Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet

Fruktansvart att lasa alla barnsliga reaktioner. Fruktansvart att en 6-aring har sa daligt sjalfortroende att den inte kan ta emot en kritik. Fruktansvart av foraldrarna att inte respektera lararen. Fruktansvart att tycka att den minsta lilla kritiken ar krankning.

• caliningrad
    Litet My skrev 2012-05-09 08:58:27 följande:
    Vi tillsammans jobbar för att att det skall bli lättare för H  med samspelet genom att osv osv osv"       
    Lysande. Da maste ni oversatta till: H har inga kompisar.

Varfor kan man inte kalla en katt for en katt i Sverige undrar jag. 
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2012-05-10 14:18:45 följande:
    Denna person bor inte i Sverige (har skrivit tidigare) och dissar allt som har med Sverige i allmänhet och svenska skolan i synnerhet. I den här personens värld så heter det diciplin, diciplin och åter diciplin
    Jag bor i Sverige permanent, men inte for tillfallet. Ska vara tillbaka i Sverige under hela sommaren.
    Jag har darfor sett olika satt att hantera barnen och kan lugnt saga att propagandisterna som har Barn i centrum som motto haller pa att bygga ett samhalle med bortskamda barn som inte kan ta emot den minsta lilla kritiken, och det ar mycket farligt. Darfor har skolan sjunkit sa mycket i de senaste aren.

Det ar inte bra for framtiden.

Jag blir forskrackt att lasa forslag att man ska ANMALA TILL SKOLVERKET ??? 
    Har ni tappat all respekt for lararna?

Vi var dessutom inte med pa samtalet, hur vet vi att TS beskrivning ar objektiv. Vi saknar lararens synpunkt. 
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2012-05-10 13:37:07 följande:
    Nu befinner vi oss i Sverige och vi vill inte ha nedtryckta robotar som barn.

Visst skall barn lära sig ta kritik, konstruktiv kritik. Det här var inte konstruktiv kritik, det var nedvärdering av flickan. Läraren tog upp saker som inte var något att ta upp, vaddå bästis, varför kritisera detta?

Detta med hus-mus var inte heller något att ta upp. Det skulle läraren tagit upp med barnet när det hände.

Nu tror jag inte ens du vet målet med utvecklingssamtalen i Sverige.      
    Det finns utvecklinssamtal i de flesta landerna, aven dar jag bor.
    Det hjalper inte att fa barn tro att de ar duktiga nar de inte ar det.
    En katt kallas for en katt. 
  • caliningrad
    petsod skrev 2012-05-10 12:18:20 följande:
    Tack för (nästan) allas stöd.

Vi hade ett jättebra möte i morse. Vår dotter och vi fick "upprättelse", läraren erkände att hela samtalet hade blivit totalfel från början till slut, vår dotter är inte "dum i hivudet" och de ser vikten av att stötta, peppa och sträkar barnet.
    Känns skön att få ha rett ut detta, nu kan vi gå vidare och njuta av att det snart är sommarlov och att dottern har klarat av sitt första år i skolan.
    Ja hon har klarat sitt forsta ar, men sen da?
    Ni vill bara inte hora att nanting gar fel, det ar ert val.

Ni borde gora en massa laxor med dottern under sommaren for att forbattra hennes fardigheter istf att fa henne att tro att hon kan mer an vad hon kan. 
  • caliningrad
    mion skrev 2012-05-10 13:11:18 följande:
    klart det kan bli fel,men folk skriker ANMÄL så fort dom bara kan ist för att försöka reda ut vad som kanske gick fel... 
    Ja!

Vilket exempel man ger till barnen....

Undrar hur man kan valja att bli larare i Sverige nar man far ingen stod fran foraldrarna som alltid tycker att sina sma alsklingar ar sa gulliga och duktiga i alla lagen! 
  • caliningrad

En fraga till er foraldrar:

Varfor tror ni att lararna berattar sanningen nar de sager att era barn ar sa duktiga i alla lagen???

Har ni nagonsin undrat??

Vad ar poangen med utvecklingssamtal da?

Om ett barn ett riktigt uruselt i ett amne far en svensk larare saga nanting som:

"hon haller pa att utvecklas pa matte".

Utvecklas ar alltsa synonym med urusel i Sverige.

Fattar ni inte att lararna inte far saga sanningen till er eftersom ni kommer att anmala dom till Skolverket ???

Stackars samhalle!

• caliningrad

Jag kanner manga larare i Sverige och de erkanner privat att de ar tvungna att alltid saga att barnen ar duktiga oavsett.

Ett svenskt barn ar per definition duktigt, foraldrarna skulle aldrig att acceptera ett annat pastaende.

Vilket skamt, speciellt nar man vet att manga 7 aringar inte laser flytande i Sverige. 

• caliningrad
    sextiotalist skrev 2012-05-15 07:23:18 följande:
    Jag tappar respekt för en lärare som inte kan sitt arbete, en bra lärare, i mina ögon, kan förmedla sina kunskaper och få barnen att hänga på.

Den bästa läraren är en lärare som får barnen att gilla att bli undervisade, som kan förmedla glädjen med kunskap. Jag har haft några sådana suveräna lärare.

Jag håller med dig att barnen inte skall vara i centrum, men i skolan skall barnets lärarande vara i centrum. nu är det inte så alla gånger, av olika skäl.     
    Haller med 100% ovan.
    Nar det galler ditt tidigare inlagg, visst ska man ha utv samtal. Finns i min dotters skola ocksa naturligtvis, tillsammans med betyg + skriftliga omdomen.
    Jag har ingenting emot sjalva utv samtal, de behovs naturligtvis, men jag har bara hort foraldrar som berattar hur duktiga sina barn ar enligt utv samtal....eller sa misuppfattar de det hela.
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2012-05-15 08:32:47 följande:
    Men det är vad de berättar för dig. Sedan kanske de har duktiga barn. Vi har flera sådana barn i vänkretsen. Sambons äldsta t,ex (men så har det gått suveränt även på högskolan) och den andra var sådär, men har ett bra arbete.
    fast jag kanner manga utlandssvenskar som fick varldens chock nar de upptackte plostligt att varlden var breddare an Sverige. Bl en familj vars son var alltid super duktig i Sverige och som misstanktes for att vara utvecklingsstord nar de flyttade till Belgien.

• caliningrad

USA... det tror jag gärna... Sverige tar alla dumma ideer från USA med några års varsel (genus t ex).
    Så Sverige blir som USA med några års varsel.
    Ja, de amerikanska skolorna, public eller privata, är inte lysande. Alldeles för mycket teknologi,
    projektarbete, grupparbete, felaktiga värderingar (public speaking, socialt samspel eller debattering t ex),och
    det är precis det svenska lärare vill ha...
    fel säger jag bara.

Stol, bord, papper, penna, utestående lärare i sitt ämne.´Slut på alla experiment.

Svar på tråden Vår 6-åriga dotter blev kränkt på utvecklingssamtalet