• camillaolsson2b

Diet vid amning?

Hej!

Jag funderar på att börja med en diet där man tar bort kolhydrater (såsom bröd, pasta etc, INTE grönsaker) och mjölkprodukter.

Är det någon som vet hur det påverkar amningen? Är det OK eller ska jag strunta i det?

• Svar på tråden Diet vid amning?
  • qrps

Enligt min barnmorska får man inte banta eller börja med olika dieter då man ammar eftersom det påverkar kvalitet av mjölken. Allsidig kost rekommenderas.

• camillaolsson2b

Jag har fått OK från BVC och dietist att äta GI. Frågan är bara om jag vågar ta bort kalciumet också? Kan jag ta kalciumtillskott?

• MoonFlight

Jag äter LCHF och ammar. Har ätit det i ca 8-10 v och nu och gått ner bra många kilon.
    Man är mätt, barnet växer som det ska och man bantar inte utan äter bara nyttigt

• mrsbarry

Men är det inte så att när man går på diet osv att man bränner mkt fett vilket typ utsöndrar gifter i kroppen som går över i mjölken till barnet? funderar själv på de här med vad man kan äta för att försöka vara så effektiv i sin viktnedgång så möjligt men utan att det ska skada barnet..

• camillaolsson2b

Jag får inte gå på LCHF för varken BVC eller dietist då kroppen/barnet behöver frukt och grönt. Jag får inte heller gå ner mer än max 1kg i veckan, går man ner mer kan gifterna utsöndras. Så det är också det jag är rädd för, att gå ner för mycket...

• qrps
    camillaolsson2b skrev 2012-05-04 21:35:53 följande:
    Jag har fått OK från BVC och dietist att äta GI. Frågan är bara om jag vågar ta bort kalciumet också? Kan jag ta kalciumtillskott?

Fråga din dietist , hon/han borde kunna ge dig ett bra svar. Jag skulle inte våga ta bort något helt, utan att rådgöra en expert.
  • camillaolsson2b

Jag tycker det är lite pinsamt att fråga, känner mig så fåfäng ;)

• qrps

Om jag vore din dietist skulle jag skulle tycka att du är en omtänksam mamma som bryr sig så mkt om sitt barn så att hon vågar att ställa jobbiga frågor. Inte fåfäng alls. Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum, brukar jag säga när jag befinner mig i liknande situationer.

• camillaolsson2b

hehe du kanske har rätt :)

Svar på tråden Diet vid amning?