• petsod

Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet

Är så himla upprörd och ledsen och vill gärna höra era synpunkter på följande:

Vi var kallade på utvecklingssamtal tillsammans med vår 6-åriga dotter.
    Ganska tidigt uppmärksammar jag att fröken klankar ner på dottern och framhäver det dottern är mindre bra på, påpekar småfel i hennes tidigare arbeten (tex påpekar hon att dottern har parat ihop en bild på en mus med en stuga istället för med ett hus, mus-hus) vilket för mig är en småsak och helt tar död på glädjen att lära sig om man får dessa påpekanden slängda i ansiktet varje skoldag.
    Hon säger att vår flicka" verkar bära på en mask och att hon kanske skulle må bra av att gå och prata med någon vuxen" medan jag och mitt ex blir helt förfärade och undrar vad det är för fel på oss 2 som älskar henne över allt annat eller alla andra vuxna som finns i hennes närvaro, mormor/morfar, moster mfl.
    Hon pratar vidare om att vår dotter inte verkar ha någon bästis då vår flicka påpekar att hon "är kompis med alla".
    Vid detta laget gråter vår dotter för att hon skäms och är rädda för att vi ska skälla på henne. Hon sitter uppkrypen hos sin pappa och jag kan bara tänka mig hur liten och värdelös hon känner sig.

Vår dotter är väldigt noggrann och är rädd för att göra fel vilket leder till att det ibland låser sig för henne och det blir då svårt att hänga med i det snabba tempot som det är i dagens skola. Hon går i en klass med 27 andra barn och hon är 6 ÅR GAMMAL. Ska inte skolan stärka hennes självförtroende och stötta henne i undervisningen????

Jag är livrädd för att fröken har klampat ner på henne en längre tid, att dotterns lust och glädje över att lära sig och våga göra fel är skadat och VARFÖR har ingen tagit upp detta med oss tidigare????

Enligt föreståndaren på dotterns tidigare förskola och en god vän till familjen som är barnspykolog på BUP är detta snudd på tjänstefel, vad är er uppfattning och hur ska jag gå vidare (har skrivit ett mail till både rektorn och fröken och förväntar mig en förklaring vid ett nytt samtal utan vår dotters närvarande).

• Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet
  • Vinterankan

Tycker det är märkligt att ta upp det när er dotter är med. Om det är negativa saker som läraren oroar sig över får man väl ta det i enrum?

• LindaPernilla

Jag hade blivit arg & ledsen om det hade varit jag som suttit i din sits!

Vad säger dottern nu i efterhand? Har ni pratat med henne och hört vad hon känner?

Usch, stackars liten..

• Amy27

Fröken ska ju uppmuntra, inte förminska. Klart att din dotter ska veta ifall hon gjort ngn uppgift fel men det räcker med ett påpekande under tiden uppgiften görs, inte efter. Speciellt med tanke på vad felet var.

• petsod

Precis vad vi också kände, inget att ta upp när dottern sitter brevid. Vi ser inga av dessa sidor hemma så man undrar ju om det är fröken som framkallar osäkerhet och olust hos dottern.

• Duckan

Låter helt galet. Om läraren tycker detta skulle hon tagit upp detta på ett möte utan er dotter.

• petsod
    LindaPernilla skrev 2012-05-07 11:17:22 följande:
    Jag hade blivit arg & ledsen om det hade varit jag som suttit i din sits!

Vad säger dottern nu i efterhand? Har ni pratat med henne och hört vad hon känner?

Usch, stackars liten..
    Hon har varit hos sin pappa i helgen så jag ska prata med henne imorgon. Enligt mitt ex tycker dottern att det var jobbigt att vara i fikus, att vi pratade om henne, hon tyckte det var pinsamt att hon hade gjort fel och var rädd för att vi skulle skälla på henne vilket vi givetvis INTE gör. Vi vill ju stötta och uppmuntra henne men eftersom skolan inte har kontaktat oss gällande detta har vi inget vetat om.
  • petsod
    Amy27 skrev 2012-05-07 11:17:22 följande:
    Fröken ska ju uppmuntra, inte förminska. Klart att din dotter ska veta ifall hon gjort ngn uppgift fel men det räcker med ett påpekande under tiden uppgiften görs, inte efter. Speciellt med tanke på vad felet var.
    Självklart men i den stunden och på ett pedagogiskt sätt, inte nedlåtande.
  • LindaPernilla

Jätte fult gjort av fröken, verkligen! Är det någonting som oroar skolan så bör dom ha ett samtal med er utan dottern. Men såna "småsaker" som med "mus-hus" var ju jätte löjligt!

Och att hon inte har någon bästis utan är vän med alla, det är väl ingenting konstigt? Sån är min grabb också (han är 7) och det uppmuntrar fröken och tycker att det är jätte bra att han går så bra ihop med allihopa istället för att fästa sig vid bara en kompis!

Kräv ett nytt samtal där både rektor och fröken är närvarande, bara du och dotterns pappa!

• gabardin

Wah! Herregud, att sitta och prata om ett barn när det är närvarande, så att det börjar gråta! Något är fel hos läraren, dum i huvudet mest troligt, eller att hon hyser agg mot er eller ert barn (vissa ska ju "knäcka" aktiva/besvärliga barn men sån verkar ju inte er dotter vara), eller nån annan vanmakt. Herrejävlar.

Lätt att säga efteråt men ni skulle ha brutit samtalet och sagt åt henne att hon inte är snäll och att ni inte tänker lyssna mer på det, om inte annat för att stärka er dotter. Förklara iallafall för henne att fröken inte är Gud och att ni blev arga på henne för vad hon sade.

Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet