camillaolsson2b skrev 2012-05-06 00:46:29 följande:
Mitt mål just nu är inte att gå ner massor i vikt utan Max 1 kg i veckan. Jag vill bara bli sundare och äta nyttigare. Just detta jag vill prova innebär att utesluta vita kolhydrater samt mjölkprodukter. Jag utesluter inte grönsaker.
Ät långsamma kolhydater då, det är ju det som är GI. Tex grovt bröd, fullkornsprodukter överlag, proteinberikad pasta istället för vanlig osv. Även potatis har bra GI-värde, om det tillagas på rätt sätt (fast kokt potatis). Att bara äta grönsaker och tro att den mängden kolhydrater räcker låter lite okunnigt, särskilt när man ammar behöver kroppen mycket högre andel energi och den energin kommer i första hand av kolhydrater. GI handlar om att välja
rätt kolhydrater, inte utesluta dem näst intill helt och hållet.
Intressant om potatis, som ju har blivit så otroligt förkastad i extrema dieter eller hos okunniga dietiser:
www.paulun.se/page550377.aspx
Att gå ner "max" 1 kg i veckan (pga förlorat energiintag) är
mycket. Det är i allra högsta grad att banta. Men det är vad man generellt säger att man bör tappa för att inte kroppen ska ta skada av bantningen. Medan man ammar ska man absolut
inte gå ner så snabbt i vikt, det är ju då gifterna frigörs i bröstmjölken. Du skulle antagligen få äta berg av dina sallader om du skulle lyckas komma upp i tillräcklig energimängd som behövs, om du tror att bara grönsaker täcker det behovet.