Umgänge för nyfödd
Är det inte lag på att barnet måste vara hos mamma tills 3 års ålder? För det är för litet att bo vv.
Är det inte lag på att barnet måste vara hos mamma tills 3 års ålder? För det är för litet att bo vv.
Varför vill mamman inte låta pappan vara ensam med sitt barn medan mamman anser sig vara en bra förälder oavsett vad pappan anser om det?
Låt pappan ta en promenad med den nymatade ungen. En gång i veckan är alldeles för sällan. Varje eller varannan dag någon timme eller två är bra umgänge för barnet.
Men om du inte vill träffa pappan hur ska då barnet sluta se på sin pappa som okänd? Det är inte dina känslor som spelar någon roll här, utan barnets rätt till båda sina föräldrar.
Vad är du orolig över? Tänker på ditt nick, att barnet ska få svårt att lära känna sin pappa?
jag har varit i denna situationen. Blev vänd ryggen så fort jag berättade att jag var gravid.
Han ville sedan ha umgänge då vårt barn var 2 månader. Eftersom jag var rädd för pappan, kontaktade jag familjerätten som hänvisade till familjerådgivningen i vår kommun som styrde upp direkt samarbetssamtal + umgänge på familjerådgivningen pga situationen och vårt barns unga ålder. Han träffade barnet 1 gång i veckan (ville inte mer) 1-2 timmar.
Senare har han tagit promenade och så. Nu ska barnet börja sova över 1 natt, varannan helg. Detta beslutat genom stämning. Barnet är 14 månader idag.
Men rådfråga är mitt tips! Även fast man är en god förälder vet man ju inte alltid vilket umgänge som passar barn i den aktuella åldern. Brukar finnas riktlinjer.
Men 1 gång i veckan får ses som absolut minimum, men det är ju pappans ansvar också och man kan ju inte tvinga...