• KROL

Danonino yoghurt?

Hur är det med den? Kan man ge den till en 5½ månaders kille till mellanmål?

( Dom där små plastförpackningarna )

Vet att man kanske ska ge grekisk yoghurt iställeför, men "hinkarna" är ju så stora!!! Och inte speciellt långt hålldatum på dom heller. Man borde ju få slänga mer än hälften! Inte speciellt billiga heller

• Svar på tråden Danonino yoghurt?
  • Lady Namárië

Ok, jg kollade lite närmare:

"Livsmedelsverket rekommenderar att man introducerar mjölk och mejeriprodukter försiktigt under andra hälften av spädbarnsåret. Samtidigt måste man komma ihåg att mjölk och mejeriprodukter är viktiga näringskällor för äldre barn som inte längre ammas eller får modersmjölksersättning. Därför uppmanas föräldrarna att inte vänta för länge med att införa dessa produkter." (www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx)

Jag tyckte bara att 5½ månad lät väldigt tidigt.

Jag skulle också köra på turkisk yoghurt med osötad fruktpuré i.

Nona--> "det är inte farligt med lite socker, det skall vara roligt att äta!" Ja, visst skall det vara roligt att äta, men det finns väl inga likhetstecken mellan sött och roligt? Nej, det är inte farligt med lite socker, men varför ens vänja ett halvårsgammalt barn vid raffinerat socker? Det är ju inte direkt den bästa starten om man vill erbjuda barnet ett hälsosamt liv.

• Amorella

isola:
    Läs citatet från Livsmedelsverket som jag klistrade in ovan! Små mängder och smakportioner kan ges även till bebisar UNDER 10-12 månader. Men man kanske inte ska ge dem mellanmjölk i nappflaskan eller en filtallrik till frukost.

• KROL

Men han äter nästan ingen ersättning alls lägre. Bara på natten. Så han är van mat om man säger så..

• lurksmulan

Amorella: Bra tänkt! Så långt hade jag inte kommit. Har faktiskt inte blandat sylt i för att jag har tyckt att det blir så himla sött, men nu ska jag nog börja köpa naturell yoghurt och blanda i puré! Tack för tipset!

• Linda1976

isola: "bara" fruktsocker? men det kan ju vara tillsatt ändå, eftersom fruktsocker även finns i strö-format, typ

• KROL

Lady.....
    Jo 5½ månad är inte så gamalt Men eftersom min son äter vanlig mat och inte ersättning längre ( förutom på natten ) så undrade jag om det var okej.

• Lady Namárië

KROL--> Ja, det var snarare menat som en rättelse till mig själv. Det var ju JAG som inte hade riktig koll.

• KROL

Lady... ja visst ingen fara. Denna matdjugeln blir man tokig på alltså

• KROL

Då jag endå är igång och har kloka männsikor på tråden så passar jag på att fråga en annan sak.

Funderar på att göra en egen grönsakspure. Kan man tex ta sånna wokgrönsaksmixar och göra mos av dom, eller blir det för "konstiga" grönsaker. Typ vattenkastanjer och allt vad det är i Tror även att det är lök i, kanske för starkt?

• Amorella

Man kan ju vara lite försiktig i början när man ger det och se vad den lilla magen tål. Men Nestlé har ju någon burk med frukt och yoghurt från 5 månader, så det måste ju vara helt okej att ge lite yoghurt då. (Däremot känns det fräschare/godare att fixa det själv, än att köpa en sådan burk med typ ett års hållbarhet...)

Svar på tråden Danonino yoghurt?