg 8 skrev jag att fritids inte nyttjas förrän nu när vi har en övernattning i veckan också. Ang avgiften så hamnar den på 2% av inkomsten, kollade nyss upp de, borde bli ca 230 kr/månaden om de räknas på BF och ca 482 kr/månaden om de räknas på mig.

• Anonym (avdrag?)
    vetvadjagvill skrev 2012-05-04 13:20:48 följande:
    man räknar bara med din inkomst om ni har barnen växelvis. man kan bara dela faktura om man har barnen växelvis. du har rätt att ha omsorg din tid ändå så du kan arbeta.       

När jag prata med dom som har hand om fakturorna sa dom att vi kunde ha delade ändå. Därför min förvirring. Vill inte betala för barnomsorgen. Förstår Bf också då Bf inte nyttjar någon omsorg annars.
  • Anonym (avdrag?)

oK. Så skriver inte jag på den där lappen att vi är överens om delad faktura så är det BF som blir betalningsskyldig om jag glömmer att betala min del? Eller kan dom inte kräva mig på något i vilket fall som helst, dom prata om någon lapp man skulle skriva på båda två för att de skulle bli delad faktura isf.

• Anonym (avdrag?)
    BioBonus skrev 2012-05-04 14:00:49 följande:
    Men nu förstår inte jag... Det är när barnet är hos dig som det behöver barnomsorg? Men du vill inte betala för det? Ligger det inte i ditt eget intresse att lösa allt kring ditt barn så att ditt barn har möjlighet att träffa dig oftare? Eller är du bara tvingad att träffa ditt barn oftare och egentligen inte vill?
    Vill träffa barnet oftare man har inte råd att betala barnomsorgsavgift också!
  • Anonym (avdrag?)

Barnet har en plats på fritids från och med förra veckan.

Jag har inte råd, lever på lån och krediter nu. Att köra så fram o tillbaka funkar inte och att betala barnomsorgen.

Vi kan inte prata med varandra då Bf bara säger: det var du som flyttade till annan stad än vad du sa (jag har tydligen sagt att jag självklart skulle bo kvar i barnets stad till soc)  och Bf håller stenhårt på att jag skall köra.

Ville bara veta vad som är "rätt"...     

• Anonym (avdrag?)
    vetvadjagvill skrev 2012-05-04 14:31:45 följande:

konstigt att de delar  faktura då man har vanligt helgumgänge.. sånt är inte brukligt egentligen..  men du har ju begärt att du vil ha det så.. men ingen tvingar dig att  skriva under lappen.och du blir inte heller platsinnehavare och bf kan säga uppp platsen eftersom bf inte nyttjar den.

hur du än vänder dig har du rumpan bak och näsan fram... och så länge du inte betalar och bf har någon plats så får du snällt rätta dig efter bf verkar det som.

Betala och se glad ut.
    Ni kanske skulle ha vv boende.

då slipper du underhållet.

Jag har inte begärt det än utan kollat vad de finns för alternativ då jag inte vill betala barnomsorgen och BF tycker att jag skall göra det då det gäller mina timmar. Ville bara veta om BF måste "tvinga" mig att betala då det är mina timmar.

VV kan jag inte ha då jag jobbar ute samt jobbar långa dagar och det skulle bli ännu mera körande fram o tillbaka då. Fem dagar i veckan funkar inte alls! 
  • Anonym (avdrag?)

Bf har gjort det, då barnet gick 1 timme efter skoltid en period för att kolla vad fritids var för något, mån-torsdag.

• Anonym (avdrag?)

Fyller 7 i år.

Svar på tråden Avdrag för umgänge??