Inlägg från: petsod |Visa alla inlägg
  • petsod

Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet

Är så himla upprörd och ledsen och vill gärna höra era synpunkter på följande:

Vi var kallade på utvecklingssamtal tillsammans med vår 6-åriga dotter.
    Ganska tidigt uppmärksammar jag att fröken klankar ner på dottern och framhäver det dottern är mindre bra på, påpekar småfel i hennes tidigare arbeten (tex påpekar hon att dottern har parat ihop en bild på en mus med en stuga istället för med ett hus, mus-hus) vilket för mig är en småsak och helt tar död på glädjen att lära sig om man får dessa påpekanden slängda i ansiktet varje skoldag.
    Hon säger att vår flicka" verkar bära på en mask och att hon kanske skulle må bra av att gå och prata med någon vuxen" medan jag och mitt ex blir helt förfärade och undrar vad det är för fel på oss 2 som älskar henne över allt annat eller alla andra vuxna som finns i hennes närvaro, mormor/morfar, moster mfl.
    Hon pratar vidare om att vår dotter inte verkar ha någon bästis då vår flicka påpekar att hon "är kompis med alla".
    Vid detta laget gråter vår dotter för att hon skäms och är rädda för att vi ska skälla på henne. Hon sitter uppkrypen hos sin pappa och jag kan bara tänka mig hur liten och värdelös hon känner sig.

Vår dotter är väldigt noggrann och är rädd för att göra fel vilket leder till att det ibland låser sig för henne och det blir då svårt att hänga med i det snabba tempot som det är i dagens skola. Hon går i en klass med 27 andra barn och hon är 6 ÅR GAMMAL. Ska inte skolan stärka hennes självförtroende och stötta henne i undervisningen????

Jag är livrädd för att fröken har klampat ner på henne en längre tid, att dotterns lust och glädje över att lära sig och våga göra fel är skadat och VARFÖR har ingen tagit upp detta med oss tidigare????

Enligt föreståndaren på dotterns tidigare förskola och en god vän till familjen som är barnspykolog på BUP är detta snudd på tjänstefel, vad är er uppfattning och hur ska jag gå vidare (har skrivit ett mail till både rektorn och fröken och förväntar mig en förklaring vid ett nytt samtal utan vår dotters närvarande).

• Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet
  • petsod

Precis vad vi också kände, inget att ta upp när dottern sitter brevid. Vi ser inga av dessa sidor hemma så man undrar ju om det är fröken som framkallar osäkerhet och olust hos dottern.

• petsod
    LindaPernilla skrev 2012-05-07 11:17:22 följande:
    Jag hade blivit arg & ledsen om det hade varit jag som suttit i din sits!

Vad säger dottern nu i efterhand? Har ni pratat med henne och hört vad hon känner?

Usch, stackars liten..
    Hon har varit hos sin pappa i helgen så jag ska prata med henne imorgon. Enligt mitt ex tycker dottern att det var jobbigt att vara i fikus, att vi pratade om henne, hon tyckte det var pinsamt att hon hade gjort fel och var rädd för att vi skulle skälla på henne vilket vi givetvis INTE gör. Vi vill ju stötta och uppmuntra henne men eftersom skolan inte har kontaktat oss gällande detta har vi inget vetat om.
  • petsod
    Amy27 skrev 2012-05-07 11:17:22 följande:
    Fröken ska ju uppmuntra, inte förminska. Klart att din dotter ska veta ifall hon gjort ngn uppgift fel men det räcker med ett påpekande under tiden uppgiften görs, inte efter. Speciellt med tanke på vad felet var.
    Självklart men i den stunden och på ett pedagogiskt sätt, inte nedlåtande.
  • petsod
    LindaPernilla skrev 2012-05-07 11:23:07 följande:
    Jätte fult gjort av fröken, verkligen! Är det någonting som oroar skolan så bör dom ha ett samtal med er utan dottern. Men såna "småsaker" som med "mus-hus" var ju jätte löjligt!

Och att hon inte har någon bästis utan är vän med alla, det är väl ingenting konstigt? Sån är min grabb också (han är 7) och det uppmuntrar fröken och tycker att det är jätte bra att han går så bra ihop med allihopa istället för att fästa sig vid bara en kompis!

Kräv ett nytt samtal där både rektor och fröken är närvarande, bara du och dotterns pappa!
    Jag ser det också som en styrak och tillgång, att gå bra ihop med alla och det sa jag till dottern under samtalet. Rektorn ska ha en samtal med fröken för att höra hur det blev som det blev och så ska vi ha ett nytt samtal med fröken, ska se om jag ordnar så att även rektorn är med.
  • petsod
    gabardin skrev 2012-05-07 11:23:27 följande:
    Wah! Herregud, att sitta och prata om ett barn när det är närvarande, så att det börjar gråta! Något är fel hos läraren, dum i huvudet mest troligt, eller att hon hyser agg mot er eller ert barn (vissa ska ju "knäcka" aktiva/besvärliga barn men sån verkar ju inte er dotter vara), eller nån annan vanmakt. Herrejävlar.

Lätt att säga efteråt men ni skulle ha brutit samtalet och sagt åt henne att hon inte är snäll och att ni inte tänker lyssna mer på det, om inte annat för att stärka er dotter. Förklara iallafall för henne att fröken inte är Gud och att ni blev arga på henne för vad hon sade.
    Det är så mycket jag skulle ha gjort såhät när man tänker efter men jag var total chockad och jätteledsen själv. Efteråt blev jag fäörbannad och tog tag i saken.
    Självklart skulle vi ha avbrytit, sagt att det inte kan vara medningen att dottern ska behöva bli ledsen på sitt utvecklingssamtal.
    jag ska absolut berätta för dottern att fröknar också kan ha fel, att de inte är perfekta och att vi stöttar och finns där för henne, att hon är en toppentjej med massa starka sidor.

Är man inte i skolan för att lära sig?? Hur mkt kan begära att en 6-åring ska kunna, är det bra att påpeka "småfel" i denna ålder.
  • petsod
    Dr Evans skrev 2012-05-07 11:28:21 följande:
    Vidrigt beteende! Jag hade kontaktat rektorn för att få till ett samtal med läraren igen med endast vuxna närvarande.
    Utvecklingssamtal med barnet närvarande är till för att stärka, visa på bra saker och konkret tala om vad man (med hjälp av läraren) ska träna mer på. Eleven ska gå därifrån med klara besked och känna sig väl till mods. //lärare
    Precis så trodde jag att meningen med utv. samtal var. Sista ordet är INTE sagt.
  • petsod
    mamma al skrev 2012-05-07 11:28:32 följande:

Jag är lärare och jag blir uppriktgt bekymrad.

När jag har utvecklingssamtal försöker jag ALLTID se till att alla parter vinner på samtalet. Dvs man tar fram det som är bra och utifrån det ser vad som kan bli bättre.

Ang att ha en bästis..... Tvärtom brukar jag framhäva vikten av att ha flera kompisar för att inte vara så sårbar om t ex bästisen är sjuk. Det är väl en jättebra egenskap att vara kompis med alla.

Känsliga saker tar man upp med föräldrarna separat antingen per telefon, bokar ett nytt möte eller skickar ut barnet till fritids för leka så vi kan prata "tråkiga vuxensaker".

Detta är inte på några vägar ok!!!

Blir ännu mer frusterad över att höra att hon verkligen har gjort fel, det är inte jag som överreagerar. Nu är skadan skedd och jag hoppas innerligt på att dottern inte läste ia alla bitar av samtalet så som vi vuxna gjorde.
  • petsod
    hymafr skrev 2012-05-07 11:28:36 följande:
    Det är bara att konstatera att det finns lika många opedagogiska "pedagoger" som det fanns när min dotter gick i småskolan.

Kan ni kanske byta klass för dottern? Har ni hört med de andra föräldrarna hur de upplever läraren?  
    Man kan faktiskt få en lärare utbytt om de inte passar som lärare alternativt inte passar för klassen. 
    Fast i vårt fall var det ju efter att hon hotat att döda min dotter samt att smälla igen bänklocket på barnens fingrar, tvingat en pojke att äta upp all mat (medan hon stod över honom och skällde för att hon ansåg att han tagit till sig för mycket mat), ställt barn i skamvrån, hånat en elev som räckt upp handen och inte gett det svar som läraren önskade (men svaret var inte fel), dragit undan en pojkes bänk så att han skulle sitta alldeles ensam utan bänkkompis, etc... 
    Som tur är börjar dottern 1:an i höst och får då en ny lärare. Vill dock gå vidare med detta då dottern har 1 mån kvar samt att jag inte vill att andra familjer ska drabbas.
  • petsod
    Cisslan skrev 2012-05-07 11:33:48 följande:
    Nej fy, stackars liten! Att göra fel på en uppgift i skolan gör väl alla barn och är inget att ta upp på det sättet! Och att ha en bästis är absolut inget måste, jättebra om hon leker med många!

Sedan måste jag tillägga att jag tycker att mus-hus var ett urgulligt ord :)
    Hon skulle ha dragit ett streck mellan en mus och ett flervåningshus istället för till en stuga som skulle paras ihop en fluga, snacka om fyrkantig fröken, jisses.
  • petsod
    annakoh1209 skrev 2012-05-07 11:49:33 följande:
    Men fy tycker synd om er alla tre faktiskt 

på förskolan då jag hade utvecklingssamtal angående våran son som blir 6år snart o ska börja i 0:an i höst då fick han inte vara med

förstår att du vart ledsen o chockad

barnens fröken beskrev några "fel" om min son men hon vände det åt andra hållet o ska försöka jobba hårdare med min son med det istället hon sa aldrig att det var negativa saker även om vissa var fel,

men Usch  för såna 
    hur mår din dotter idag 
    Har tyvärr inte träffat henne sedan det inträffade, gör extra ont i mammahjärtat. Ska pratat med henne imorgon men vill heller inte förstora upp saker utan mer stärka henne och berätta villen toppentjej hon är :).
  • petsod
    mamma al skrev 2012-05-07 11:57:03 följande:
    Som lärare är man ju givetvis tacksam för lojala föräldrar som hellre kollar en extra gång än börjar prata illa om en eller det man gjort. Likså när man har ett fungerande samarbete med föäldrarna så att eleverna vet att de vuxna går på samma linje.

I detta fall tycker jag dock tvärtom. Här måste ni föräldrar inför er dotter markera att fröken gjorde fel, att det inte är något fel på dottern och att ni tycker att hon är bra på alla sätt.

Om fröken ger er en ursäkt eller bra förklaring kan dottern också ta del av den. Alla kan göra fel. Det handlar om hur man tar ansvar för det man gjort.
    Håller helt med dig men just i detta fall känns det viktigt att stärka dottern och förklara att bara för att hon är fröken så har hon inte rätt att göra dottern, ledsen, få henne att känna sig värdelös och ge henne dåligt självförtroende. Många barn i denan åldern ser nog upp till sina fröknar och lyssnar mycket på dem, ibland för mkt.
  • petsod
    050921 skrev 2012-05-07 12:01:06 följande:
    Stackars lilla hjärtat! Men vad är de för fel på den där läraren?! Hon hade jag anmält till rektorn! Kämpa på! Tänker på er!
    Tack :).
    Kommer aldrig sluta kämpa för min dotter.
  • petsod
    Primmeling skrev 2012-05-08 18:18:26 följande:
    Hur går det ts? Hört nåt från rektorn? Ny
    Mötestid?
    Har varit i kontakt med rekorn som i sin tur har haft samtal med fröken. Ska träffa fröken + ytterligare en fröken i dotterns klass imorgon bitti.
  • petsod
    Dr Mupp skrev 2012-05-08 18:58:09 följande:
    Visserligen fel gjort av läraren men sen kan ju fundera över varför dottern behöver vara så perfekt att hon börjar gråta för att hon inte är prefekt. Hur kommer hennes framtid bli om hon alltid tror att hon måste vara prefekt och felfri. 
    Hon är sin egen hårda domare, inget som vi föräldrar "lägger på henne". Hon är noggrann, vill inte göra fel, ligger i hennes personlighet och jag var precis likadan när jag var yngre. Blir man dessutom "hackad" på som 6-åring av sin lärare när man är i full gång att försöka lära sig skulle jag också tappa tron på mig själv, inte så konstigt enligt mig. Dessutom skulle jag också bli ledsen och känna mig värdelös om jag blev uthängd inför mina föräldrar oavsett ålder.
  • petsod

Tack för (nästan) allas stöd.

Vi hade ett jättebra möte i morse. Vår dotter och vi fick "upprättelse", läraren erkände att hela samtalet hade blivit totalfel från början till slut, vår dotter är inte "dum i hivudet" och de ser vikten av att stötta, peppa och sträkar barnet.
    Känns skön att få ha rett ut detta, nu kan vi gå vidare och njuta av att det snart är sommarlov och att dottern har klarat av sitt första år i skolan.

Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet