• lovebuz

    Photoshop - användningsområde

    Photoshop har ett brett användningsområde där jag använder det till foton, design av webbsidor och ritar även en hel del med ritplatta. Finns det kanske någon fler som använder det till annat än bara foto? Intressant att se hur andra använder detta fantastiska program. :)

  • Svar på tråden Photoshop - användningsområde
  • vitruviandude

    Min erfarenhet är att många använder Photoshop till "fel" saker. Photoshop är främst avsett för redigering och manipulation av bitmappade bilder. Ska man rita och designa från noll så bör man använda ett vektorbaserat verktyg som Illustrator (Det heter ju trots allt "Creative Suite" och inte "Photoshop m.m.")

  • lovebuz

    Vitru: jo jag vet men illustrator passar inte till allt. Jobbat/jobbar själv med cs paketen och det beror helt på vilken typ av känsla man vill ha av en bild. Skissa webb och skissa med ritplatta är mycket bättre med ps än illu. Det krävs lite fantasi också. Man kan designa hemsidor i indesign också men det är inte lika effektivt för min del.

  • vitruviandude
    lovebuz skrev 2012-05-10 08:08:13 följande:
    Vitru: jo jag vet men illustrator passar inte till allt. Jobbat/jobbar själv med cs paketen och det beror helt på vilken typ av känsla man vill ha av en bild. Skissa webb och skissa med ritplatta är mycket bättre med ps än illu. Det krävs lite fantasi också. Man kan designa hemsidor i indesign också men det är inte lika effektivt för min del.
    Jo jag vet att Illustrator inte bör användas till allt och det var ju min poäng också. Många Photoshop-förespråkare verkar anse att just PS är det enda programmet man behöver veta något om och nämner man Illustrator till dem så ser de ut som frågetecken i ansiktet. Photoshop är ju från grunden uppbyggt för att arbeta med lager och raster, till skillnad från Illustrator som faktisk har ett artboard som grundläggande metafor och använder sig av vektorer. Om jag t.ex. ska skapa en mockup eller göra någon form av wireframe så är det mycket naturligare att jobba i Illustrator och likadant om jag ska designa en logga eller skapa någon annan form av grafisk komponent som i ett senare skede kanske kommer att användas i tryck.
  • lovebuz

    Jo trycksaker, då är indesign och illustrator som ska användas och ps bara som en justering till bilder. Dock anv. jag och många ps till design av en hemsida som ska följa en viss storlek. Ska det vara något i flash så används illustrator för vectorns skulle. Har provat att designa webb med illu men tappar humöret ;)

  • Ash

    I Illustrator kan man till och med importera CAD-ritningar om man vill vara riktigt noga eller arbeta i en mer flexibel miljö. Skulle vilja lära mig mer om Illustrator.


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
Svar på tråden Photoshop - användningsområde