• Anonym (avdrag?)

Avdrag för umgänge??

Hej!

Jag har mitt barn varannan helg fredag 13.00 till söndag 16.00. Så har det varit i 5 år. Nu i veckan utöka vi umgänget lite med en övernattning i veckan också. Från Onsdag 16.40 till torsdag 06.20. Hur fungerar avdraget då? Jag betalar direkt så det går inte via f-kassan. Samt vem skall köra? Jag flyttade 2.1 mil bort vid vår separation och har inte råd att köra hela tiden.

Några som vet?      

• Svar på tråden Avdrag för umgänge??
  • Anonym (avdrag?)

20 som läst och ingen som vet?

• Anonym (FK)

Håller på att leta...

Googla på vägledning + underhållsstöd + försäkringskassan...

Återkommer...       

• Anonym (FK)

Oj, jag är ledsen, jag läste inte din trådstart ordentligt.
    Hittade väledningen och umgängesavdrag

(sid 22, http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/87729bd4-0530-4e4c-90fa-1c37e9e7507e/vagledning_2001_09.pdf?MOD=AJPERES)

Men du undrar vem som ska köra eller betala resorna. Detta är ingenting som FK kan avgöra eller besluta om utan någonting som föräldrarna måste komma överens emellan. Det finns ingen lag eller vägledning som kan vägleda i detta heller.     

• Anonym (avdrag?)

Räknas dom nätterna på vardagarna som ett dygn då? Eller har jag fattat det helt fel? Har jag alltså barnet 8 dygn i månaden totalt?

• Anonym (FK)

fredag till söndag räknas som 2 dygn. Varanna vecka.
    onsdag till torsdag räknas som 1 dygn. Är det också varannan vecka?

I så fall blir det 6 dygn per månad och då har du rätt att göra avdrag.

• Anonym (FK)

Jag ber om ursäkt igen. Jag är trött och läser slarvigt.

Du skriver ju att onsdag-torsdag är varje vecka.

så det är fredag - söndag --> 2 dygn * 2 gånger i månaden = 4 dygn

onsdag - torsdag --> 1 dygn * 4 gånger i månaden = 4 dygn.

Totalt 8 dygn som du skriver.
    Avdraget är 1/40 per dygn.
    Om du betalar 1273 kronor har du rätt att göra avdrag med 255 kronor.
    (1273kronor / 40 * 8 nätter) 

• Anonym (avdrag?)

Tack då vet jag!

Nu är det bara den där helvetesresorna jag vill bli av med.... 

• Anonym (avdrag?)

En frågaa till. Måste jag stå för barnets barnomsorgsavgift? Barnet har inte haft något fritids förrän nu när vi kör övernattning på veckorna. Vem skall betala det och på vems inkomst skall det baseras på? Om nu jag gör avdrag också... Hur är det? Ang körningen har jag hört om något praxis att de delas lika om de överstiger tio mil. Det gör ju inte vårat? Ingen som varit i liknande situation och vet?

• Anonym
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-03 23:57:54 följande:
    En frågaa till. Måste jag stå för barnets barnomsorgsavgift? Barnet har inte haft något fritids förrän nu när vi kör övernattning på veckorna. Vem skall betala det och på vems inkomst skall det baseras på? Om nu jag gör avdrag också... Hur är det? Ang körningen har jag hört om något praxis att de delas lika om de överstiger tio mil. Det gör ju inte vårat? Ingen som varit i liknande situation och vet?
    Boendeföräldern betalar barnomsorgen så länge du inte får ha barnet växelvis.

Du kör alltså i genomsnitt 6.3 mil/vecka för umgänge om jag inte missuppfattat det du skriver. Hur dyrt kan det bli?

6 dygns umgänge ger avdrag på ca 190 kr/månad. Räcker inte det? Låna en bensinsnål bil.

Varför flyttade du för långt för att ha råd med umgänge?
    Sök bidrag från soc för umgängesresor om du har för låg inkomst. Har du hyfsad inkomst men för stora utgifter så minska utgifterna.
  • Anonym (avdrag?)
    Anonym skrev 2012-05-04 11:38:48 följande:
    Boendeföräldern betalar barnomsorgen så länge du inte får ha barnet växelvis. Du kör alltså i genomsnitt 6.3 mil/vecka för umgänge om jag inte missuppfattat det du skriver. Hur dyrt kan det bli? 6 dygns umgänge ger avdrag på ca 190 kr/månad. Räcker inte det? Låna en bensinsnål bil. Varför flyttade du för långt för att ha råd med umgänge? Sök bidrag från soc för umgängesresor om du har för låg inkomst. Har du hyfsad inkomst men för stora utgifter så minska utgifterna.

Jag kör 2,1 mil på onsdag em och 2,1 mil torsdag morgon varje vecka samt 2,1 mil varannan vecka fredag och söndag. Samt jobbar 2,5 mil från min bostad fast åt andra hållet. Ang fritids så har barnet inget fritids annars. Bara om jag skall ha barnet en natt veckan. Så bf skall stå för det samt att jag får göra avdrag?
Svar på tråden Avdrag för umgänge??