• DanM

Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.

Äter man för lite och motionerar så går kroppen in i svältläge och behåller all energi den kan. Att äta för lite kan därför vara nästan lika illa som att äta för mycket. Och jag tycker det låter som om TS äter på tok för lite.

• DanM
    mikipiki skrev 2012-05-06 13:07:11 följande:
    Jag har dock hört att det är en myt? Det är ju inte logiskt. Människor som äter olika pulversoppar och liknande äter ju hälften så många kalorier som jag, borde inte deras kropp hamna i svältläge då?

Det är ingen myt. Och folk som äter soppor och grejer tränar i regel inget. Och de förstör sina kroppar. När kroppen utsätts för påfrestningar så tar den av fett till energi, om den inte har mat. Anstränger man sig hårt utan att ge kroppen den energi den behöver så bryter den ner muskler.
  • DanM
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-06 13:17:17 följande:
    Mne om du inte vill äta enligt någon diet där du inte får äta av allt så testa viktväktarna. Jag har ätit enligt dem i två omgångar. 2008-2009 gick jag ner 20 kilo på fem månader. Nu har jag sedan 1 januari gått ner 18,3 kilo. Jag äter av ALLT, men i måttliga mängder. De har veckobonus som man kan använda utöver de dagliga pointsen och för veckobonusen kan du, om du vill, äta en pizza i veckan och ändå gå ner (tro mig, jag använder oftast min veckobonus om än inte till en pizza).  

Jag måste fråga en sak. Som jag fattat det så får man poäng i viktväktarna, och man får ett visst antal per dag. Hur man sedan delar upp dessa är lite upp till en själv. Sant?
  • DanM
    stikkem skrev 2012-05-06 13:27:23 följande:
    Kallas naringslara och kroppens fysiologi, inte alltid logiskt utan nagot som grundar sig i forskning och kunskap. Dessutom sa ar alla kroppar olika, med olika amnesomsattning, hormonpaslag etc.

• DanM
    mikipiki skrev 2012-05-06 13:50:23 följande:
    Jag var även med i aftonbladets viktklubb innan och där fick jag också veta att jag skulle äta 1300 kalorier (har för mig det räknades ut utifrån min fysiska aktivitet, ålder, vikt och längd?). Grejen är ju att det KÄNNS bra. Jag mår inte dåligt, är inte trött eller har huvudvärk och så, vilket jag borde få om jag svalt? Kroppen hade ju gjort motstånd?

Alltså, skilj på svält och svält. Vi, iallafall jag, menar inte svält a'la Uland utan att kroppen behåller alla kalorier den får i sig. Det viktiga vid viktnedgång är balansen mellan intag och förbränning. Du har inte skrivit vad du tränar, men lågintensiv teäning efter ett hårdare pass, alternativt morgonpromenader ör ibkand det mest effektiva som finns förstt tappa FETTVIKT. Det är viktigt att skilja på att gå ner i vikt och att komma i form.
  • DanM

Jag kan berätta hur jag gör, då jag just nu kör en liten deff. Jag tränar cross fit eller styrketränar fem dagsr i veckan. Alltså kör slut på mig själv varje pass. Efter detta kör jag 20 min på crosstrainer i lungt tempo. Man får inte överdriva där heller. Jag borde ta morgonpromenader med men har inte lyckats motivera mig. Jag äter musli och ägg till frukost, tre ägg varav en gula. Lunch exempel 45 g(vikt okokt) fullkornspasta med kyckling och grönsaker. Mellanmål t.ex keso och morot, protein med morot eller liknande. Middag t.ex kokta grönskaer och enmköttbit. Sedan något proteinhaltigt på kvällen.

• DanM

Allergisk mot grönsaker? Ärligt? Det finns tillskott, keso, kesella m.m. Men kör på de naturella lättvarianterna då, de smaksatta innehåller mycket mer fett och kolhydrater. Och om man är i dålig form, vill komma i form och stanna där så gäller det att ändra livsstil. Inte dieta, gå upp, dieta, gå upp osv osv.

• DanM

Haha, vad är det för fel med en proteinshake? En bra shake är perfekt mellan,ål. Det finns dock en djungel av bra och mindre bra. Och där sa du det, det gäller att hitta något som passar en. En diet eller tröning man inte trivs med kommer inte hålla i längden, och så hamnar man i sina gamla hulspår igen.

• DanM

Köp en bra shake av ett bra märke, blanda med lättmjölk istället för vatten. En helt annan grej. Tro mig, jag har druckit några i mina dagar ;)

• DanM

Ego, bra jobbat :) men du är den enda jag vet som hållt vikten efter en sådan diet. Alexa mamma, sluta med det där att jämföra med stenåldern. Då levde man i regel tills man var medelålders. Jag vill gärna leva längre. Dock så fungerar vi fortfarande på samma sätt. Det är därför man gör som man gör. Vi är proframmerade att äta så mycket som möjligt vi hittar mat, då man inte vet när man hittar mat nästa gång. Dock så finns det nu mat tillgänglig alltid, därför får man hålla systmet nöjt och äta lite fast ofta. Här kan vi även för skojs skull dra unpp varför vi gillar skräp. Godis är sött, i naturen är bär/frukt sött. Därför vill vi ha med då bär/frukt är en bra källa till mat. Mörk choklad är bitter. I naturen är bittert=giftigt. Däför vill man inte ha lika mycket. Kroppen behöver fett och mineraler. Chips innehåller detta, och är skräddarsytt för att vi, "reptilhjärnan", ska tro det är en bra föda och vilja äta massor.

• DanM
    Ellaria skrev 2012-05-07 10:28:23 följande:
    Du tror inte livslängden har nånting att göra med att vi har saker som hus, värme, tvål, sjukhus, mediciner?
    You know nothing, Jon Snow

Haha, självklart har den det. Vad jag menar är att man inte ska jämföra hur vi äter med hur man åt på stenåldern för det går inte att jämföra hur vi lever nu med hur man levde då.
  • DanM
    mikipiki skrev 2012-05-07 11:57:52 följande:
    Nu har jag höjt min kalorinivå till cirka 1500 kalorier får hoppas att det händer nåt nu åtminstone.

Det tror jag nog :) en komentar, nu vet jag att det du skrev i trådstarten bara var ett exempel på meny. Men när du åt för lite så kombinerade du med det dåliga i bröd, korv, ost m.m. Massa dåliga fetter och liknande som kroppen sög åt sig. Lycka till!
  • DanM

Såhär gör jag när jag går på diet. Har redan skrivit exempel på hur jag äter och hur jag teänar. Detta innebär att jag ger kroppen precis vad den behöver för att fungera på ett bra sätt, inte mer. När jag sedan kopplar in den lågintensiva träningen så tvingar jag kroppen att arbeta utan en äten energikälla, och den hämtar då energi ifrån fettreserverna.

Svar på tråden Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.