• Anonym

Avdrag för umgänge??

Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-03 23:57:54 följande:
    En frågaa till. Måste jag stå för barnets barnomsorgsavgift? Barnet har inte haft något fritids förrän nu när vi kör övernattning på veckorna. Vem skall betala det och på vems inkomst skall det baseras på? Om nu jag gör avdrag också... Hur är det? Ang körningen har jag hört om något praxis att de delas lika om de överstiger tio mil. Det gör ju inte vårat? Ingen som varit i liknande situation och vet?
    Boendeföräldern betalar barnomsorgen så länge du inte får ha barnet växelvis.

Du kör alltså i genomsnitt 6.3 mil/vecka för umgänge om jag inte missuppfattat det du skriver. Hur dyrt kan det bli?

6 dygns umgänge ger avdrag på ca 190 kr/månad. Räcker inte det? Låna en bensinsnål bil.

Varför flyttade du för långt för att ha råd med umgänge?
    Sök bidrag från soc för umgängesresor om du har för låg inkomst. Har du hyfsad inkomst men för stora utgifter så minska utgifterna.
  • Anonym

Flytta närmare ditt barn? Resorna får du stå för. Behöver du barnomsorg,får du betala för det,man kan få delad räkning,om mamman behöver barnomsorg också.

• Anonym

Du kan ju bara göra avdrag om du går genom fk. Då ska ni skriva på och godkänna vilka dagar,efter varje månad.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-04 12:33:40 följande:
    Flytta närmare ditt barn? Resorna får du stå för. Behöver du barnomsorg,får du betala för det,man kan få delad räkning,om mamman behöver barnomsorg också.
    Boendeföräldern betalar barnomsorgen om det inte är växelvis boende! Bara då delas räkningarna.
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:28:43 följande:
    Jag kör 2,1 mil på onsdag em och 2,1 mil torsdag morgon varje vecka samt 2,1 mil varannan vecka fredag och söndag. Samt jobbar 2,5 mil från min bostad fast åt andra hållet. Ang fritids så har barnet inget fritids annars. Bara om jag skall ha barnet en natt veckan. Så bf skall stå för det samt att jag får göra avdrag?
    Det blir 6.3 mil per vecka i genomsnitt.

Åk buss om det är billigare eller låna en bil som drar mindre bensin kanske?

Ja, bf ska stå för barnomsorgen för du har barnet för lite. Avdrag har du rätt till oavsett om du betalar via Fk eller privat.
  • Anonym
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:40:32 följande:
    Jag måste väl kunna göra avdrag även om de inte går via fk?? De är ju bara för mig att föra över mindre pengsr till bf dom månaderna. Får man inte det? Ang. barnomsorg. Skall den avgiften baseras på min ekonomi då eller bf?
    Klart du kan. 1/40 per natt h*n sover hos dig.
    Barnomsorgsfakturan baseras enbart på bfs hushålls inkomster tills ni har växelvis och ev. delad faktura.
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:43:41 följande:
    Kan bf neka mig att ha fritids isf? För isf går barnomsorgsavgiften upp från noll kronor till 840 kr då de överstiger fem timmar.
    Hur kan barnomsorgsavgiften åka upp till 840 kronor?
  • Anonym
    Anonym (avdrag?) skrev 2012-05-04 12:54:39 följande:
    Ja.
    Varför skrev du inte det? Då får du betala.
Svar på tråden Avdrag för umgänge??