• KROL

Danonino yoghurt?

Hur är det med den? Kan man ge den till en 5½ månaders kille till mellanmål?

( Dom där små plastförpackningarna )

Vet att man kanske ska ge grekisk yoghurt iställeför, men "hinkarna" är ju så stora!!! Och inte speciellt långt hålldatum på dom heller. Man borde ju få slänga mer än hälften! Inte speciellt billiga heller

• Svar på tråden Danonino yoghurt?
  • Amorella

Det är HEMSKT mycket socker i dem.

Har ni inte Total FAGEs små burkar grekisk yoghurt i din affär (2 dl)? Annars kan du ju be affären ta hem dem. Men grekisk/turkisk yoghurt är också SÅÅ gott att äta själv med flytande honung på... Då kan också göra jättegod tzatziki av den eller använda den i matlagningen.

• KROL

Amorella

Dom små burkarna som du nämner har jag aldrig sett?! Iofs så har jag bara kollat efter dom stora. Hur ser dom ut? precis som dom stora el?
    Nå tycker jag att dom borde ha det på en Ica maxi el obs butik?

• Lady Namárië

Bör man ge mjölkprodukter överhuvudtaget till så små barn? SLV manar ju till försiktighet med dessa produkter upp till 10-12 mqånader.

• Nona

Hej!

Jag ger det till min son, han tycker om det och han verkar inte ha ont av det. Sen behöver man kanske inte överdiva. Du kan ge honom lite grann, men inte efter varje måltid eller varje dag. Vår son äter det mesta. Jag brukar även koka päron och mosa det, det är som godis. Prova dig fram, det är inte farligt med lite socker, det skall vara roligt att äta!

Lycka till!

• Amorella

Kolla här:
    www.totalgrekiskyoghurt.se/sida.html

Det är de med 10 % fett i. Alla affärer kan ta hem dem om de vill. Här finns de på bl.a. flera ICA-affärer och jag har också sett den på andra orter. (Fast min favorit är den i risifrutti-bägare med honung, men det är ju ingen bebismat... ) De ser ut ungefär som en creme fraiche-burk. Man kan ta lite grann och sedan försluta med vanlig folie. Odfta kan den vattna sig lite i kylen, men det är bara att hälla av. Den kostar 12 kr, så den är bara lite billigare än den stora hinken turkisk yoghurt på ICA som kostar 20 kr hos oss.

Man kan ge en liten klick yoghurt som mellanmål ibland eller som smakportion även till små bebisar, men kanske inte mycket varje dag. Från Livsmedelsverkets hemsida:

"I kostråden manar vi till försiktighet med mjölk innan barnet är 10-12 månader. Anledningen är att mjölk och mjölkprodukter är mycket järnfattiga och riskerar att konkurrera ut mer järnrika livsmedel. Stora mängder mjölk bör därför undvikas. Livsmedelsverket rekommenderar att man introducerar mjölk och mejeriprodukter försiktigt under andra hälften av spädbarnsåret. Samtidigt måste man komma ihåg att mjölk och mejeriprodukter är viktiga näringskällor för äldre barn som inte längre ammas eller får modersmjölksersättning. Därför uppmanas föräldrarna att inte vänta för länge med att införa dessa produkter.

Livsmedelsverkets rekommendation om mjölk skiljer sig något från den rekommendation som Livsmedelsverkets och Svenska Barnläkarföreningens expertgrupp i pediatrisk nutrition publicerade i Läkartidningen våren 1999 (LT 1999:96:18:2206-2008). Även om små mängder inte på något sätt är skadliga anser expertgruppen att det är enklast för föräldrarna med ett tydligt budskap, som inte kan misstolkas. Deras rekommendation är därför att vänta med att ge spädbarn mjölk och mjölkprodukter före 10-12 månaders ålder, annat än små mängder i matlagningen. Livsmedelsverket delar expertgruppens uppfattning i sak men tror att föräldrar med stöd av BVC-personal kan klara av budskapet att små mängder mjölk även kan ges på gröt eller som smakportioner av fil och yoghurt. Verket anser att det skulle vara olyckligt att skilja ut ett enskilt livsmedel genom att ge rådet att utesluta mjölk före 10-12 månaders ålder, när de flesta andra livsmedel kan börja introduceras från cirka 6 månader."

• JKMNA

De kan äta mjölkprodukter men man ska undvika mjölk som dryck.

Visst kan du ge danonino, men som någon annan sa är det ju mycket socker i dem. Fast det är ju upp till en själv. Alltså det är inget farligt liksom. Jag skulle ge min son dem men kanske inte varje dag.
    Men jag har använt turkisk yoghurt som jag blandat med någon puré, det blir sött och gott.
    Eller nestlés färsk frukt i plastburk tar jag med mig ibland om vi ska iväg.

Det där med att det fanns små turkiskt yoghurtförpackningar lät ju intressant! De ska jag hålla utkik efter!

• lurksmulan

Vi ger vår son Danonino någon gång ibland, men inte särskilt ofta.
    Det började vi med när han var ca 7 månader har jag för mig.

Jag tycker för övrigt att det är svårt att hitta "flytande" mellanmål som antingen innehåller lite socker eller som inte har sötningsmedel i sig.
    Även om man köper t.ex "light-kräm" är det ändå sötningsmedel. Samma med de flesta yoghurtar som finns.
    Och tillsätter man t.ex sylt i naturell yoghurt blir det ju ändå en massa socker (för naturell yoghurt eller fil äter han bara inte).

• Amorella

lurksmulan:
    Men om man blandar i vanlig fruktpuré utan socker i yoghurten? T.o.m. jag tycker det blir jättegott och jag är världens gottegris. Persikapuré i yoghurt blir hur gott som helst!

• isola

Danoninoyoghurt innehåller "bara" fruktsocker inget tillsatt socker. Men mejeriprodukter ska man väl vänta med ändå.

• KROL

Amorella tack för all info jag fick

Oki, men alltså så är det ingen skada om jag ger honom danonino nån gång ( tänkte bara eftersom jag hade hemma, är barnsligt tokig i dom själv )

Men jag ska helt klart kolla efter dom små grekiska i butiken. Iofs så var det inte stor skillnad på priset, men bättre med dom små så man inte behöver slänga om datumet skulle gå ut.
    Gah, måste gå iväg på Ica nu på en gång känner jag

Tack för alla svar.

Svar på tråden Danonino yoghurt?