• KROL

Danonino yoghurt?

Hur är det med den? Kan man ge den till en 5½ månaders kille till mellanmål?

( Dom där små plastförpackningarna )

Vet att man kanske ska ge grekisk yoghurt iställeför, men "hinkarna" är ju så stora!!! Och inte speciellt långt hålldatum på dom heller. Man borde ju få slänga mer än hälften! Inte speciellt billiga heller

• Svar på tråden Danonino yoghurt?
  • Amorella

Om wokgrönsakerna: Testa! Lök finns det ju i vissa barnmatsburkar för 5-6 månaders så det borde inte vara något problem. Risken är väl att det kan bli lite jobbigt om babyn reagerar och du inte vet mot vad.

• KROL

Amorella. Den har vi provat och den gick hem. Men precis som du säger så blandar men hellre själv så det blir fräsht ( eller hur man ska säga )

• KROL

Nä sant, kan bli svårt att hålla redan vad som inte tåls. Hm? nja skippar det då kanske

• isola

Amorella: Nä det förstår ju jag också Jag har en son på 11 1/2 månad så han brukar få lite mjölk till middagen, annars brukar vi ge Turkisk eller Grekisk yoghurt med fruktpuré eller mosad banan till mellanmål.

Linda 1976: Jo det är sant. Själv har jag inte gett Danonino någon gång, för jag tycker de är för små och mättar inte, har bara läst på deras sida där det står såhär:

DANONINO, PRECIS SOM VANLIGT - MEN ÄNDÅ INTE
    Vi har ändrat receptet på Danonino så att den nu inte innehåller något vanligt socker (sackaros) utan bara naturligt socker från frukt.

Danonino är en fromage frais, eller fruktkvarg som vi kaller det i Sverige. Skillnaden mellan yoghurt och fruktkvarg är att de innehåller olika kulturer och att fruktkvargen är mycket krämigare eftersom en del av vätskan är borttagen. Det går åt hela 100g mjölk för att tilverka 50g Danonino.

Danonino är rik på kalcium, proteiner och vitaminer. Den innehåller dessutom inget "vanligt socker" (sackaros) utan endast naturligt socker från frukt. Danonino fruktkvarg är utvecklad vid Danones internationella forskningscentra i Paris, i samarbete mellan barnläkare och näringsexperter. Resultatet är en produkt med utomordentlig smak som barn älskar.

Nu kan du också få Danonino med körsbärssmak: bärmixen innehåller nu jordgubb, hallon och körsbär.

Sedan om det stämmer vågar jag ju inte säga...

• Lady Namárië

Fast, som det tidigare sagts, även om det inte innehåller några disackarider (som sackaros) metyder ju inte att de inte tillsatt några monosackarider (som fruktos).

• isola

Nä precis.....har jag aldrig påstått heller...det var därför jag skrev "bara" fruktsocker...

• Lady Namárië

Isola--> Ok, då missfötsod jag ditt fösta inlägg. Sorry. Tyvärr verkar ju många sätta likhetstecken mellan "inget tillsatt socker" och "enbart fruktsocker", något som tillverkarna utnyttjar.

• Marlene

jag skulle inte ge nånting annat än naturell yogurt utan en massa tillsatser... Vi har nästan alltid turkisk eller grekisk yogurt hemma och det är väldigt sällan jag har fått kasta. Jag använder det i matlagning stället för CF och till efterrätter (lite turkisk yogurt och hallon, persiko eller mango balsamico vinäger och ev lite lite vaniljsocker mums till fruktsallad eller annat som man brukar äta glass el vispad grädde till)

• lurksmulan

Men, ursäkta min otroligt blonda fråga, är inte fruktsocker och socker i frukt egentligen samma sak?

• Lady Namárië

lurksmulan--> Jo, frukt innehåller fruktsocker, men fruktsockret går ju att tillsätta separat också (man kan ju t. ex köpa druvsocker i stora förpackningar), och då är ju inte produkten på något sätt nyttigare för att det innehåller "bara fruktsocker".

• lurksmulan

Men fruktsocker är väl bättre än vanligt socker? Och sötningsmedel?
    (Ursäkta att jag har kapat tråden lite, jag har aldrig fattat det här med socker!)

• Amorella

Det verkar inte så:
    www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10240007.asp

Sedan som svar på det ovan: När fruktos är tillsatt så handlar det om mycket större mängder än när det finns naturligt i t.ex. frukt och bär. Och sött blir det ju också och det är kanske onödigt att vänja barnen vid att allt alltid måste vara så sött.

• lurksmulan

Amorella: Tack för länken!
    Frågan är bara vad som är bäst, eller minst dåligt, egentligen?

Svar på tråden Danonino yoghurt?