• wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
    Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.

• Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?
  • Lavish
    Fragance skrev 2012-05-06 00:52:25 följande:
    Ja, det är en svår avvägning det där. Å ena sidan måste ju samhället värna barnen bortom föräldrarnas önskemål. På samma sätt som man inte kan tillåta föräldrar att misshandla eller vanvårda sina barn kan man inte heller låta dem göra precis som de vill med barnens utbildning. Å andra sidan måste det finnas gränser för hur mycket samhället kan kräva att medborgarna ska anpassa sig till rådande normer. Jag vill inte leva i ett samhälle där varje steg och varje handling måste passa en exakt mall eller vara kriminell.

Frågan är väl i slutändan vem som avgör vad som är bäst för barnen (som börjar med den ohyggligt svåra uppgiften att definiera "bäst") och på vilka grunder. Jag kan ju på rak arm säga att jag antagligen hade suttit på mycket mer kunskaper idag om jag hade hemskolats eftersom svenska skolsystemet större delen av min grundskoletid var slöseri med min tid och min uppväxt och inget annat. Självklart är jag ett enskilt fall, men att det finns sådana enskilda fall visar ju på att det inte är så att skola självklart är det bästa för alla barn.

Jag kan nog tycka att föräldrar ska ha mer frihet att välja utbildningsform för sina barn, men vissa standard måste man ha. Det måste finnas en kontroll över vad barnen som hemskolas lär sig och även en liten extra koll på deras hemförhållanden och sociala liv, eftersom man annars riskerar att en del riktigt ruttna nötter använder hemskolning som ett sätt att isolera sina barn i sekter eller andra osunda uppväxtförhållanden.

Sen måste jag ju säga att utifrån vad vi sett av TS i den här tråden tycker jag inte hon är så lämplig att stå för hela sina barns grundutbildning med tanke på språk, syn på källmaterial och argumentation etc.
  • LunaLunatic
    Frontline skrev 2012-05-06 01:20:36 följande:
    Är du med hjärntvättad eller lobotomerad ?
    Vem mer har utsatts för dessa övergrepp?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Regnig måndag
    Sverige och Tyskland är de enda länderna i västvärlden som förbjuder hemskolning (i Tyskland förbjöds det för övrigt under Hitlers tid...) och det är faktiskt så att familjer som vill hemskola går i politisk exil. En tysk famlij fick till och med politisk asyl i USA på grund av att inte fick hemskola! Låter detta bra? En fin demokrati? 
    Jag väljer att bara kommentera detta.

Ja, det är det som är demokrati. Att den stora folkmassan bestämmer vad som ska gälla. Demokrati betyder inte att alla alltid ska kunna göra som de vill. Det är anarki.

Den enda källa jag hittade var aftonbladet och enligt dem berodde asylen på den tyska skolplikten och att barnen blev hämtade med polis eftersom de vägrade låta barnen gå i skolan.
    Det säger mer om USAs syn på barns rätt till utbildning än om Tyskland som demokrati faktiskt.
    Sen borde alla veta att hur illa ställt det är med skolan generellt sett i USA, att många hoppar av för att hamna direkt i kriminalitet, drogmissbruk eller tonårsgraviditeter. Det är sund utbildningspolitik menar du?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Frontline
    LunaLunatic skrev 2012-05-06 10:20:14 följande:
    Vem mer har utsatts för dessa övergrepp?
    Övergrepp vet jag inte jag frågade om du var hjärntvättad eller lobotomerad men jag fick mitt svar...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • M C

Jag.Dör.

Hemskolning är så illa att man blir sjuk av att tänka på det, utbildning är inte något föräldrar tutar i sina barn, det är något vi som befolkning tycker är viktigt att alla kan. Du som privatperson har som tur är inte rätt att göra den bedömningen.
    USA är värst av dem alla, deras låga utbildningsnivå kan lätt bevisas genom att titta på de 40% som boktsavligen tror att jorden skapades för 6000 år sen och att adam och eva var först - aka kreationister.

Sånt ska till varje pris undvikas, därför har vi allmän skola där alla elever får tillgång till samma undervisning.

Speciellt tydligt blir det när man läser den här tråden.      

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • LunaLunatic
    Frontline skrev 2012-05-06 12:28:43 följande:
    Övergrepp vet jag inte jag frågade om du var hjärntvättad eller lobotomerad men jag fick mitt svar...
    Är du med (=också) hjärntvättad/lobotomerad?

Hjärntvätt/lobotomi = övergrepp

Vem mer har utsatts? 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Vad har lobotomi med Godwin att göra förresten? Eller, låt mig gissa, HITLER lobotomerade judar.

• Regnig måndag
    M C skrev 2012-05-06 12:28:59 följande:

Jag.Dör.

Hemskolning är så illa att man blir sjuk av att tänka på det, utbildning är inte något föräldrar tutar i sina barn, det är något vi som befolkning tycker är viktigt att alla kan. Du som privatperson har som tur är inte rätt att göra den bedömningen.
    USA är värst av dem alla, deras låga utbildningsnivå kan lätt bevisas genom att titta på de 40% som boktsavligen tror att jorden skapades för 6000 år sen och att adam och eva var först - aka kreationister.

Sånt ska till varje pris undvikas, därför har vi allmän skola där alla elever får tillgång till samma undervisning.

Speciellt tydligt blir det när man läser den här tråden.      

En intressant tanke är om människor anser att det är lika självklart för muslimska fundamentalister att bedriva hemundervisning.
    Jag gissar på att de allra flesta svarar att det inte ska få göra det. Här handlar det om kristna och därför är det ok.

Är det moralisk ok för Jehovas vittnen att bedriva hemundervisning? Inte trots sin religion utan på grund av. Pga att skolan inte anses uppnå motarbeta kristna ideal.
    Är det ok med hemundervisning för muslimer för att skolan anses  motarbeta muslimska ideal?

Jag vill se hur många som svarar ja på de två sista frågorna som samtidigt hävdar att den tyska familjen är ett offer för diktaturen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • mia maria
    wendy skrev 2012-05-05 21:44:40 följande:
    det är den viktiga kontakten med föräldrarna jag är rädd över
    När barnet kommer upp i 6-8-års åldern är det oftast kompisarna som är viktigast, så hur mkt du än vill hålla dina barn hemma så går det inte att göra det för alltid - de kommer att vilja frigöra sig från mamma o pappa vare sig du vill hemundervisa dem eller inte!
  • wendy
    Men, hur mycket har ni som svarat i den här tråden läst på om ämnet egentligen? Jag märker att fördomarna sprutar... Forskning visar att hemskolade barn faktiskt klarar sig lika bra som skolbarn, både kunskapsmässigt och SOCIALT. Att det finns vissa hemskolade som har dåliga erfarenheter av det betyder inte att alla har det, precis som det inte betyder att alla som gått i skolan tyckte det var bra. Grunden måste ju faktiskt vara att man i en demokrati får välja själv, eller hur? Hemskolning passar bäst för vissa barn och familjer medan skolan passar andra barn och familjer bäst. Alla är olika. Sedan är det faktiskt så att i FN's deklaration om mänskliga rättigheter så står det bl.a så här:

"Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children". (artikel 26)

Sverige och Tyskland är de enda länderna i västvärlden som förbjuder hemskolning (i Tyskland förbjöds det för övrigt under Hitlers tid...) och det är faktiskt så att familjer som vill hemskola går i politisk exil. En tysk famlij fick till och med politisk asyl i USA på grund av att inte fick hemskola! Låter detta bra? En fin demokrati? 

Mantrat om att "barn har rätt att gå i skolan" stämmer ju faktiskt inte. De MÅSTE gå i skolan. Man kan väl inte säga att de har rätt till någonting om de samtidigt inte har rätt att avstå? Du har rätt att gå till skogen. Det är en rätt du har men samtidigt kan du låta bli om du vill. Om staten sa "Alla svenska medborgare måste gå till skogen varje dag", vore det då en rättighet? Eller ett tvång? Dåligt exempel men ni förstår säkert vad jag menar.

Sen undrar jag hur man kan säga att man isolerar barnen från samhället om man väljer hemskolning. Skulle svenska skolan vara lika med samhället då? Jag tycker tvärtom att skolan faktiskt isolerar barnen från samhället. Många (de flesta?) ungdomar på högstadiet har ingen aning om hur saker funkar utanför skolan därför att de aldrig fått ta del av det. Hemskolade barn är mer ute i samhället än vad skolbarn är. De följer med överallt, på alla ärenden etc. som föräldrarna behöver göra, åker oftare på studiebesök, deltar i fler fritidsaktiviteter (för tiden finns) osv.
    Vill påpeka att det är inte vad jag tror utan vad forskning säger. 

Titta gärna på detta: 

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

Här kan ni läsa lite om forskning på området, brottet mot mänskliga rättigheter osv.
    school.familyeducation.com/home-schooling/hum...
    www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&Ne...
    tack! äntligen någon som fattar
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?